چگونه طراح وب سايت خود را انتخاب کنيد؟

انتخاب يک طراح وب سايت مي تواند بسيار سخت باشد، مخصوصاً هنگامي که با پيچيدگي هاي اينترنت، مرورگر ها، بهينه سازي براي موتورهاي جستجو، دسترسي وب، استانداردهاي وب و ديگر جزئيات ساخت و طراحي يک وب سايت موفق آشنا نباشيد. بيشتر مواقع طراح وب سايت، سابقه خوب و پروپوزال قانع کننده اي از خود ارائه مي دهد، اما چطور مي توان مطمئن شد که سطح واقعي تجربه آنها چقدر است؟ و آيا انتخاب شما انتخاب درستي خواهد بود يا خير؟

در اين مقاله سعي مي کنيم نکاتي را که براي انتخاب طراح وب سايت به صورت کلي بايد مد نظر قرار گيرد، بررسي کنيم.

 

 

وب سايت تنها رنگ و لعاب آن نيست

وب سايت ممکن است رنگهاي زيبا، سر تيتر هاي متحرک (Flash)، گرافيک هاي جذاب، موزيک و ديگر جزئيات گرافيکي را براي تحت تاثير قرار دادن بازديدکنندگان داشته باشد، هر چند ظاهر خوب يک وب سايت قطعاً در موفقيت آن سهم بسيار زيادي ايفا مي کند، اما اينکه ظاهر وب سايت مناسب مخاطبين و مطالب ارائه شده آن است و آيا اين ظواهر مکان قرارگيري در موتورهاي جستجو را بهبود مي بخشد يا خير حائظ اهميت است؟ آيا مشتريان بالقوه مي توانند وب سايت شما را يافته و در آن به گشت و گذار بپردازند؟ آيا اگر بازديد کننده وب سايت شما، مسن باشد و يا چشمان ضعيفي داشته باشد، باز هم مي تواند خطوط وب سايت شما را خوانده و از خدمات و يا کالاهاي شما مطلع شود؟

 

بهينه سازي براي موتور هاي جستجو

بهينه سازي وب سايت ها براي قرارگيري در صدر فهرست موتورهاي جستجو تقريباً تبديل به يک علم مجزا شده است که مي تواند در موفقيت وب سايت شما سهم بسزايي ايفا کند.

يکي از مواردي که مي تواند در قرار گيري وب سايت در صدر فهرست موتور هاي جستجو مهم باشد، رعايت کردن استاندارد هاي کدنويسي وب سايت است. موتورهاي جستجو به صورت اتوماتيک در اينترنت به دنبال وب سايت ها و قرار دادن اطلاعات آنها در بانک هاي اطلاعاتي خود هستند. اگر در اين حين توسط کد هاي نوشته شده در پشت سايت گيج شوند، از آنها مي گذرند و يا اعتبار سايت را پايين مي آورند. موتورهاي جستجو به زيبايي سايت، تصاوير متحرک و يا ظاهر فوق العاده اهميتي نمي دهند. آنها به طور اتوماتيک تنها متون سايت را مي خوانند. موتورهاي جستجو هنگامي که با کدهاي جاوا که به درستي در جايگاه مناسب قرار نگرفتند، گمراه مي شوند.

البته اين بدان معني نيست که وب سايت شما نمي تواند زيبا و جذاب باشد، اما بايد استاندارد هاي اصلي طراحي وب سايت در آنها رعايت شود.

آيا وب سايت طراح وب سايت مورد نظر شما، در موتورهاي جستجو در جايگاهي بالايي قرار مي گيرد؟ آيا شما بوسيله موتورهاي جستجو آنها را يافته ايد؟

 

زمان بارگذاري (لود شدن کامل سايت) را چک کنيد.

سرعت نمايش وب سايت در مرورگرها يکي از عوامل مهم در يک وب سايت موفق است. به طور متوسط اگر يک وب سايت بيش از 10 ثانيه براي بارگذاري زمان لازم داشته باشد، براي هر ثانيه اضافه احتمال اينکه برخي از بازديد کنندگان از خير آن بگذرند زياد تر مي شود. در طراحي وب سايت بايد تمام فاکتورها مانند کم حجم کردن تصاوير، بهينه سازي دسترسي به بانک هاي اطلاعاتي، کوچک کردن کد هاي نوشته شده و ... مد نظر قرار گيرد. هر چند اين کارها زمان بر است اما نتيجه حاصله بسيار حائظ اهميت خواهد بود.

 

کد هاي استاندارد را چک کنيد.

اطمينان حاصل کنيد که طراح وب سايت مورد نظر شما، با استاندارد هاي وب مانند CSS، HTML 4، XHTML، RSS آشنا هستند. براي اطلاع از هر استاندارد به بخش لغت نامه مراجعه فرماييد. رعايت کردن اين استانداردها نه تنها به نمايش صحيح در تمام مرورگرها کمک خواهد کرد، بلکه مي تواند در بالا بردن رتبه وب سايت شما در موتورهاي جستجو کمک کند.

 

تطابق با مرورگرهاي وب

در حال حاضر بيشتر کاربران اينترنت از Internet Explorer براي بازديد وب سايت ها استفاده مي کنند (نزديک به 80% کل کاربران). اما اين بدان معني نيست که وب سايت شما تنها بايد براي اين مرورگر طراحي شود. اينترنت يعني آزادي و هر کاربري مي تواند از هر مرورگري که بدان علاقه دارد استفاده کند. متاسفانه از آنجا که طراحي وب سايتي که در تمام مرورگرها به درستي نمايش داده شود کار ساده اي نيست، بيشتر طراحان وب آن را ناديده مي گيرند. اما اين مسئله روز به روز از اهميت بالاتري برخوردار مي شود، چرا که کاربران Internet Explorer در حال کاهش و کابران ديگر مرورگرها در حال افزايش هستند. مطمئن شويد که وب سايت طراح و وب سايتي که براي شما طراحي خواهد شد با حداقل چهار مرورگر اينترنت زير تطابق کامل داشته باشد:

Chrome
Internet Explorer
Firefox
Opera

در غير اينصورت احتمال اينکه برخي کاربران را از دست بدهيد بالا خواهد بود.

 

پشتيباني

پشتيباني وب سايت طراحي شده يکي از مهمترين مسائلي است که بايد در طراحي وب سايت به آنها توجه شود. تغييرات احتمالي و يا گسترش وب سايت شما در صورتي که فاقد پشتيباني باشد، کاري سخت و پر هزينه و حتي گاهاً غير ممکن است. مطمئن شويد که در قرارداد طراحي نوع و مدت زمان پشتيباني دقيقاً ذکر شده باشد. از طراح وب سايت سوال نماييد که آيا تغيير در وب سايت و يا گسترش آن، رايگان خواهد بود و اگر نه چه ميزان هزينه در بر خواهد داشت.