هاست و طراحی سایت

دو مرحله ای که قبل از طراحی سایت باید انجام دهید ثبت دامنه و خرید هاست می باشد. دامنه نام منحصر بفردی است که برای شناسایی سایت اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، و از یک یا چند قسمت تشکیل شده است که با نقطه (دات) از هم جدا شده‌اند.دامنه يا دامين، آدرس وب سایت شما می باشد که از دو قسمت نام و پسوند تشکیل شده است. پسوندهای بین الملی رایج براي ثبت دامنه، عبارتند از : org, net, com که دارای مصارف عمومی می باشند و هر یک به ترتیب معرف سایتهای تجاری (Commercial) ، شبکه (Network) و سازمانی یا غیر انتفاعی (Organization) می باشند. همچنين يك پسوند ديگر كه بسيار مورد استفاده است پسوند ملي هر كشور است. مثلا سايت هایي كه متعلق به كشور ايران هستند با پسوند ir و سايتهاي متعلق به كشور ژاپن با پسوند JP و ... ثبت خواهند شد. در ثبت دامنه ها هیچ محدودیتی وجود ندارد ولی نام ها با توجه به اينكه چه كسي زودتر براي ثبت آن نام اقدام كرده باشد، ثبت می شوند.هاست در اصطلاح به معنای میزبان می باشد. Host به فضایی گفته می‌شود که داده‌ها و کدهای وب‌ سایت بر روی آن قرار می‌گیرند و امکاناتی از قبیل دسترسی به دیتابیس، ارسال و دریافت ایمیل، اجرای کدها و … را فراهم می کند. این فضا توسط شرکت‌ های هاستینگ بر روی سرورهایشان ایجاد شده و به مشتریان اجاره داده می‌شود. کلیه فایل ها، عکس ها و ... یک وب سایت روی هاست قرار می گیرد تا به صورت شبانه روزی از هر کجای جهان از طریق اینترنت قابل دسترسی باشد.
بسیاری از مشتریان قبل از اینکه طراحی سایت خود را سفارش دهند، هاست و دامین خودشان را ثبت کرده اند، که اتفاق خوبی است. اما متاسفانه بعضی از مشتریان بدون پرس و جو درباره نوع هاست مورد نیاز اقدام به اجاره آن کرده و شرکت فروشنده هم مشاوره لازم را به آنها نداده است.

از آنجایی که در حال حاضر "اکثر" شرکتهای طراحی وب از CMSهای php مانند Joomla و WordPress و Drupal استفاده می کنند و برخی دیگر ه یک CMS اختصاصی با php می نویسند، انتظار می روند شرکتهای فروش هاست حداقل اطلاعات لازم درباره تفاوتهای هاست Windows و Linux بدهند، و با توجه به اینکه جوملا و وردپرس و دراپال همه با زبان php توسعه یافته اند، در حالت طبیعی هاست Linux را پیشنهاد کنند.