فواید و راههای ساده سازی در طراحی وب سایت های فروشگاهی

ساده سازي کار با وب سايت شما توسط کاربر از اهميت زيادي برخوردار است، به خصوص اگر وب سايت شما يک وب سايت فروشگاهي باشد. دانش طراحي سايت با انجام تحقيقات و آزمون خطاهايي که توسط شرکتهاي مختلف در بهبود تعامل با کاربر صورت مي پذيرد، پيوسته در حال تغيير است.

ساده سازي وب سايتهاي تجارت الکترونيک و فوايد آن، بارها مورد بحث قرار گرفته است. يک وب سايت ساده مي تواند به نرخ تبديل بالاي بازديد کننده به مشتري کمک نمايد. اين مسئله مي تواند به راهبري بهتر و سريعتر کابر و در نهايت خريد او منجر شود.

متاسفانه امروزه طراحان سايت و مشتريان آنان به خصوص در کشور ما، به دنبال جلوه هاي بصري زيبا و پيچيده هستند و اصول و قوانين ساده سازي وب سايت هاي فروشگاهي را قرباني زيبايي وب سايت خود مي کنند. بايد تصميم بگيريد که هدف شما از راه اندازي فروشگاه اينترنتي چيست؟ فروش و نرخ تبديل بيشتر و يا نمايش يک وب سايت مدرن و پر زرق و برق با هدف تحسين اطرافيان و کاربران؟
در ادامه به عواملي مي پردازيم که مي توانند يک تجربه کاربري ساده و خوبي، در اختيار کاربران فروشگاه اينترنتي شما بگذارند.

1. بررسي و حذف مراحل اضافي پرداخت
مطالعات و تحقيقات زيادي در رابطه با اهميت کوتاه بودن مراحل خريد و پرداخت در طراحي سايت فروشگاهي انجام شده است و بارها از فوايد تک مرحله اي کردن فرآيند خريد صحبت شده است. چند مرحله اي کردن مراحل خريد مي تواند به ترک کاربر و بالا رفتن نرخ ريزش کاربران بيانجامد. بنابراين کم کردن مراحل پرداخت و ساده سازي آن تاثير زيادي در امر ساده سازي وب سايت دارد.
شما مي توانيد تمام اطلاعات مشتري را در يک صفحه از درخواست نماييد و از صفحه بندي زياد براي اخذ اطلاعات و تکميل فرآيند خريد بپرهيزيد.

2. اجازه خريد به عنوان مهمان
هر چه در وب سايت خود موانع بيشتري ايجاد نماييد به همان ميزان نرخ تبديل کمتر و نرخ ريزش بيشتري خواهيد داشت. ارجاع دادن اجباري کاربر به فرم ثبت نام و لزوم پر کردن فيلدهاي آن براي انجام مراحل خريد، مي تواند به ترک کاربر از وب سايت شما منجر شده و به علت نداشتن وقت به زمان ديگري موکول نمايد، که بعيد به نظر مي رسد بازگشتي دوباره داشته باشد.
اختياري کردن بازکردن حساب کاربري و اجازه خريد به عنوان کاربر مهمان مي تواند به سرعت و ساده سازي عمليت خريد افزوده و در نتيجه به ساده سازي سايت فروشگاهي شما کمک شاياني خواهد نمود.

3. استفاده از ابزار فيلترينگ و جستجو
همه ما مي دانيم که ساده سازي يک سايت بدون ساده سازي راهبري کاربر امکان پذير نيست. استفاده از نوار جستجو و ابزارهاي فيلترينگ محصولات مي تواند کمک زيادي به راهبري کاربر نمايد. به خصوص اگر محصولات شما داراي طبقه بنديهاي متعدد باشد. توصيه مي شود در همان صفحه اصلي اين ابزار در اختيار کاربر قرار گرفته تا از سردرگمي او جلوگيري نمايد.

4. اطلاعات تماس و پشتيباني برجسته
همه ما وب سايت هايي را ديده ايم که در پايين (فوتر) اطلاعات تماس خود را درج مي نمايند و اين توقع را دارند که کاربر با پايين رفتن به انتهاي سايت، به اين اطلاعات دست پيدا کند. از کجا معلوم که کاربر تا انتهاي وب سايت شما پيمايش داشته باشد. کاربر به دنبال محصول خود در ابتدا و وسط صفحه است. لذا براي طرح سايت درج اطلاعات تماس و پشتيباني در بالاي صفحه کمک زيادي به در دسترس بودن اين اطلاعات خواهد کرد.

5. صفحات محصول تميز همراه با تصاوير واضح
صفحات اختصاص داده شده به هر محصول بايد تميز و مرتب باشد. از تصاوير با وضوح بالا استفاده نموده و قابليت بزرگمايي تصوير را در اختيار کاربر قرار دهيد. همچنين قسمت متني و توضيحات محصول را تا جاي ممکن کوتاه ولي دقيق تکميل نماييد.

6. صفحه سبد خريد ساده و قابل تغيير
صفحه سبد خريد خود را ساده و با درج موارد لازم به کاربر نمايش دهيد. به کاربر امکان تغيير تعداد و يا حذف محصول را بدون پرش به صفحه اي ديگر دهيد. دکمه بازگشت به فروشگاه و يا ادمه خريد را واضح و در ديد کاربر قرار دهيد.

7. حذف برجسته سازي آيتم هاي ثانويه
برجسته سازي فرم هاي عضويت در خبرنامه، دکمه هاي اشتراک گذاري و پستهاي وبلاگ شما در اولويت کاربران وب سايت فروشگاهي نيستند. کاربر براي کسب اطلاعات و خريد به سايت شما مراجعه نموده است. صفحه اصلي خود را تمييز نموده و تمرکز بر روي برجسته سازي محصولات نماييد. استفاده از يک بنر و اسلايد شو جهت برجسته سازي محصولات و پيشنهادات شما مي تواند عامل خوبي باشد.

در پايان
هر کسي مي تواند هر چيزي را پيچيده کند. کار بزرگ را کسي انجام خواهد داد که مسائل پيچيده را ساده نمايد. لذا ساده سازي فروشگاه شما نيز مي تواند در موفقيت وب سايت حرفه اي شما نقش بزرگي را ايفا نمايد.

التج