چگونه وب سایت را بهینه سازی کنیم ؟

مهم ترين عامل عامل بهبود بخشي و ارتقاء سطح کيفيت و عملکرد وب سايت و افزايش بازدهي و سودآوري در تجارت الکترونيک (e-commerce) : بهينه سازي سايت چيست ؟ بهينه سازي سايت (که گاهي با عنوان "بهينه سازي ميزان کانورژن" (Conversion rate Optimization) نيز نام برده مي شود) در واقع پروسه ايست که در آن وب سايت خود را به طور سيستماتيک هم از نظر عملکرد و هم از نظر کيفيت بهبود و ارتقاء مي بخشيم تا بتوانيم با استفاده از آن به اهداف تجارت الکترونيک خود دست يابيم . لازم به ذکر است که در طراحي سايت ، بهينه سازي و سئو (SEO) دو مبحث متفاوت از هم هستند و مي توانيد از طريق ساير مقالات آموزشي موجود در وب سايت درباره مبحث سئو سايت نيز اطلاعات بيشتري کسب کنيد .

چگونه وب سايت را بهينه سازي کنيم ؟
فرآيند بهينه سازي سايت تقريبا از قواعد يکساني همانند بهينه سازي ميزان کانورژن پيروي مي کند . در واقع گاهي حتي هر دو فرآيند را يکسان تلقي مي کنند . با دنبال کردن فرآيند زير به طور مستمر و مداوم ، مي توان در بلند مدت به خوبي يک وب سايت را بهينه سازي کرد :
بهينه سازي سايت – WebSite Optimization
اين پروسه از انجام گام هاي زير تشکيل مي شود :
1. طرح ايده ها – تمام اجزاء و بخش هاي وب سايت خود را تجزيه و تحليل کنيد و با مرور تحليل هاي خود نقاط ضعف وب سايت خود را پيدا کنيد . بازخوردهاي کيفي از جانب بازديدکنندگان و کاربران سايت را جمع آوري کنيد و بررسي کنيد که چرا آن ها در صفحات وب سايت شما کاربري ندارند و آن ها را ترک مي کنند . بايد به تمام دلائل احتمالي آن فکر کنيد و يک برنامه ريزي دقيق و درست و براي بهينه سازي سايتتان انجام دهيد تا مشکلات ضعف عملکرد سايت را برطرف سازيد .
2. اولويت بندي – پس از تحليل بخش هاي ضعيف سايت و تهيه فهرستي از نقاط ضعف آن ، حال بايد بنا به ترتيب اهميت آن ها ، مراحل بهينه سازي را اولويت بندي کنيد . اين اولويت بندي مي تواند بر اساس مواردي چون تاثير بيشتر در بهبود عملکرد سايت ، راحتي و سرعت بيشتر در برطرف سازي آن مشکل ، ... و ساير موارد موثر بر افزايش جذب کاربر براي سايت باشد .
3. تست بهينه سازي – تست و آزمايش کارهايي که طي پروسه بهينه سازي سايت انجام داده ايد گام بعدي است . پس از انجام تست ، تغييراتي که منجر به بهبود عملکرد سايت شده اند را حفظ کرده و ارتقاء مي بخشيم و در مقابل تغييراتي که تاثير چنداني در بهينه شدن سايت نداشته اند را لغو مي کنيم .
4. تحليل تست هاي انجام شده – اطلاعات به دست آمده از تست هايي که انجام داده ايد را مورد بررسي قرار دهيد تا ببينيد که آيا تغييراتي که انجام داده ايد واقعا در بهينه سازي سايت موثر واقع شده است يا خير . با پياده سازي و اعمال تغييرات موثر ، ميزان کانورژن سايت خود را بالاتر مي بريد و برطرف سازي هر کدام از نقاط ضعف سايت شما را يک گام به رسيدن به موفقيت در تجارت الکترونيک نزديک تر مي سازد . دقت لازم را داشته باشيد که در بررسي اطلاعات تست موردي را فراموش نکنيد .
5. وب سايت خود را بهينه سازي کنيد – حال وقت پياده سازي تغييرات موثر است . تست هاي موفق را تقويت کنيد و از تست هايي که ناموفق بودند تجربه کسب کنيد . فراموش نکنيد که بهينه سازي سايت يک پروسه مستمر و مداوم است که در طول زمان و بلند مدت بازدهي و نتيجه مثبت خودش را نشان مي دهد .
وب نوش