طراحی سایت ریسپانسیو و تاثیر آن بر سئو

با مطرح شدن اهميت طراحي سايت، صاحبان وب سايت ها با اين مسئله مواجه هستند که يا سايتي جداگانه براي موبايل ها و دستگاه هاي کوچک داشته باشند يا سايت خودشان را واکنشي بسازند.
طراحي سايت واکنشي به اين معني است که سايت شما نسبت به تغيير اندازه صفحه نمايش دستگاهي که با آن به مرور وب پرداخته ايد، واکنش نشان دهد، يعني اندازه سايت، با تغيير اندازه صفحه نمايش نيز تغيير کند.
با وجود دستگاه هاي مختلف با اندازه هاي متفاوت، در نظر گرفتن سايتي که بتواند به راحتي در هر دستگاهي به نمايش در آيد، بسيار حياتي است. زيرا که طيف گسترده اي از کاربران اينترنت از طريق دستگاه هاي جيبي مانند موبايل ها و تبلت ها از سايت ها بازديد مي کنند.
پس واکنشي بودن طراحي سايت شما بسيار مهم و ضروري است.
طراحي سايت واکنشي مزايايي را به دنبال دارد که به توضيح هر کدام مي پردازيم:

رنکينگ بالاتر
اگر شما کلمات کليدي محلي را براي کسب و کار خود در نظر گرفته ايد، طراحي سايت واکنشي باعث افزايش رنکينگ سايت شما مي شود. زيرا تعداد افراد زيادي هستند که وقتي در حال رفت و آمد هستند به جستجوي مسيرها و کسب و کارهاي محتلف مي پردازند. گزارش هاي اخير نشان مي دهند که حدود 40% جستجوها از طريق نرم افزارهاي موبايل و در حال حرکت، انجام مي شوند. جستجوهايي که از طريق موبايل انجام مي شوند، تحت تأثير پارامترهاي جغرافيايي قرار مي گيرند و در نهايت نتايج از فيلترهاي جغرافيايي عبور کرده و در معرض نمايش قرار مي گيرند. در اين صورت است که گوگل نتايجي مرتبط و بهينه شده را که مناسب با جستجوي شما است، ظاهر مي کنند.
اگر شخصي با موبايل خود از طريق جستجو، وارد سايت شما شود و سايت شما به شکل مناسبي در دستگاه وي به نمايش در نيايد، او با زدن کليک بازگشت، سايت ديگري را از ميان نتايج براي بازديد انتخاب مي کند و همين عدم به نمايش درآمدن مناسب طراحي سايت شما، عاملي است که روي رنکينگ سايت شما مي گذارد.

جلوگيري از محتواي تکراري
اگر شما براي کاربراني که از موبايل ها استفاده مي کنند سايتي جداگانه طراحي کنيد و همان محتوايي که در سايت اصلي خود داريد را در آن قرار دهيد، در واقع شما از محتواي تکراري يا “Duplicate Contetn” استفاده کرده ايد که اين باعث نقص در رنکينگ سايت مي شود و در واقع موتورهاي جستجو هر دو سايت شما را از رنکينگ خارج مي کنند.
براي جلوگيري از اين اتفاق شما بايد سايت خود را به صورت واکنشي يا “Responsive” طراحي کنيد؛ که در هر دستگاهي با هر اندازه صفحه نمايشي و هر مرورگري به خوبي به نمايش در آيد.


طراحي سايت واکنشي و سئو
سئو و بهينه سازي سايت هم هزينه بر است و هم زمان بر. پس چرا هم منابع مالي و هم زمان خود را دوباره صرف بهينه سازي سايت موبايلي کنيم؟
سايتي که به صورت واکنشي طراحي شده باشد، ديگر نيازي به بهينه سازي دوباره ندارد و تمام تلاش هاي شما در بهينه سازي سايت اصلي بر روي آن هم اعمال مي گردد.

نکته مهم ديگر اين است که:
گوگل سايت هاي Responsive را دوست دارد؛ چرا که گوگل و الگوريتم هايش به تجربه کاربر از استفاده از يک سايت، مدت زمان سپري شده يک کاربر در آن و همچنين bounce rate آن اهميت مي دهند.
*درمقالات پيشين درباره bounce rate به تفصيل سخن گفته ايم.
اگر کاربران و مشتريانتان از سايت شما راضي باشند و برايشان تجربه کاربري مناسبي را به ارمغان آوريد، گوگل هم سايت شما را در بالاترين نتايج نشان خواهد داد.
با توجه به استفاده کاربران از موبايل و تبلت طراحي سايت واکنشي امري ضروريست. طراحي سايت واکنشي يا Responsive سبب افزايش خشنودي کاربران و در نتيجه رنکينگ سايت مي شود.