طراحي وب سايت فقط استفاده از عکسهاي رنگارنگ نيست. شما ملزم به استفاده از ابزارهاي مختلف در طراحي سايت خود، براي جذب مخاطب و بالا بردن ترافيک وب سايت هستيد.
اين اصول و ابزار ها در طراحي و پياده سازي هوشمندانه طراحي وب سايت بسيار مهم است.
1- بهينه سازي براي موتورهاي جستجو
اکثر بازديد کنندگان يک وب سايت، از صفحه نتايج موتورهاي جستجو (SERP- Search Engine Result Page)، به همين دليل، بايد از بهينه بودن وب سايت خود اطمينان حاصل نماييد.
ايجاد و استفاده از نقشه سايت، ميتواند به ربات هاي موتورهاي جستجو در پيدا کردن محتوا وب سايت شما کمک کند. کوتاه بودن عنوان صفحات، اما هوشمندانه کمک بسزايي به ربات هاي موتورهاي جستجو ميکند. استفاده از کليد واژه ها (Keywords) در مطالب وب سايت و مرتبط به محتواي سايت در قسمت Head سايت يکي از عناصر مهم در بهينه سازي سايت ميباشد.
استفاده از کليد واژه ها (Keywords) در Meta tag، عنوان صفحه و محتواي سايت، سايت شما را به سمت بهترين نتيجه هدايت ميکند.
از ديد بهينه سازي موتورهاي جستجو، از فايل هاي فلش و جاوا کمتر استفاده کرده و بيشتر به محتوا و متن وب سايت خود بپردازيد.
2- تست کردن وب سايت
براي حفظ کيفيت وب سايت خود، به طور منظم وب سايت خود را تست کنيد. مرحله تست وب سايت يکي از مهمترين مراحل طراحي وب سايت مي باشد که طراح وب سايت شما مي بايست اين مرحله را در زمان ساخت سايت شما انجام دهد.
اگر وب سايت شما مشکلي داشته باشد، مانند کار نکردن فرم فروش وب سايت، شما در زمان کمي مشتريان خود را از دست مي دهيد.
3- سازگار با مرورگري ها مختلف
مطمئن شويد که وب سايت شما با تمامي مرورگرها سازگار است.
منطبق بودن وب سايت با استانداردهاي W3C، به سازگار بودن وب سايت شما با مرورگر هاي مختلف کمک ميکند.
سازگار بودن وب سايت با مرورگرهاي اينترنت اکسپلورر، فايرفاکس، گوگل کروم تقريبا تمام بازديدکنندگان از بازديد وب سايت شما رضايت دارند.
4- جلب توجه
لب توجه مخاطبان و هدايت آنها به سمت لينک هاي ناوبري و محتواي وب سايت نکته ي مهمي در موفقيت وب سايت است. قرارگيري و لينک هاي ناوبري وب سايت بايد در بهترين جاي صفحه، توسط طراح وب سايت شما انجام شود.
جذب مخاطب مي تواند از طريق قرار گيري لينک ها و تفاوت رنگ آنها باشد. استفاده از فونت ( قلم ) متفاوت يا استفاده از عکس يکي از راه حل ها در اين نکته مي باشد.
5- استفاده از تصاوير گرافيکي
از بهينه بودن تصاوير گرافيکي وب سايت خود مطمئن شويد. سعي کنيد از فرمت هاي .jpg و .gif استفاده کنيد. يکي از نکاتي که بايد به آن توجه کنيد، پايين آوردن حجم تصاوير تا آنجايي که ممکن باشد. يکي از راه هاي کاهش زمان بارگزاري صفحات وب، توجه به اين نکات ميباشد. استفاده از ويژگي Alt در تصاوير وب سايت الزامي مي باشد.
6- فاصله ها بسيار حياتي هستند.
استفاده از فواصل بين خط ها، بين کلمات و در طراحي صفحه وب ميتواند کمک زيادي در تعادل طراحي صفحه شما داشته باشد. فاصله بين خط ها، ميتواند خواندن و تجزيه تحليل را براي مخاطب آسان و سريع کند. فضاي هاي بسيار کم و برعکس فضا هاي خالي و سفيد بسيار زياد باعث خستگي چشم بيينده ميشود. فاصله بين خط ها را ميتوان با استفاده از Line-Spacing در Css براحتي کنترل کرد.
با استفاده از Padding نيز ميتوان فاصله بين متن ها و عناصر ديگر صفحه مثل عکس ها را کنترل کرد. اين گزينه ي بسيار مهمي در بهتر مشاهده کردن عناصر صفحه مي باشد و باعث همپوشاني متن با ديگر عناصر صفحه را دارد. فضاهاي سفيد يا فضاهاي خالي جايگاه خاصي در طراحي يک صفحه وب دارند. فضاهاي خالي ميتوانند يک بالانس و يا يک تعادلي بين عناصر صفحه و مشاهده کاربر ايجاد کنند.
7- کم حجم بودن صفحه
بارگزاري صفحه هاي کم حجم بسيار آسان و سريع هستند. با بهينه سازي فايل هاي گرافيکي و کدهاي وب سايت ميتوانيد حجم صفحه را کم کنيد. اندازه يک صفحه وب بايد ترجيحا بين 25KB-65KB باشد.
8- انتخاب قلم مناسب
انتخاب فونت هاي مناسب براي محتواي وب سايت امري حياتي در طراحي وب سايت شماست. هر فونتي داستان خاص خود را دارد. سعي کنيد اندازه فونت ها در حدي باشد که قابل خواندن بوده و با اندازه ونت هاي ديگر سازگار باشد.
9- لينک هاي ناوبري (Navigation Links)
بازديد کندگان وب سايت شما بايد قادر باشند تا خيلي سريع به اطلاعات و محتوا وب سايت شما دسترسي داشته باشند. براي اين منظور مي بايست سياست درست و مشخصي براي لينک هاي منوي وب سايت خود داشته باشيد. دکمه هايي که براي بخش منوي وب سايت خود استفاده مي کنيد، بايد مشخص و در دسترس باشند.
بازديد کنندگان مي بايست موقعيت خود را بعد از گذشتن از چند دسته بندي و زير دسته بندي بدانند. اين نکته ميتوان با داشتن منوي درختي در هر صفحه مشخص کرد.
10- ايجاد يک نام تجاري
براي جلب بازديد کنندگان وب سايت و متفاوت کردن وب سايت خود، سعي کنيد يک برند ايجاد کنيد. اين موضوع باعث کنجکاو شدن بازديد کنندگان وب سايت شما مي شود. طراحي يک لوگو که مرتبط به فعاليت وب سايت شماست و داشتن يک شعار تبليغاتي که منعکس کننده هدف وب سايت شماست، ميتواند کمک بسزايي کند. ساخت “Favicon” ميتواند يکي اولين مواردي باشد که باعث ايجاد احساس در وب سايت شما و جلب توجه بازديدکننده مي شود. “Favicon” يک فايل گرافيکي کوچک است که در ابتداي قسمت آدرس بار قرار ميگيرد.
همچينين اطلاعات صفحات درباره ما، تماس با ما، بايد به درستي در صفحه اول در دسترس باشند.