چگونه نیازهایتان را به طراح وب سایت تان بگویید

صحبت کردن با يک طراح وب سايت مي تواند يکي از سخت ترين قسمت هاي کار طراحي وب سايت تان باشد چرا که وقتي صحبت از جزييات طراحي سايت به ميان مي آيد، شما و طراح وب سايت تان به يک زبان مشترک صحبت نمي کنيد. اين مقاله به شما خواهد گفت چطور ايده هايتان را به طراح وب سايت تان منتقل کنيد.

بسيار خوب، شما تصميم گرفته ايد تا از يک طراح حرفه اي در طراحي وب سايت تان کمک بگيريد. شما وقت کافي صرف کرده ايد تا فرد مورد نظر يا شرکت طراحي سايتي را پيدا کنيد که معتقد هستيد سايتي بينظير و خارق العاده اي را برايتان خواهد ساخت که دنياي تجارت و اينترنت تا به حال نظير آن را نديده است.

ولي بعد چه؟ توضيح طرحي که در ذهن داريد به طراح سايت تان، مي تواند روندي فوق العاده مايوس کننده باشد. شما متوجه خواهيد شد که تبديل ايده هايتان به کلمات گفتاري و نوشتاري، کاري بسيار مشکل مي باشد. عملا در بيشتر حالات، اين مشکل، بزرگترين مانعي است که ميان شما و سود نهايي قرار دارد. مهم نيست طراح وب سايت تان به چه ميزان مهارت دارد، چنانچه نتوانيد با زبان صحيحي با طراح وب سايت تان تعامل برقرار کنيد، طراح سايت تان قادر نخواهد بود تا از استعدادهاي خود در طراحي استفاده کند.

دو حالت ممکن است براي شما اتفاق افتد:
1. شما مي دانيد چه مطالبي را مي خواهيد در وب سايت قرار دهيد ولي نمي دانيد به چه روشي آنها را به بازديد کنندگانتان نشان دهيد.
2. شما مي دانيد چه مطالبي را مي خواهيد در وب سايت تان قرار دهيد، و طرح آن را نيز در ذهنتان داريد، ولي نمي دانيد چطور آن را پياده سازي کنيد.

در هر دو حالت، شما نياز به توضيح آنچه در ذهنتان هست به طراح وب سايت تان داريد. اگرچه اکثر مردم ممکن است با خواندن دو حالت فوق، فکر کنند که حالت دوم، شرايط بهتري مي باشد نسبت به شرايط اول، ولي تجربه واقعي نشان مي دهد عکس اين موضوع صحيح است. دادن آزادي کامل به طراح وب سايت و نظارت شما تنها بر مطالب سايت، معمولا بهترين کاري مي باشد که مي توانيد انجام دهيد. شما متوجه خواهيد شد که توضيح کلي از وب سايت تان، مثلا اينکه سايت تان در مورد فروش محصولات است يا يک سايت شخصي و تفريحي، بسيار راحتتر از آن خواهد بود که از وي بخواهيد رنگهاي طرح را معتدل تر کند يا آنکه جسمي غير قابل تعريف، در هدر سايت تان قرار دهد.

راه حل اين مشکل چيست؟

در عمل براي هر دو حالت، پيشنهاد من به شما اين است که از يک روش استفاده کنيد ولي قدري آن را اصلاح کنيد. چنانچه وب سايتي را ميشناسيد که همه آنچه را که شما مي خواهيد دارد، يا شبيه به آنچه که شما مي خواهيد مي باشد، در اينصورت اطمينان حاصل کنيد که آدرس آن سايت را حتما به طراح وب سايت تان ارائه دهيد. با اينکار به طراح وب سايت تان خواهيد گفت چه چيزي در ذهن داريد. شما و طراح وب سايت تان به يک چيز نگاه خواهيد کرد ولي از دو زاويه متفاوت. درنتيجه بهتر است که به طراح وب سايت تان در صورت امکان، بيش از يک وب سايت را بعنوان نمونه نشان دهيد. هرچه وب سايت هاي بيشتري بيابيد که مشابه آن چيزي هستند که شما مي خواهيد، طراح وب سايت تان بهتر مي تواند بفهمد که شما چه چيزي مي خواهيد.

اين روش بسيار راحتتر و پر بازده تر از روشي است که شما سعي در بيان خواسته هايتان به روش فني داريد. اين احتمال نيز وجود دارد که نتوانيد وب سايتي را بيابيد که شامل همه آن مشخصه هايي باشد که شما نياز داريد. به هر حال، اگر چنين وب سايتي وجود مي داشت، ديگر نيازي به تولد وب سايت شما وجود نداشت. در اين حالت، از چندين وب سايت بجاي يک وب سايت براي بيان ويژگي هايي که مي خواهيد سايت تان داشته باشد استفاده نماييد. بررسي در اين مورد و يافتن وب سايت يا سايت هايي که مشابه خواسته هاي شما هستند، بعدا کمک بزرگي در بيان آنچه در ذهن داريد به طراح وب سايت تان مي کند تا وي را در مسير صحيح هدايت کنيد.