افزایش كارایی در طراحی وب سایت ها

انتظار بيش از يك ثانيه دردناك است
دكتر ژاكوب نيلسن (Jakob Nielsen) ، كارشناس معروف طراحي وب سايت و نويسنده كتاب طراحي بهينه وبDesigning Web Usability، نظرات خود را درباره استراتژيهاي موثر در طراحي وب سايتهاي موفق، آينده وب و دلايل موفقيت آيندهIE? ، اعلام كرده است كه از نظرتان مي گذرد.

پرسش:
چرا كتاب طراحي بهينه وب را نوشتيد؟
ـ پاسخ: به اين دليل كه مي خواستم براي اصلي كه به آن اعتقاد دارم يك توجيه روشن ارايه كنم. من به اصل ساده كردن طراحي وبسايت و تمركز بر نيازهاي كاربران معتقدم. به نظر من هنوز هم نگارش كتاب، بهترين روش براي بيان يك داستان طولاني و ارايه يك بحث هموار و رسيدن به نتيجه گيري است. به علاوه ، اگر از جنبه علمي به اين قضيه نگاه كنيم ، در اين كتاب تعداد زيادي تصوير وجود دارد كه ارايه آنها در وب، با اصل صرفه جويي در زمان دسترسي به مطالب ، كه از نظر من بسيار مهم است ، منافات دارد.

پرسش:
طراحان وب براي افزايش كارايي سايت خود چه نكاتي را بايد رعايت كنند؟
ـ پاسخ: مهمترين نكته اين است كه طراحان وب بايد به سه دليل اصلي مراجعه كاربران به هر سايت، توجه داشته باشند و استفاده از يك سايت را تا حدامكان سريعتر و آسانتر كنند .بهتر است، از پيچيدگيهاي غير ضروري پرهيز كرده و توجه خود را به اهداف كاربران و انتظارات آنها معطوف كنند.
به نظر من ، تعريف يك سيستم اطلاعاتي بايد با درك كاربران از فضاي اطلاعاتي منطبق باشد و براي هدايت كاربران در اين سيستم ، يك سيستم گشت و گذار ساده نيز، ضروري است .من اعتقاد ندارم كه بايد تمام عناصر سايت با يكديگر پيوند داشته باشد، اما وجود ويژگي جهاني و تعداد بيشتري ويژگي محلي براي گشت و گذار در وب ضروري است .
محتوا بايد با توجه به نيازهاي خاص كاربرانOnline ، نوشته شود :بسيار كوتاه و با استفاده از ليست هاي بولت دار و كلمات كليدي برجسته تهيه شده باشد .كاربران به هنگام خواندن محتواي يك سايت ، مطالب آن را به سرعت مرور مي كنند، بنابراين شيوه نگارش بايد با توجه با اين نكته انتخاب شود.
و بالاخره اين كه مي بايد تا حد امكان تمام صفحات با سرعت زياد قابل دريافت از شبكه باشند :هر صفحه اي كه انتقال آن از شبكه به بيش از يك ثانيه زمان پاسخ ، در سرعتهاي رايج نياز داشته باشد، حوصله كاربران را سر خواهد برد.

پرسش:
دركتابتان نوشته ايد: جلوه ظاهري در عمل، اولين چيزي است كه كاربران به هنگام ورود به يك سايت آن را مي بينند و هر چه ظاهر سايت، زيباتر باشد، شانس آن براي جلب توجه و اعتبار بين كاربران بيشتر خواهد شد. آيا سازگاري بين اين نظر و نياز به طراحي تصاويري كه به سرعت قابل دريافت از اينترنت هستند، امكان پذيراست? آيا اين دو، در اصل با هم در تضاد نيستند؟
ـ پاسخ: داشتن تصاوير زيبايي كه در عين حال ، به سرعت، قابل دريافت از اينترنت باشند، از اين لحاظ متناقض به نظر مي رسد. بيشتر تصاوير زيبا معمولا شلوغ و حجيم هستند .از اين تصاوير بايد پرهيز كرد .تصاوير بايد در قطع كوچك ارايه شوند، به جز در صفحات فرعي كه كاربر درخواست ديدن تصوير بزرگتري را مي كند .بهتر است بيشتر از علايم و نشانه هاي رمزي و فناوريهايي چون صفحــات سبك Style sheets كه قادرند جلوه ظاهري صفحه را بدون افزايش چشمگير در زمان پاسخ ، بهبود بخشند، استفاده كرد.

