7 عامل زشت کننده در طراحی وب سایت شما

روند طراحي سايت نيز مانند دنياي مد و فشن، همواره با گذر زمان در حال تغيير است. روشها و متدهايي مد شده و پس از مدتي به خاطرات سپرده مي شوند. بعضي از آنها پس از مدتي، دوباره به چرخه مد باز مي گردند. بعضي از آنها نيز بعلت اثبات عدم کارايي و تاثير منفي آنها در طراحي سايت، هرگز استفاده نخواند شد.

اما از آنجا که هنوز هستند کساني که با پوشيدن لباسهاي از مد افتاده خود مضحک جلوه مي دهند، در دنياي طراحي وب نيز هنوز هم هستند کساني که از مدهاي تاريخ گذشته در وب سايت خود استفاده کرده و باعث زشت شدن وب سايت خود مي شوند. در ادامه به چند عاملي که در زشت شدن نماي وب سايت شما تاثير دارد مي پردازيم.

درخشش و فلش
در چند سال پيش با روآمدن تکنولوژي فلش، طراحان سايت به يک باره از اين تکنيک استقبال کرده و وب سايتهايي متحرک با تصاويري درخشنده جهت جلب توجه کاربران طراحي کردند. سرعت لاک پشتي اين نوع وب سايتها و چندين خصوصيت منفي اين تکنولوژي باعث شد تا اين روش از مد افتاده و روز به روز کمتر استفاده گردد. با اين وجود مي بينيم در سال 2015 هم هنوز کساني هستند که با استفاده از فلش و تحرکات بي رويه در سايت خود مي خواهند وب سايتي جذاب داشته باشند. وب سايتهايي که با استفاده از اين تکنولوژي، عقب ماندگي خود را از زمان به کاربر نشان خواهند داد.

استفاده از فونت هاي کميک و دست نويس
استفاده از اين نوع فونتها در وب سايت هاي حرفه اي، بيشتر شبيه يک شوخي است. واقعا جاي تعجب دارد که هنوز وب سايتهايي ديده مي شوند که از فونتهاي کميک (comic) در وب سايت خود استفاده مي کنند.

پاپ آپ هاي مزاحم

نوع جديد پاپ آپ ها که با استفاده از تکنولوژي هاي روز براي ارائه پيشنهادات، در سايتها نمايش داده مي شوند قابل تحمل هستند. منظور من از پاپ آپ هاي مزاحم آن پاپ آپ هاي مزاحمي است که با هر کليک کاربر باز شده و موجب اذيت و آزار کاربر مي شود. کاربران امروزي مي خواهند کنترل بيشتري در دست خود داشته باشند و استفاده از اين پاپ آپ ها مي تواند به جلوه وب سايت شما صدمه وارد کند.

رنگين کمان
استفاده بيش از حد از رنگهاي روشن و غليظ مي تواند در زشتي وب سايت شما تاثير داشته باشد. استفاده از رنگهاي خنثي در حداکثر و در کنار آن استفاده از يک تا سه رنگ متعادل، مي تواند گزينه امني براي طراحي سايت شما باشد. پيشنهاد مي کنم مقاله چگونگي استفاده از رنگها در طراحي سايت را مطالعه نماييد.

منوي مخفي
همانطور که قبلا هم گفتم، هدف از طراحي سايت خلق بازي فکري براي کاربران نيست. استفاده از منوهاي مخفي در وب سايت مي تواند با عث سردرگمي کاربران و در نهايت ترک آنان شود.

صفحات اصلي، ولي فرعي !!!
صفحات خانه و يا همان صفحات اصلي سايت شما بايد جايي باشد که کاربر با ورود به آن بتواند در مورد کسب و کار شما اطلاع يافته و دسترسي لازم به مطالب بيشتر شما را دراختيار داشته باشد. با اين حال وب سايت هايي را مي بينيم که صفحه اصلي آنها در اصل يک صفحه فرعي است که نمايش دهنده يک گالري يا يک ويدئو مي باشد.

نمايش کلمات کليدي
در روزهاي گذشته بهينه سازي سايت، طراح سايت حرفه اي براي افزايش عملکرد وب سايت باکسهايي طراحي مي کردند که در آنها از تکرار زياد کلمات کليدي در جهت ارتقاء رتبه سايت خود استفاده مي کردند. با بروزرساني هاي متعدد موتورهاي جستجو و تقلب محسوب شدن اين نوع ساختار، هنوز هم هستند کساني که از اين روش استفاده کرده که نه تنها باعث گرفتن پنالتي از موتورهاي جستجو مي شوند، بلکه ساختاري قديمي و غير حرفه اي را به کاربران نمايش خواهند داد.
التج