تاثیر طراحی سایت بر رتبه آن در موتورهای جستجوگر

طراحي خوب يک سايت علاوه بر اينکه مي تواند باعث جذب بازديدکنندگان زيادي شود مي تواند باعث افزايش رتبه سايت در موتور جستجو شده و تعداد بازديدکننده از طريق موتور جستجو را نيز افزايش دهد. به اين منظور پارامترهاي مهم در طراحي يک سايت را که از نظر متورهاي جستجو هم مهم هستند را ارزيابي مي نمائيم.

1- اندازه سايت :
اندازه يک سايت اثر بسيار زيادي در رتبه آن سايت در موتورهاي جستجو دارد. موتورهاي جستجو به دنبال محتوا هستند ، اگر شما در سايتتان تعداد کمي صفحه وب داريد و رقيب شما تعداد زيادي داريد ، به احتمال بسيار زياد سايت شما رتبه کمتري از سايت رقيب خواهد داشت. در بسياري از موارد امکان پذير نيست که شما صفحات زيادي را در مورد کسب و کار خودتان در سايت منتشر کنيد در اين مورد شما بايستي به ارائه محتواي رايگان در سايتتان فکر کنيد. با اضافه نمودن محتواي رايگان علاوه بر اينکه مورد علاقه موتورهاي جستجو قرار مي گيريد، باعث رضايت مندي بازديدکندگان شده و باعث مراجعه مجدد به سايت شما مي شود.

2- سايتهاي مبتني بر صفحات گرافيکي :
سايتهائي که از اجزاي گرافيکي به مقدار زياد استفاده مي کنند علاوه بر اينکه زمان مورد نياز براي ديده شده سايت را افزايش مي دهند از نشر موتورهاي جستجو هم دچار مشکل مي شوند. موتورهاي جستجو نمي توانند محتواي عکسها را ايندکس کنند. هرچند گوگل اين امکان را اضافه کرده است اما اين مورد در بيشتر موتورهاي جستجو امکان پذير نيست.

3- صفحات وب پويا :
اگر محتواي سايت شما از روي يک بانک اطلاعات بزرگ ساخته مي شود، احتمالا ديده ايد که بخشهائي از سايت شما در موتورهاي جستجو ثبت نشده و قابل جستجو نيستند. بايستي به نوعي موتورهاي جستجو را مجاب کرد که اين صفحات را ثبت کنند. يک راه استفاده از لينک صفحات مورد نظر ( صفحات پويا) در صفحات ثابت است. البته باز هم در اين روش محتواي اطلاعات به احتمال زياد قابل جستجو نيستند. اگر مي خواهيد محتواي اطلاعات را هم قابل جستجو کنيد، راه حل منتشر کردن دوره اي اطلاعاتي است که تغيير نمي کنند. اين اطلاعات را در صفحات ثابت منتشر کنيد. نمونه اين نوع صفحات ، صفحات وبلاگ هستند که اطلاعات اصلي در يک بانک اطلاعاتي است و در دوره هاي زماني خاصي در سايت ثبت مي شوند.

4- استفاده صحيح از کد HTML :
براي توليد سايت خود از برنامه هائي مانند MSWord استفاده نکنيد. صفحات توليد شده در اين برنامه بيشتر شامل اطلاعات مربوط به رنگ و فونت و قالب صفحات مي باشد. در اين حالت روبات موتور جستجو بجاي اينکه به اطلاعات سايت شما دسترسي داشته باشد ، در درجه اول اطلاعات نمايشي سايت را مي گيرد و بعد از آن اطلاعات اصلي را . اين مي تواند در نحوه گردآوري اطلاعات سايت براي ثبت در موتور جستجو اختلال ايجاد نمايد.
يک راه استفاده از برنامه هائي چون Dream Weaver است . اين برنامه اطلاعات مربوط به نوع نمايش اطلاعات را در يک فايل CSS ذخيره کرده و در ابتداي صفحه سايت شما آن را مورد استفاده قرار مي دهد. به اين ترتيب در صورت لزوم و در زمان نمايش اين فايل خوانده مي شود و روبات موتور جستحو مشکلي پيدا نمي کند. علاوه بر اين استفاده از کد HTML نادرست در صفحه سايت مي تواند باعث بروز مشکل در روبات موتور جستجو شود هرچند که در نمايش سايت شما توسط مرورگرهاي مختلف ايجاد اشکال نکند.

5- انتخاب نام دامنه مناسب :
يک قانون طلائي در اين مورد داريم که مي گويد کاري کنيد که در ذهن بازديدکننده خود باقي بمانيد. يکي از راههاي عمل به اين قانون طلائي استفاده از نامهاي مناسب براي نام سايت است. اسم سايت شما مي تواند نام کسب و کار شما باشد يا نام فعاليتي باشد که شما انجام مي دهيد. هيچگاه از اسامي طولاني و جمله ها براي ثبت نام سايت خود استفاده نکنيد. علاوه بر اين اگر مي خواهيد به هر دليلي نام دامنه خود را عوض کنيد، براي اينکه رتبه قبلي سايت را از دست ندهيد بهتر است از سرويس Forwarding سايت قبلي استفاده کرده و نام قديم را به آدرس جديد Forward کنيد.

6- استفاده از فريم :
سعي کنيد اصلا از فريم در طراحي سايت خودتان استفاده نکنيد. حتي اگر مشتري شما از شما خواست سعي کنيد او را در اين زمينه توجيه کنيد. تعدادي از مرورگرهاي اينترنتي فريم را پشتيباني نمي کنند و بنابراين سايت شما توسط اين مرورگرها ديده نمي شوند. ذخيره کردن آدرس سايتي که با فريم طراحي شده بسيار مشکل است ( بر خلاف قانون طلائي)

7- اطلاعات خود را بروز نمائيد :
علاوه بر اينکه سايتهائي که تاريخ بروز رساني آنها مربوط به چند سال پيش است از نظر بازديدکننده اعتبار چنداني ندارد، موتورهاس جستجو هم به اين نکته حساس بوده و اينگونه صفحات را با کمترين رتبه در نظر مي گيرد. سايتهائي که مرتبا بروز مي شوند و صفحاتي که دوره بروز رساني آنها کوتاه مي باشد، در کسب رتبه بهتر موتورهاي جستجو موفق تر هستند.

آگاهي از مواردي که در بالا ذکر شد براي تمامي طراحان سايت و مديران آنها الزامي است. اگر شما سايتي طراحي نمائيد موارد ذکر شده در آن رعايت نشده باشند، در حقيقت براي دارنده سايت مشکل ايجاد کرده ايد. بيشتر بازديدکننده هاي يک سايت خوب از طريق موتورهاي جستجو سايت مورد نظر خود را مي يابند و علاوه بر اين بازديدکنندگاني که از طريق موتورهاي جستجو به سايتي مراجعه مي کنند به احتمال بسيار زياد از مشتريان واقعي سايت هستند.
ميکرورايانه