نگاهی دیگر به طراحی پاسخگوی وب

در میان کاربران اینترنت تصورات غلطی در رابطه با نظرات گوگل درباره بهینه سازی موتورهای جستجو برای موبایل وجود دارد. اولین و مهم ترین تصورات، این است که گوگل، استفاده از «طراحی پاسخگوی وب» (Responsive Web Design یا RWD) را به عنوان بهترین گزینه برای SEO، ضروری نمی داند.
در حالی که گوگل بصراحت اعلام کرده است «گوگل به فرمت URLهای خاص تا زمانی که هم برای گوگل بات (Googlebot) و هم برای گوگل بات ـ موبایل (Googlebot Mobile ) در دسترس باشند، اهمیتی نمی دهد»؛ گوگل از این بات ها برای به دست آوردن محتوا بویژه برای تلفن های هوشمند و سیستم های رومیزی استفاده می کند؛ لذا این مساله که گوگل به صورت جداگانه برای موبایل و سیستم رومیزی به دنبال محتوا می گردد درست نیست. از طرفی گوگل گفته است از سایت هایی که در سه پیکربندی مختلف برای تلفن های هوشمند بهینه سازی شده اند پشتیبانی می کند؛ این پیکربندی ها عبارتند از، ۱) آنهایی که RWD شده اند، ۲) محتوای خود را منطبق کرده اند و ۳) سایت هایی که مختص دستگاه های موبایل طراحی شده اند.
این موتور جستجو در جایی دیگر RWD را برای سایت های تلفن های هوشمند پیشنهاد کرده است، چرا که استفاده از یک URL واحد برای یک محتوا، به کاربران کمک می کند راحت تر با آن تعامل برقرار کنند، ساده تر آن را به اشتراک بگذارند یا به آن لینک دهند. همچنین یک URL واحد برای محتوا به الگوریتم های گوگل کمک می کند، تا خصوصیات اندیس دهی به مطالب را ساده و راحت تر انجام دهند. از مطالب گفته شده نتیجه گرفته می شود که در طراحی وب ابتدا باید میان طراحی پاسخگوی وب (RWD) و یک «سایت جداگانه» یکی انتخاب شود. شما بسادگی می توانید یک «سایت واحد» داشته باشید که بتواند دستگاه کاربر را تشخیص دهد در حالی که برای بهینه سازی سرعت و کیفیت محتوای ارسال شده برای دستگاه، انطباق محتوا باید در سمت سرور انجام گیرد. البته جالب است بدانید که خود گوگل از RWD برای هیچ یک از محصولات اصلی خود استفاده نکرده است؛ بنابراین حرف گوگل با عمل آن مطابقت ندارد!