چهار عامل مهم در تایپوگرافی ریسپانسیو

استفاده از تکنيک طراحي سايت ريسپانسيو يعني بهبود کارآيي و نمايش محتواي سايت در دستگاههاي موبايل و تبلت، لذا روند تايپوگرافي در اين متد بسيار اهميت دارد. و عدم رعايت اصول آن مي تواند مشکلاتي را در نسخه موبايل شما ايجاد نمايد.
تايپوگرافي از همان ابتداي پيدايش وب هميشه چالش برانگيز بوده و وجود نمايشگرها و مرورگرهاي مختلف مي توانست در تايپوگرافي تاثير گذار باشد. طراحان وب با استفاده از يک لايه ثابت که معمولا 960 پيکسل بود به طراحي و تنظيم سايز ديگر موارد مي پرداختند و روند تايپوگرافي را نيز بهبود مي بخشيدند.
اين تکنيک طراحي سايت با استفاده از يک لايه با سايز ثابت، به طراح اجازه مي دهد تا بتواند اندازه نوشته ها، عنوانها، فاصله بين خطوط را پيش بيني و تنظيم نمايد.اما امروزه با رشد چشمگير کاربران موبايل در فضاي مجازي، اين تکنيکها ديگر پاسخگو نبوده و ضرورت استفاده از طراحي سايت ريسپاسيو را دوچندان کرده است. حالا ديگر چالشي بزرگتر در مقابل طراحان سايت وجود دارد و آن دستگاههايي با سايزهاي گوناگون و سيستم عاملهاي مختلف است.
در اين بين بهينه سازي خوانايي متون بسيار اهميت دارد چرا که به کارآيي وب سايت شما و بهبود انتقال پيام به کاربر مي افزايد. حال به چهار عاملي که در تايپوگرافي ريسپانسيو تاثيرگذار است مي پردازيم.

استفاده کم از فونتهاي وب
با آپديت هاي مرورگرهاي مختلف و پشتيباني آنان از فونتهاي وب، استفاده از هزاران فونت در وب سايت ها را تسهيل کرده و طراحان سايت را جهت استفاده بيشتر از اين فونتها ترغيب مي کند. ولي به ياد داشته باشيد که استفاده از چند فونت وب در يک صفحه مي تواند به کاهش سرعت کاربران بيانجامد. لذا توصيه مي شود جهت بهبود سرعت کاربران خصوصا کاربران موبايل از يک يا دو فونت وب بيشتر استفاده نگردد.

استفاده از واحد EM
استفاده از واحد em بجاي پيکسل به شما اجازه مي دهد تا فونتهاي شما از عمل وراثت استفاده نمايند و در نتيجه از کدنويسي بيشتر براي هر سايز جلوگيري مي نمايد و در رزولوشنهاي مختلف به سايز مورد نظر تغيير مي يابد.

تنظيم صحيح ارتفاع خطوط
ارتفاع مناسب خطوط مي تواند در بهتر ديده شدن متون به کاربران موبايل کمک شاياني کند. لذا تنظيم ارتفاع خط مناسب براي رزولوشنهاي مختلف با استفاده از css بسيار اهميت دارد.

کنترل طول خطوط
بارها در اصول طراحي وب سايت حرفه اي از اهميت طول خطوط و تعداد کلمات آن صحبت شده است. طولاني بودن طول خطوط مي تواند کاربر را از ادامه خواندن متوقف کند و اگر خيلي کوتاه باشد کاربر را وسوسه مي کند تا بدون خواندن کامل خط قبلي به خط بعد برود. لذا مناسب بودن طول خط در يک ستون مي تواند بسيار مهم باشد. با استفاده از css مي توانيد مقدار حداقل عرض را براي پاراگراف تعيين کرده تا کنترل بهتري بر روي طول خطوط داشته باشيد.

التج