اصطلاحات دیگر در طراحی سایت

1- Web Page يا صفحه‌ي وِب:
به مجموعه اي از تصاوير و نوشته‌ها كه به صورت يك صفحه از طريق اينترنت قابل دسترسي مي‌باشند ، صفحه وب مي‌گويند .

2- Web Site يا وب سايت:
پايگاهي بر روي فضاي مجازي اينترنت ، شامل مجموعه اي از صفحات وب است. كه توسط آدرس مخصوصي (Domain) از طريق اينترنت قابل دسترسي مي‌باشند. اين صفحه‌ها مي‌تواند حاوي اخبار، تصاوير ، اطلاعات علمي و تجاري ، تبليغات و ... باشد.

3- Domain يا نام دامنه:
نام بين‌المللي مخصوصي كه براي هر وب سايت ثبت مي‌شود و به عنوان آدرس آن سايت محسوب مي‌گردد .

4- Web Host ميزبان وب:
ميزبان وب به كامپيوتري گفته مي‌شود كه اطلاعات يك يا چند وب سايت بر روي آن قرار مي‌گيرد و هنگامي كه كاربري در مرورگر وب خود ، آدرس سايت مورد نظر را را وارد مي‌كند ، مرورگر كامپيوتر شخصي كاربر از طريق خط تلفن و يا آنتن‌هاي ماهواره‌اي با وب سرور ( Web Server ) كه بر روي آن ميزبان نصب شده است ارتباط برقرار نموده و صفحات مورد نظر را به نمايش در مي‌آورد .

5- Web Server يا وب سرور:
به نرم افزاري گفته مي‌شود كه بر روي كامپيوتر ميزبان نصب شده و صفحات وبِ درخواستي مرورگرهاي وب را براي آنها ارسال مي‌نمايد. البته اغلب از ميزبان وب به عنوان وب سرور نام برده مي‌شود كه اين از نظر تكنيكي صحيح نمي‌باشد.

6- Static Page يا صفحه‌ي ثابت:
صفحه‌ي وبي مي‌باشد كه مطالب داخل آن براي مراجعه كننده ثابت هستند وهمچنين براي تمام كاربران اينترنت به يك صورت نمايش داده مي‌شوند .

7- Dynamic Page يا صفحه‌ي پويا:
به صفحه‌ي وبي گفته مي‌شود كه مطالب و محتويات آن متغير هستند و به درخواست كاربران در آن‌ها اطلاعات متفاوتي نمايش داده شده و نيز امكان وارد كردن اطلاعاتي توسط كاربران اينترنت در آن‌ها ميسر مي‌باشد . براي توليد اين صفحه‌ها نياز به برنامه نويسي‌هاي خاصي مي‌باشد.

8- Home Page يا صفحه اصلي:
صفحه‌ي اصلي و ابتدايي يك وب سايت كه بازديد كننده وب سايت آن را در ابتدا مشاهده مي‌نمايد. اين صفحه شامل ، اخبار مهم ، تصاوير اوليه ، پيوندهايي به بخش هاي مختلف آن سايت و نيز پيوند‌هايي به سايت‌هاي ديگر و يا تبليغات دارنده‌ي وِب سايت مي‌باشد.

9- Intro يا اينترو:
انيميشني است كه در ابتداي وب سايت جهت جذاب تر شدن ، تاثير تبليغاتي بيشتر و خوش آمد گويي به كاربران نمايش داده مي‌شود .

10- Flash Site يا سايت فلش:
وب سايتي است كه به شكل كامل و يا در بعضي از بخش‌ها با استفاده از صدا ، انيميشن و ... توسط نرم‌افزارهاي خاصي ساخته مي‌شود .

11- HTML يا اچ تي ام ال:
HTML در حقيقت زبان اصلي در طراحي وب و پل ارتباطي بين طراح و مرورگر وب است. امروزه از نسخه جديدتر HTML که XHTML نام دارد استفاده مي‌شود. با استفاده از کدنويسي صحيح و استاندارد XHTML، مي‌توان اطمينان داشت که وب‌سايت طراحي شده در مرورگرهاي مختلف با کمترين مشکلات نمايش داده خواهد شد.

