اصول مهم سئو در طراحی سایت کدامند؟

 1- طراحی ریسپانسیو و هوشمندانه؛

کلید طراحی یک وبسایت سئو دوستانه، این است که باید جذاب و در عین حال ریسپانسیو باشد. اگر وبسایت شما خوب به نظر برسد و با دستگاه‌های مختلف به خوبی سازگار باشد، وبسایت تان برنده قطعی است. با ظهور الگوریتم موبایل دوستانه گوگل و افزایش میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند واقعا طراحی کردن وبسایتی که ریسپانسیو و موبایل دوستانه نباشد، بی فایده است. وبسایت‌ شما باید انعطاف پذیری برای همه صفحه نمایش‌ها داشته باشد که این یک فاکتور مهم در وبسایت شما می‌باشد؛ به این ترتیب که باید با رزولوشن‌ها و اندازه صفحه نمایش‌های مختلف به خوبی هماهنگ شود. این امر تنها برای گوشی‌ها با اندازه صفحه نمایش و رزولوشن های گوناگون (آی‌پد، تلفن هوشمند و غیره) صادق نیست، بلکه صفحه نمایش‌های دسکتاپ نیز با اندازه‌ها و رزولوشن‌های مختلف از 19 تا 24 اینچ باید پشتیبانی کند. بنابراین باید سایتی ریسپانسیو طراحی کنید؛ بدان معنا که با تمام تغییرات صفحه نمایش به خوبی کار کند.
 
2- ساختار URL واضح؛
یک ساختار URL واضح و منطقی برای وبسایت لازم است. موتورهای جستجو از URLهای مبهم و دوپهلو متنفر هستند. به عنوان مثال اگر شخصی به دنبال طراح مد در تهران باشد، قطعا ترجیح می‌دهد که بر روی www.domain.com/fashion-design–tehran کلیک کند. از سوی دیگر، اگر URL شما واضح نباشد مانند www.domain.com/post/id96538292، گوگل آن را با ارزش ارزیابی نخواهد کرد.
 
3- انکر تکست؛
انکر تکست باید از کلمات کلیدی استفاده کند و صفحه مرتبط با آن را توصیف کند. متن‌های مبهم مانند «اینجا را کلیک کنید» و «بیشتر بخوانید» ایده آل نیستند. اینها عبارت‌هایی هستند که سیگنال به موتور جستجو در مورد آنچه که صفحه در مورد آن است، ارسال نمی‌کنند و بنابراین به هیچ وجه به رتبه‌بندی کمک نمی‌کنند. 
 
چرا انکر تکست (Anchor text) برای سئو مهم است؟
4-  دسترس پذیری؛
بسیار مهم است سایتی که ایجاد می‌کنید برای همه نوع کاربران در دسترس باشد یعنی برای انواع مروررگرها؛ ولو اینکه ممکن است شما از سافاری یا اینترنت اکسپلورر استفاده نکنید، اما برخی افراد استفاده می‌کنند و آنها باید قادر باشند از سایت نیز استفاده کنند. همچنین مطمئن شوید که هر بخش از سایت می‌تواند توسط صفحه خوان (screen readers) شناسایی شود تا قابلیت دسترسی برای نابینایان افزایش یابد.
 
5- تصاویر؛
لیبل گذاری تصاویر وقت گیر است، اما لازم است. این امر نه تنها مانند قانون بالا در مورد قابلیت دسترسی، باید برای نابینایان اعمال شود، بلکه فاکتور بسیار مهمی در جستجوی تصویر گوگل است. این جستجوها بستگی‌ بسیار زیادی به تگ‌های Alt تصویر دارد تا نتایج تصویر مرتبط نشان داده شود؛ بنابراین چگونگی لیبل گذاری تصاویر مهم هستند. متن Alt همچنین می‌تواند در لینک‌های تصویر به عنوان جایگزینی برای انکر تکست استفاده شود.
 
6- تگ‌های عنوان؛
تگ‌های عنوان فاکتور مهمی در رتبه‌بندی موتور جستجو می‌باشند. استفاده از تگ‌های عنوان، علاوه بر آنکه باعث بوجود آمدن ظاهر مناسب، مرتب و کاربر پسند برای وب سایت می‌شوند، به بهبود سئو سایت نیز کمک خواهد کرد .در حالیکه برندسازی مهم است، بسیار مهم است تا کلمات کلیدی را برجسته کنید که منعکس کننده عبارت‌هایی باشند که توسط کاربران جستجو می‌شوند. همیشه عبارت‌های کلمه کلیدی اصلی را در جلوی یک تگ عنوان قرار دهید و نام‌های تجاری را در پایان آنها بگذارید. تگ‌های عنوان به کاربر برای یافتن محتوای مورد نظر کمک می‌کند، همچنین گوگل برای مشخص کردن درصد استفاده از کلمات کلیدی در متن از این تگ‌ها استفاده می‌کند، در نتیجه استفاده از تگ‌های عنوان تأثیر قابل توجهی روی سئوسایت دارد.  
 
متا تگ های مهم و موثر در سئو و فرایند بهینه‌سازی متا تگ‌ها
7- سرعت؛
زمان بارگذاری یک فاکتور مؤثر در سئو است. گوگل با بررسی‌های خود متوجه شده است که کاربران از وبسایت‌هایی با سرعت پایین متنفر هستند. از این رو، هدف نهایی یک موتور جستجو این است که کمک کند تا برای کاربرانش تجربه وب بهتری را ارائه دهد. اگر وبسایت شما بارگذاری سریعی نداشته باشد، نه تنها مشتریان خود را از دست خواهید داد، بلکه ترافیک با ارزش خود را نیز از دست خواهید داد. بدین ترتیب، سایت‌هایی که بارگذاری آهسته‌ای دارند به رتبه‌بندی آنها آسیب خواهد زد. بنابراین مطمئن شوید که بارگذاری صفحه وب شما سریع است و در غیر اینصورت آماده باشید که مخاطبانتان با شما خداحافظی کنند. بنابراین گوگل به طراحان و توسعه‌دهندگان وبسایت توصیه می‌کند که با ادغام کردن فایل‌های جاوا اسکریپت خارجی، به حداقل رساندن جستجوهای DNS و بهینه‌سازی ترتیب استایل‌ها و اسکریپت‌ها سرعت سایت خود را بهبود بخشند.
 
منبع: وب24