اصول اولیه طراحی سایت استاندارد

-سادگي

استفاده از آبجکتهاي غير ضروري، زرق و برقهاي بي دليل، استفاده نا مناسب از اسکريپتهاي نا هنجار (مانند ماوس دنباله دار، ساعت متحرک، پيغام هاي خوش آمد گويي و . . .) همه و همه فقط باعث کند شدن وب سايت، مزاحمت در پيدا کردن مطالب اصلي سايت، عدم زيبايي سايت و در کل مفيد نبودن سايت ميشود .هميشه به دنبال طرحهاي ساده و کارآمد باشيد و از شلوغ کردن بي دليل سايت اجتناب نماييد .

?-وسط بودن صفحه

بازهم اگر به وب سايتهاي بزرگ و کارآمد سري بزنيد مشاهده خواهد کرد که صفحه قالب سايت بصورت Center چيدمان شده است و به هيچ عنوان به فکر گذاردن صفحه سايت در چپ و راست نيافتيد (مگر در موارد بسيار خاص)

?-جدا کردن قسمت بنر سايت

سعي کنيد مرزي براي جدا کردن بنر سايت و در صورتيکه از منوي افقي استفاده ميکنيد با بقيه اجزاء صفحه در نظر بگبريد.

?-گراديانت

از نقطه نظر روان شناسي و طبق تحقيقات صورت گرفته ثابت شده است که استفاده از گراديانت (اينجا را ببينيد) بر روي بازديد کنندگان سايت اثر بسيار مثبتي ميگذارد و در جلب توجه آنان تاثير بسزايي دارد. بيشترين مکاني که ميتوانيد از گراديانتها در آنجا استفاده کنيد بنر سايت ميباشد

?-Navigation Bar

منوي دسترسي به صفحات داخلي سايت شما علاوه بر سادگي بايد گويا و نشانگر تمام قسمتهاي و زير بخشهاي سايت شما باشد، به اين معني که کاربر بايد بتواند در سريعترين حالت ممکن و بدن اينکه سردرگم شود به صفحه مورد نظر خود دسترسييدا نمايد و در سايت شما گمراه و سرگردان نشود .

?-لوگو

يکي از بزرگترين نکاتي که طراحان وب سايت با آن روبرو هستند انتخاب رنگ هاي استفاده شده در سايت ميباشد.در اکثر مواقع ميبينيم که لوگو شرکتها فاقد زيبايي لازم و حتي تک رنگ بودن يا بد رنگ بودن آن ميباشد و اين مساله دست طراحي را باز نميگذارد. شما بايد رنگ قالب سايت را از رنگ لوگو الگو بگيريد و در کنار رنگ يا رنگهاي استفاده شده در لوگو از ? يا نهايتا ? رنگ مناسب استفاده نماييد .(در اين باره نياز به نوشتن يک خودآمور مجزا ميباشد که حتما اونو خواهم نوشت)

?-شعار سايت

شعار يا sLogon سايت گوياي نوع فعاليت سايت ميباشد و نکته بسيار مهمي ميباشد که کاربري که براي بار اول به سايت شما مراجعه ميکند در چند ثانيه ابتدايي ورود خود به سايت شما متوجه نوع کسب و کار و فعاليت سايت شما بشود در غير اينصورت وب سايت شما را بسته و از کنار آن به راحتي عبور ميکند.پس بصورت کوتاه و خوانا شعار سايت حود در بنر سايت بنويسد.

?-فلش

استفاده درست و بجا از بلش ميتواند باعث نمود و کاريي بيشتر سايت شما شود و اين وظيفه يک طراح سايت ميباشد که با توجه به نوع کار مشتري خود او را تشويق يا منع از بکارگيري فلش در سايت نمايد.

براي مثال سايتي که قرار است محصولات يک فروشگاه اسباب بازي فروشي را براي نمايش در سايت قرار دهد بهتر است که از فلش در کار هود استفاده نمايد، اما شرکتي که بناي کسب و کار خود را بر اساس فروش و بازاريابي از طريق وب سايت خود پياده کرده است و حتي اگر نميخواهد يک مشتري را از دست بدهد بهتر است قيد استفاده از فلش را بزند زيرا هنوز هم هستند بسيار کاربراني که حتي اسم فلش را نشنيده اند و در صورتي که با پيغام نصب فلش پليد روبرو شوند سايت فوق را بسته و . .

?-Reflections

اين مورد هم مانند گراديانت ها تاثير زياده در جلب نظر و توجه کاربران به سايت شما دارد .

درصدي از نکاتي که در بالا آورده شد جزء استانداردهاي web 2.0 نيستند(مانند مورد ?) اما رعايت آنها در طراحي سايت ميتواند تبعات مثبتي به همراه داشته باشد. ذکر اين نکنه هم ضروري است که شايد محتواي يک سايت تاثير بسزايي در رشد و جلب مشتري و کاربر براي آن دارد. شما ميتوانيد اميدوار باشيد که با رعايت نکات فوق و بازاريابي مناسب بتوانيد وب سايتي خوب، پر بازديد و کاربرپسند را طراحي نماييد.