پرسش:
بيشترين انتقادي كه از تكنيكهاي طراحي رابطه هاي ساده شما شده ، اين است كه اين تكنيكها فقط مي توانند به ايجاد تصاوير ساده و بي روح بپردازند .نظر شما درباره عوامل انساني ديگري كه درميان حرفه اي ها اهميت دارد و عوامل زيبايي شناسي كه به هنگام مشاهده يك وب سايت زيبا، ما را تحت تاثير قرار مي دهند، چيست؟
ـ پاسخ: از جنبه عملي ، سايت هايي كه بيشترين كاربران را به خود جلب مي كنند، بي روح ترين سايت ها هستند .در واقع ، سايت هايي چون ياهو و آمازون فقط به اين دليل كه ساده به نظر مي رسند، بي روح نيستند .خدمات و محتواي آنها حاكي از تجربه كاربر و سهولتي است كه آنها در هنگام رهيابي در يك سايت ساده تجربه مي كنند.

پرسش:
به نظر شما شركتها، سالانه چقدر ضرر طراحي نامناسب وب سايت هاي خود را مي دهند؟
ـ پاسخ: اخيرا مطالعه اي انجام شد كه ارزش اقتصاد اينترنت را در حدود يك تريليون دلار تخمين زد .صرف نظر از اينكه رقم دقيق درآمد شركتها چيست ، من معتقدم كه معادل همين رقم هم ، ضرر شركتها از بابت بد بودن طراحي وب سايت ها بوده است و تمام مطالعات ، حاكي از اين هستند كه كاربران در نيمي از موارد، نمي توانند چيزي را كه در جستجويش هستند، بيابند .
به عبارت ديگر، اگر كاربران هميشه بتوانند چيزي را كه به دنبالش هستند، بيايند، درآمد واقعي يك سايت مي تواند دو برابر باشد.
اگر فقط سايت هاي جداگانه را در نظر بگيريم ، تصور مي كنم كه زيان اين سايت ها خيلي بيشتر از صد در صد درآمد حاضر آنها است .سايت ها همچنين به اين دليل ضرر مي كنندكه طراحان آنها از متون مناسب براي محتواي Online استفاده نمي كنند و در نتيجه كاربران در هنگام خريد، احساس راحتي نمي كنند .
اگر سبدهاي خريد،خوبطراحي نشده باشد، مراحل نهايي پرداخت ، به خوبي شرح داده نشده باشد و يا هزينه هاي حمل و پست به صراحت قيد نشده باشد، سايت نمي تواند اعتماد كاربران را جلب كند .فكر مي كنم سايتي كه تمام دستورالعملهاي ارايه شده در كتاب مرا دنبال كند، مي تواند فروش خود را به ميزان ??? تا هزار درصد افزايش دهد.

پرسش:
نارضايتي اصلي شما كدامند؟
ـ پاسخ: هيچ تلاشي براي ابداع سبكهاي نگارش جديد جهت راضي كردن كاربرهاي عجول و تند خوان نشده است. علاوه بر آن ، فقدان پيوندهاي خوب نيز مرا آزرده مي كند :وب، يك رسانه فرا متني است و با اين حال بيشتر صفحات ، واحدهاي مجزايي هستند كه با اطلاعات مرتبط ، پيوند ندارند .به عقيده من ، گشت و گذار محلي و پيوند با سايتهاي خارجي نيز بايد بهبود يابند.

پرسش:
شما پيش بيني كرده ايد كه تا سال ????، كاربراني كه اتصالهاي كند به طور متوسط ??كيلوبيت در ثانيه دارند، از نظر تعداد در وب، اكثريت را خواهند داشت. بنابراين صفحاتي كه سريع بارگذاري مي شوند، همچنان پرطرفدار خواهند بود .به نظر شما حجم صفحه آغازين خوب چقدر بايد باشد؟
ـ پاسخ: قانون اصلي اين است كه زمان پاسخ بايد يك ثانيه باشد، يعني ? كيلو بايت در سرعت ?? كيلو بيت در ثانيه .اگر سرعت از اين حد پايين تر باشد، مدت زمان انتظار براي كاربر دردناك مي شود .با اين حال ، چون اين روزها در مراجعه به تمام سايتها كاربران را معطل و عصبي مي شوند، فكر مي كنم مي توان زمان ? تا ?ثانيه را هم براي پاسخ ، قابل قبول دانست .