تفاوت وب سايت دايناميک با استاتيک

طراحي سايت معمولا به دو شکل صورت مي گيرد. سايت ها يا استاتيک هستند و يا دايناميک . حال در اين جا چه فرقي بين اين نوع از سايت ها است؟ بهتر است بگوييم سايت استاتيک که نام ديگر آن ايستا است، وب سايتي است که طراحي آن ساده بوده و با HTML طراحي مي شود. در اين نوع سايت شما مي توانيد بدون مشکل و دانش فني خاصي در زمينه ي طراحي سايت، وب سايت خود را بروز رساني نمائيد. اغلب سايت هاي استاتيک بعد از طراحي، کم تر دچار تغيير در محتوا مي شوند و اين به اين معني است که سايت استاتيک بصورت ثابت مي ماند ولي مي توان محتواي آن را از جمله متن، تصاوير و ... را تغيير داد. سايت دايناميک که نام ديگر آن سايت پويا مي باشد، سايتي است که توسط يک نرم افزار مانند نرم افزار سايت ساز تارنما، محتواي سايت را کنترل مي کند. مزيت اين نوع سايت ها در اين است که شما براي بروز رساني کردن محتواي سايت خود هيچ گونه مشکلي نخواهيد داشت و براحتي محتواي خود را با اين نرم افزار تغيير مي دهيد.

برخي از تفاوت هاي سايت استاتيک با دايناميک

سايت دايناميک توسط نرم افزار مديريت محتوا ايجاد مي شود. گروه تارنما نيز با طراحي نرم افزار مديريت محتوا با نام سيستم مديريت وب سايت تارنما در اين زمينه اقدام نموده است که داراي نکات قابل توجه در مقايسه با ساير نرم افزار هاي توليد شده مي باشد. برخي از اين ويژگي ها عبارت اند از:
امنيت : امروزه در دنياي مجازي، افراد و نرم افزار هاي بسياري سعي در تخريب، آلوده کردن، کپي برداري اطلاعات شخصي و ... مي نمايند که باعث ايجاد خسارت هاي بسياري مي شود. گروه تارنما، هسته ي اصلي و تمامي قسمت ها را به گونه اي طراحي کرده است که فقط از طريق خود نرم افزار قابل اجراست و اين امر باعث بسته شدن تمامي حفره هاي امنيتي شده است. صفحه ورود مديريت نيز از ويژگي هاي امنيتي ويژه اي برخوردار مي باشد.
همچنين با طراحي بخشي به نام بروزرساني در سيستم مديريت، بخشي براي باگها و رفع خطاهاي سيستم در آينده و پس از راه اندازي وب سايت طراحي نموده است.
مديريت آسان و کاربر پسند : سايت ساز تارنما طوري طراحي شده است که مدير وب سايت بدون هيچ دانش برنامه نويسي و حتي بدون يک کلمه برنامه نويسي، ميتواند بصورت حرفه اي و در محيطي زيبا و کاربر پسند ، براحتي وب سايت خود را مديريت نمايد.
ماژولار بودن : گاهي نياز است سيستم خود را به امکانات جديد و يا اختصاصي ارتقاء دهيد. مثلا مي توانيد سيستم خود را به فروش آنلاين، سيستم پيامک، گالري ها و ... متصل و ارتقاء دهيد. تمامي قسمت هاي نرم افزار تارنما قابل بروز رساني و ارتقاء مي باشد. همچنين مي توانيد ماژول هاي اختصاصي خود را سفارش دهيد تا عمليات مورد نظر خود را در وب سايت راه اندازي نماييد.
پوسته حرفه اي : سايت ساز تارنما از موتور قدرتمند SMARTY براي پوسته ها استفاده نموده است. يعني شما مي توانيد پوسته و ظاهر گرافيکي بسيار زيبا، حرفه اي، پر محتوا و ... داشته باشيد. همچنين امکان ويرايش کدها و فايل هاي پوسته نيز مي باشد.
شما عزيزان مي توانيد اطلاعات وب سايت را در هر زمان و مکان بدون دخالت طراح سايت يا برنامه نويس به راحتي تغيير دهيد. در صورتيکه براي تغيير محتوا يا اطلاعات تغيير اطلاعات سايت هاي استاتيک تنها اين کار توسط طراحان و برنامه نويسان وب و اغلب با پرداخت هزينه مجدد انجام پذير است.
در اين جا بايد ياد آور شويم که هزينه ي طراحي سايت هاي دايناميک کمي بيشتر از سايت هاي استاتيک است . اما مزيت آن به اين شکل است که شما در طول استفاده از سايت دايناميک خود هيچ مبلغ اضافي را به طراح يا برنامه نويس سايت جهت بروزرساني سايت خود نمي دهيد.
از سوي ديگر برنامه نويسان و طراحان سايت در سايت هاي استاتيک با مشکل بروز رساني مواجه هستند و پيشنهاد اغلب توسعه دهندگان وب اين است که اگر به فکر توسعه و ارتقاء وب سايت هستيد بايد از ابتدا از سيستم مديريت محتوا (تارنما) استفاده کنيد.
سايت شرکت هاي متوسط و بزرگ که به صورت پياپي در طول روز،هفته و يا ماه ها به روز مي شوند حتما بايد از سيستم مديريت محتوا (تارنما) بهره مند باشد. عدم وجود سيستم مديريت محتوا منجر به افزايش چشمگير زمان پاسخ گويي به نياز مخاطبان و کاهش توان بروز عکس العمل نسبت به تغييرات بازار و در نهايت، عقب ماندن شرکت نسبت به ساير رقبا خواهد شد.
نکته ي آخري که بايد در اين جا يادآور شويم، اين است که در سيستم مديريت محتواي تارنما، شما امکان کنترل پنل (بخش مديريتي) سايت خود دارامي باشيد. اين پنل شامل : اعمال تنظيمات، ايجاد، ويرايش و به روز رساني اطلاعات است در صورتيکه اين امکان درسايت هاي استاتيک وجود ندارد.