نسل دوم طراحی وب و تعامل با کاربر

همه قبول داریم که اصلی ترین هدف یک وبسایت، همچون هر رسانه دیگری، جذب مخاطب است. حال این مخاطب قرار است نهایتا محصولی از سایت ما خریداری کند یا با شرکت ما آشنا شود یا هر اتفاق دیگری بیافتد. بنابراین، حالا که مخاطب را جذب کرده ایم و از ساختار و گرافیک سایت هم راضی نگه داشته ایم، باید این رضایتش را حفظ کنیم. این یکی از اصول نسل دوم وب یا همان وب 2.0 است: تعامل با کاربر و احترام به او.
ارزش دادن به نظرات کاربران و نمایش دادن آنها در بخشهای مختلف سایت، گذاشتن کلیدهایی نظیر موافق/مخالف، سپردن قضاوت در مورد کامنتها و محتوای ارسالی توسط کاربران بخ خود کاربران با لینکهای مثل report و abuse و نه به شکل دیکتاتوری!، پاسخگویی و پیگیری درخواستهای مخاطبین، تبدیل اعضای سایت به یک جامعه مجازی، و بسیاری موارد دیگر که در سایتهای نسل جدید وب دیده می شود.

یک نمونه از تعامل و احترام را در سایتهایی نظیر last.fm می توانیم ببینیم. این سایت طی پیمایش ما در صفحات مختلف، سلیقه موسیقیایی ما را حدس می زند و به این ترتیب پیشنهاداتی بر اساس ویدیو کلیپ ها و موسیقی هایی که دیده ایم و شنیده ایم به ما ارائه می دهد و بسیاری از مواقع ما را شگفت زده می کند! نمونه دیگری از اوج احترام به مخاطب ویکی پدیا است که تبدیل به جنبش wiki در وب شد.