طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

طراحي سايت ريسپانسيو (Responsive Web Design) اصطلاحي مي باشد براي سايت هايي که ظاهرشان براي مشاهده مطلوب در تمامي اندازه هاي صفحه نمايش ها مانند تلفن هاي هوشمند و تبلت ها تغيير مي کند تا با آنها سازگار شود و به خوبي لپ تاپ ها و کامپيوتر هاي شخصي ديده شود. براي همين است که گاهي اوقات به اين نوع طراحي سايت "طراحي وب تطبيقي" , "RWD" و يا "طراحي وب سيال" گفته مي شود. وب سايت هايي که به صورت ريسپانسيو ساخته نمي شوند با صفحه نمايش هاي مختلف انطباق پيدا نمي کنند و به همين دليل مشاهده و حرکت آنها روي دستگاه هاي کوچک مشکل مي باشد.

با همه گير شدن اين نوع طراحي، وب سايت هاي در حال ساخت مي توانند با استفاده از روش هاي طراحي ريسپانسيو، نياز به طراحي وب سايت مجزا براي تلفن همراه را از بين ببرند. با گرفتن چنين تصميمي در طراحي ريسپانسيو وب سايت باعث افزايش تجربه کاربر در فروش بيشتر و تعامل با مشتريان مي شود که اين از نااميد نشدن مشتريان بالقوه از متن کوچک و حرکت و ناوبري تقريبا غير ممکن در گوشي هاي موبايل به دست مي آيد.

طراحي وب سايت ريسپانسيو با استفاده از يک اسکريپت کار مي کند که اندازه صفحه نمايشي را که وب سايت در آن دارد ديده مي شود را مشخص مي کند. اين اسکريپت مي تواند هر دستگاهي را چه يک گوشي هوشمند, تبلت و يا يک لپ تاپ باشد را تشخيص دهد و سپس با استفاده از CSS سايت را در اندازه و فرمت مناسب نمايش دهد.
تصاوير در جاهايي که نياز است با صفحه نمايش هاي کوچکتر سازگار شوند کاهش مي يابند و متن بزرگ مي شود و منو ها به جاي سيستم قرارگيري افقي به يک سيستم کشويي عمودي تغيير مي کنند.

طراحي سايت ريسپانسيو

 

مزاياي استفاده از اين نوع طراحي نسبت به داشتن يک نسخه جداگانه موبايلي از سايت عبارتند از:

زماني که وب سايت خود را آپديت يا به روز رساني مي کنيد، براي تمامي دستگاه ها به روزرساني مي گردد.
سايت هاي ريسپانسيو در تمامي صفحه نمايش ها به درستي نمايش داده مي شود. گاهي اوقات سايت هاي نسخه موبايلي وقتي در تبلت ها ديده مي شوند کوچکتر از اندازه ايده آل ديده مي شوند ولي در سايت هاي ريسپانسيو اين مشکل وجود ندارد.
ريسپانسيو

بيشتر شرکت هاي طراحي وب سايت، هر دو نوع طراحي وب سايت نسخه موبايل و طراحي وب سايت ريسپانسيو را ارائه مي دهند. با تکنيک هاي طراحي سايت ريسپانسيو که روز به روز در حال پيشرفت و بهبود هستند، به نظر مي رسد که دليل موجهي براي طراحي وب سايت نسخه تلفن موبايل وجود ندارد مگر اينکه شما بازار متفاوتي براي کاربران موبايل نسبت به کاربران لپ تاپ و تبلت در نظر داشته باشيد.

به عنوان مثال، يک رستوران فست فودي ممکن است براي اشخاص در حال حرکت پيشنهاد هاي ويژه لحظه اي و فوري داشته باشد ولي براي کاربران لپ تاپ منوي رستوران و تبليغات آينده را نشان دهد. هر چند در اغلب موارد يک وب سايت براي تمام کاربرانش يک شکل اطلاعات را تهيه و نمايش مي دهد و در نتيجه يک طراحي ريسپانسيو بهترين انتخاب است.

طراحي وب ريسپانسيو آينده وب سايت ها و شرکت هايي است که در حال حاضر سايت هايشان را بدون اين ويژگي مي سازند و زماني که متوجه اشتباهي که کردند بشوند مجبور مي شوند که حداکثر تا دو سال آينده مجددا هزينه طراحي وب سايت جديد ديگري را بپردازند. توصيه مي شود که شرکت ها قبل از ارتکاب اين اشتباه و شروع طراحي هر وب سايت جديدي حتما درباره هزينه و قدرت طراحي سايت تطبيقي تحقيق نمايند.