تاریخچه ای در مورد طراحی وب سایت

طراحي وب سايت به فناوري ساخت و راه‌اندازي صفحات وب گفته مي‌شود.
تيم برنرز لي، مخترع وب، با برپايي يک وب سايت در اوت ????، نام خود را به عنوان نخستين سازنده? وب سايت در تاريخ نگاشت. او در نخستين وب‌سايتش، از اَبَرمتن و پيوندي براي ايميل (پست الکترونيک) استفاده کرده بود.
در آغاز،وب سايتها با کُدهاي ساده «اچ‌تي‌ام‌ال» نوشته مي‌شدند، گونه‌اي از زبان کُدنويسي که ساختار ساده‌اي به وب‌گاه‌ها مي‌داد، شامل سرتيتر و پاراگراف، و توانايي پيوند دادن به صفحه‌هاي ديگر که در مقايسه با روش‌هاي ديگر، اين راه تازه و متفاوتي بود که کاربران به سادگي مي‌توانستند با يک مرورگر، صفحه‌هاي پيوند خورده را باز کنند.
با پيشرفت وب و هنر طراحي آن، زبان کُد نويسي، اَبَرمتن يا اچ‌تي‌ام‌ال، پيچيده‌تر و پرانعطاف‌تر شد. ابزاري مانند جدول‌ها که بيشتر براي نمايش نمودارهاي داده‌اي بودند، بزودي مورد استفاده نادرست، براي چيدمان‌هاي پنهان در صفحه‌هاي وب قرار گرفتند. با پيدايش الگوهاي آبشاري وب يا «CSS»، روش نادرست طراحي با جدول‌هاي پنهان در صفحه از گردونه خارج، و بجاي آن استفاده مناسب از «CSS» جايگزين شد.
فناوري‌هاي يکپارچه سازي پايگاه هاي داده (Database)، مانند زبان‌هاي کُدنويسي سمت سرور (Server-Side Scripting) مانند CGI, PHP, ASP.NET, ASP, JSP و ColdFusion، و استانداردهاي طراحي مدرن با الگوها (CSS)، ساختار وب سايت‌ها را باز هم تغيير داده و آنرا پيشرفته تر کرد.
همچنين با آمدن نگاره‌هاي جاندار و فن آوري‌هاي پويانمايي به صفحه ها، مانند فلَش (Flash)، چهره وب بيشتر از پيش تغيير کرد و توانمندي‌هاي تازه به سازندگان رسانه و طراح‌هاي وب داده شد، و توانايي‌هاي بيشتر و کارايي‌ها تازه مرورگرها براي اچ‌تي‌ام‌ال.