انتخاب رنگ مناسب برای طراحی وب سایت

به دنياي اعجاب انگيز رنگ ها خوش آمديد! اعجاب انگيز، براي اينکه هنوز هم پس از اينکه چندين هزار رنگبندي مختلف در عمر خود در محصولات و طرحها و سايتها ديده ايم، گاهي به ترکيبي از رنگهاي محدود بر مي خوريم که حسي نو و بکر با خود به همراه دارد! در واقع هر رنگ در کنار رنگي ديگر هويتي جديد مي گيرد و رنگي نو به نظر ما مي رسد. رنگ بندي يک وبسايت نيز بخش مهمي از طراحي گرافيک وب سايت است و نشان دهنده هويت آن.

اما براي انتخاب رنگهاي بکر و ناب چه کنيم؟ بهتر است کتاب رنگ ايتن مدتي کنار بگذاريم و از ابزارهاي به روزتري براي انتخاب رنگ کمک بگيريم:

ابزارها و سايتهاي زيادي براي کمک در انتخاب ترکيب رنگي(Scheme) هاي بکر و خوب وجود دارد؛ از جمله Adobe Kuler که نرم افزاري است براي همين کار. روش ديگري که مي توانم توصيه کنم جامعه مجازي ColorLovers.com يعني عاشقان رنگهاست. اين وبسايت يک شبکه اجتماعي با موضوع رنگ است و در آن مي توانيد رنگهاي Solid و ترکيب رنگيهاي مختلف و پترنهاي رنگي متنوعي را که توسط اعضاي اين شبکه اجتماعي ساخته شده اند ببينيد. مي توانيد محبوبترينها را ببينيد يا کلمه خاصي را سرچ کنيد تا ترکيبهاي زيبا و نو بيشتري را بتوانيد ببينيد و براي طرح وب سايت خود استفاده کنيد.

اما سايت جمع و جور http://ColorSchemeDesigner.com، همه جا و هميشه ميتواند در دسترس باشد و امکانات خوبي هم براي ارائه ترکيب‌رنگي‌هاي خوب و رنگهاي مکمل و متمم و... به طراحان دنياي ديجيتال مي دهد. اين سايت به نوعي در کنار رنگهاي اصلي پيشنهادي، نسخه هايي از رنگ هاي تير تر و روشنتر را نيز ارائه مي کند تا براي رنگبندي طراحي سايت خود دست به دامان رنگهاي بيشتري نشويد و رنگ بندي شما لطمه نخورد. همچنين اين وبسايت گزينه اي دارد براي نمايش يک وبسايت نمونه در رنگبندي منتخب شما که شايد براي مبتديان به حسابي به درد بخورد.

و اما آخرين راه حل، ديدن وبسايتهاي حرفه اي و آناليز رنگ هاي آنها براي خودتان است. براي اين کار مي توانيد به وبسايتهايي نظير Template Monster يا Theme Forrest برويد و موضوع مورد نظر خود را سرچ کنيد تا رنگ بنديهاي رايج در آن موضوع را ببينيد. مثلا وقتي براي فروشگاه اينترنتي سرچ مي کنيد، متوجه مي شويد کمتر قالبي با رنگ بندي تيره و بک گراند سياه طراحي شده است. يا اگر درباره مد و هنر سرچ کنيد، ترکيب رنگ هاي تيره و باوقار بيشتري را مي توانيد پيدا کنيد.

بنابراين بهتر است انتخاب رنگ بندي مناسب را براي طراحي سايت خود جدي بگيريد و کمتر از رنگهاي تکراري و زمينه آبي ويندوزي استفاده کنيد!