درباره طراحی فروشگاه اینترنتی

فروشگاه های اینترنتی مشخصه های خاص خود را دارند بطوریکه بگونه ای طراحی شده اند تا کاربران تنها یک را انجام دهند – خرید آنلاین یا اینترنتی. طراح وب سایتی که میخواهد چنین وب سایت هایی را طراحی کند می بایست معیارهای فروش اینترنتی گوناگونی را مد نظر داشته باشد. در این مقاله تلاش ما بر آن است تا نگاهی اجمالی به برخی از جنبه های مهمی که در طراحی یک فروشگاه اینترنتی مد نظر گرفته می شوند بیاندازیم. 

بسیاری از شماها احتمالا قبلا این سوال در ذهنتان بوجود آمده است که چرا طراحی وب سایت ی که یک فروشگاه اینترنتی می باشد با طراحی وب سایت های دیگر متفاوت می باشد. چنین وب سایت هایی می بایست جذاب، سازمان یافته و منسجم باشند و از رنگ های درستی که مناسب روحیه وب سایت هستند استفاده شود. نگاهی دقیقتر به فروشگاه های اینترنتی موفق، مفهوم تفاوت های میان فروشگاه های اینترنتی موفق را نشان می کند.

یک فروشگاه اینترنتی می بایست از مبانی فروش خاصی پیروی کند:
1. دادن روحیه نشاط به کاربران حین خرید اینترنتی
2. اطمینان حاصل کنید که وب سایت تان اطلاعات کافی در خصوص اینکه صاحبان این سایت چه کسانی می باشند و چرا این وب سایت و صاحبان آن افراد امینی هستند ارائه می دهد.
3. استفاده از سایت باید برای همگان راحت باشد. اگر نیست، خریداران به سمت رقبایتان خواهند رفت.

این اصول، اصول جدیدی نمی باشند. همه ما با این اصول از طریق تجربیات روزمره خود در فروشگاه ها، مغازه ها و مراکز خریدی که منتظر باز شدن درب توسط مشتریان هستند، آشنایی داریم. معضل اساسی برای یک طراح وب سایت آنست که چطور این روشهای فروش مرسوم را در یک وب سایت، فروشگاه اینترنتی، و یک دنیای مجازی به نام اینترنت پیاده سازی کند.

من مطمئنم که همه شما متوجه شده اید که قسمت پخت اکثر شیرینی فروشها، در دورترین بخش شیرنی فروشیها قرار دارند ولی همچنان بوی شیرینی تازه، از درب ورود به مشام میرسد (حتی برخی اوقات، آنها از هواکشهایی برای پخش کردن بوی شیرینی به بیرون استفاده می کنند). آنها اینکار را به عمد انجام می دهند. فروشنده ها از حس بویایی برای جذب مردم و کشاندن آنها به فروشگاه هایشان استفاده می کنند جاییکه انواع و اقسام کالاها و اجناس اغوا کننده وجود دارد - همانند همان مثال شیرینی فروشی.

مسیر فرضی در وب سایت شما

این مسیر فرضی چیست و چطور می توان چنین مسیری را در وب سایت تان رسم کرد؟ مسیر، راهی می باشد که بازدید کننده را به سمت عملیاتی که شما دوست دارید بازدید کنندگان انجام دهند، هدایت خواهد کرد... یعنی خرید آنلاین و اینترنتی. برخلاف مثال شیرینی فروشی، وب سایت ما بو ندارد. در وب سایت ها، فاصله میان هر نقطه تا هر نقطه دیگر، همواره یکسان میباشد، و در نتیجه بر خلاف مثال شیرینی فروشی، خروجی همواره و همیشه دم دست میباشد.

در یک وب سایت، می توان کالاها را در هر زمانی که فکر میکنید مناسب هست به مشتریان خود نشان دهید، ولی اینکار را می توان مرحله به مرحله و با آرامش بیشتری انجام داد تا مشتری را بیشتر به هیجان آورید (درست مثل بوی شیرینی در یک شیرینی فروشی).

همانطور که دیده می شود، گذاشتن کالاها در یک فروشگاه اینترنتی، بسیار ساده تر از اجاره کردن جا، بازکردن سوپر مارکت، و قرار دادن کالاها می باشد. ولی با وجود این، فروش اینترنتی بسیار سخت تر از فروش در دنیای واقعی می باشد.

یک فروشگاه اینترنتی که بخوبی طراحی شده است، مشتریان را نهایتا با یک یا دو کلیک به صفحه مناسب هدایت می کند. برخی از طراحان وب سایت از روشهایی استفاده می کنند که در طراحی سایت های غیر فروشگاهی هیچگاه بکار نخواهند رفت.  

خدمات و محصولات صنعتی

 الکتروپمپ