12- CSS يا سي اس اس:
CSS ابزاريست جهت قالب‌بندي، رنگ‌بندي و ايجاد جلوه‌هاي تصويري و گرافيکي در صفحات HTML. استفاده از CSS اعمال تغييرات جديد گرافيکي را براي دارنده وب‌سايت بسيار آسان مي‌کند.

13- ASP اي اس پي:
ASP يک زبان برنامه‌نويسي تحت وب سمت سرور است که توسط شرکت مايکروسافت گسترش يافته است.ورژن جديدتر ASP، که بسيار پيشرفته‌تر از ورژن قبلي است ASP.NET نام دارد. از زبان‌هاي برنامه‌نويسي تحت وب براي ايجاد تعامل با کاربر و طراحي صفحات دايناميک استفاده مي‌شود

14- PHP يا پي اچ پي:
PHP نيز مانند ASP يک زبان برنامه‌نويسي وب سمت سرور است. تفاوت اصلي بين PHP و ASP در "Open Source" يا "کد باز" بودن PHP است. هر يک از اين دو زبان قابليت‌هاي گوناگوني دارنند که بسته به نياز مشتري و امکانات سرويس‌دهنده وب قابل استفاده است.

15- JS يا جاوا اسکريپت:
JavaScript (جاوا اسکريپت) يک زبان کدنويسي سمت کاربر است. بر خلاف زبان هاي کدنويسي سمت سرور که توسط سرور اجرا مي شوند جاوااسکريپت توسط مرورگر کاربر اجرا مي شود.

16- AJAX يا آژاکس:
AJAX مجموعه اي از روش ها و تکنولوژي هاي کدنويسي سمت کاربر است. با استفاده از ايجکس براي بارگذاري اطلاعات بخشي از صفحه وب سايت نيازي به بارگذاري مجدد کل صفحه نيست.

17- W3C يا دبليو تيري سي:
مرجع جهاني تعيين استانداردها و راهبردهاي وب W3C نام دارد. W3C از سال 1994 فعاليت خود را آغاز نموده و گسترش قوانين در جهت پيشرفت وب را در دستور کار خود قرار داده است. از اعضاي W3C مي‌توان مايکروسافت، اپل، سان مايکروسيستمز و آي بي ام را نام برد.

18- SEO يا سئو:
به فرآيند بالا بردن رتبه وب‌سايت ها در موتورهاي جستجوي وب تکنيک‌هاي SEO گفته مي‌شود. SEO ارتباط مستقيمي با تکنيک‌هاي طراحي سايت و کدنويسي صحيح دارد.

19- Robot يا ربات:
ربات هاي خودکار موتور هاي جستجو که گاهي با نام spider يا crawlers شناخته مي شوند در واقع کاوشگران دنياي وب هستند. حتما شما هم تا بدين روز در اين انديشه بوده ايد که ربات ها مانند کاوشگران واقعي مي توانند از هر مانعي عبور کنند يا بروي هر گذر گاهي پل بزنند اما در واقع اين يک طرز فکر اشتباه بوده است ، بر خلاف آنچه تصور مي شود آن ها آن قدرت کافي را باي انجام اين کار ندارند. آنها در طراحي سايت فرقي ميان يک فريم ، يک عکس و يا فلش نمي گذارند ، آن ها نمي توانند مانند انسان براي دسترسي به يک صفحه وب که با کلمه عبور محافظت شده ، کلمه عبور وارد کنند. در واقع ربات ها در معقوله تنها و تنها محتوا و لينک را مي شناسند نه چيز ديگر.
نحوه عملکرد ربات ها اکثراً بدين صورت است:
موتوري که صفحات وب را مي يابد.
شناسايي صفحات جديد پس از طراحي سايت.
شناسايي صفحه هايي که قبلاً پيدا شده و اکنون تغيير کرده اند.
به دو روش عمقي و عرضي ارزيابي مي شوند.
در روش عمقي نه تنها سايت اصلي بلکه صفحات فرعي آن صفحات را نيز مي يابد.
در روش عرضي بيشتر سايت هاي اصلي تر را مي يابد.
منبع: تارنما