طراحی سایت و موتورهای جستجو

هرچه امتياز شما در گوگل افزايش يابد باعث ميشود تا گوگل شما را در صفحه جستجو در رتبه بالاتري نمايش دهد. براي افزايش رتبه خود در گوگل به نکات زير توجه کنيد . حتي اگر بالا رفتن امتياز گوگل برايتان مهم نيست نکات کليدي را بکار گيريد . زيرا گوگل سايت هايي را که اين نکات را رعايت نکرده اند از ليست جستجويش حذف ميکند و ديگر در هيچ يک از سايت هاي شرکاي گوگل نيز نام شما نشان داده نمي شود .

نکات محتوا و طراحي سايت :

* سايت را با يک سلسله لينک هاي واضح طراحي کنيد . هر صفحه حداقل بايد از طريق يک لينک متني ساده در دسترس باشد.
* براي سايت يک صفحه map يا همون نقشه طراحي کنيد که لينک هاي صفحات مهم را دارد. اگر لينک ها بيش از ??? تاست صفحه نقشه را به چند صفحه تقسيم کنيد.
* درباره لغاتي که کاربران براي دسترسي به سايت شما در موتورهاي جستجو تايپ ميکنند فکر کنيد و مطمئن باشيد که مطالبي درباره اين لغات در سايت شما هست .
* براي نمايش کلمات و لينک هاي مهم از متن بجاي عکس استفاده کنيد ، زيرا جستجوگر خزنده گوگل متون نوشته شده در عکس را تشخيص نميدهد .
* براي لينک ها و عکس ها حتما از تگ هاي title و Alt بصورت دقيق و درست استفاده کنيد.
* لينک هاي شکسته ( لينک هايي که به جاي درستي اشاره نمي کنند) را درست کنيد.
* اگر شما از طراحي سايت هاي دايناميک استفاده ميکنيد (يعني دنبال اسم صفحه يک آدرس بصورت کاراکتر “?” هست ) بايد بدانيد که کل موتور هاي جستجو نميتوانند اين صفحات را بخوبي صفحات static پيدا کنند .

* لينک هايي که هر صفحه دارد بايد حداکثر تعداد قابل قبولي باشد ، حدود ??? لينک.

نکات فني :

* از يک مرورگر متن مانند Lynx براي تست کردن سايت خود استفاده کنيد . چون اکثر جستجوگر ها سايت شما را همانند چشمان Lynx مي بينند . اگر شما در سايتتان از جاوا اسکريپت ، کوکي ها ، اشياء session ، frame يا فلش يا هر چيزي که جلوي ديد برنامه هاي خزنده (Crawler) را بگيرد استفاده کرده باشيد ممکن است اين جستجوگر ها نتوانند صفحات سايت شما را بخوبي ببينند و index کنند .
* استفاده از SessionID جلوي برنامه هاي خزنده موتور هاي جستجوگر را ميگيرد و چون آنها نميتوانند در سايت شما ثبت نام کنند تا صفحات را ببينند بنابرين تعدادي از صفحات شما هرگز در اين جستجوگر ها ثبت نميشوند
* اگر از سيستم هاي CMS استفاده ميکنيد مطمئن شويد که اين سيستم توانايي ساخت صفحاتي که گوگل مي يابد را داراست .
* از پارامتر هايي مانند “&id=” در لينک هاي صفحاتتان استفاده نکنيد . چون گوگل اين آدرس ها را index نميکند .

وقتي سايتتان آماده شد :

* از سايت هاي مرتبط بخواهيد به شما لينک دهند .
* سايت خود را در http://www.google.com/addurl/?continue=/addurl ثبت کنيد .
* نقشه سايت خود را در Google Sitemaps ثبت کنيد .
* سايت خود را در موتور هاي جستجوگر و دايرکتوري هاي ديگر از جمله ياهو ثبت کنيد . يکي ازين جاها dmoz.org است .

نکات کليدي :

* صفحات را براي کاربر طراحي کنيد نه جستجوگر ها : يعني چيزي را که براي جستجوگر ميفرستيد هماني باشد که در سايت داريد و به کاربر نشان مي دهيد.
* از روش هاي حقه زدن به موتور هاي جستجو براي بالا بردن pageRank استفاده نکنيد . چون اولين مشتريان شما بازديد کنندگان شما هستند نه جستجوگر ها . اگر جستجوگر ها اصلا وجود نداشتند شما اصلا اين کارا رو ميکردين ؟!

* از برنامه هاي تائيد نشده براي ثبت صفحات و چک کردن امتياز خود در گوگل بهره نبريد . زيرا اين برنامه ها قوانين گوگل را زير پا ميگذارند . مانند برنامه WebPosition Gold که درخواست سايت شما را بچند مدل به گوگل مي فرستد ( براي گول زدن موتور جستجوگر – با اين حرکت جستجوگر هاي معمولي گول ميخورندو فکر ميکند سايت شما پر طرفدار است . اما گوگل آنها را پيدا ميکند). اين برنامه ها ممکن است باعث شوند گوگل اسم شما را بطور کلي از ليست سايت هاي جستجو حذف کند !!!

توصيه هاي ايمني :

* از لينک ها يا متن هاي مخفي استفاده نکنيد .
* از cloak redirect استفاده نکنيد .
* Query هاي برنامه ريزي شده به گوگل نفرستيد .
* صفحه را با کلمات نا مربوط به سايتتان لود نکنيد.
* صفحات تکراري در دايرکتوري ها و ساب دومين هاي سايتتان نسازيد.

Query هاي برنامه ريزي شده چيست ؟

هر چه کاربران کلمه اي را در گوگل جستجو کنند که نام شما در صفحه اول ظاهر شود و اگر رويش هم کليک کنند در امتياز گوگل شما تاثير دارد . اما اگر گوگل متوجه شود که اين درخواست ها همگي ساختگي و توسط برنامه هايي مانند WebPosition Gold فرستاده ميشوند سايت شما را از ليست جستجويش حذف ميکند . پس مواظب باشيد تقلب نکنيد !