درباره طراحی فروشگاه اینترنتی
فروشگاه هاي اينترنتي مشخصه هاي خاص خود را دارند بطوريکه بگونه اي طراحي شده اند تا کاربران تنها يک را انجام دهند – خريد آنلاين يا اينترنتي. طراح وب سايتي که ميخواهد چنين وب سايت هايي را طراحي کند مي بايست معيارهاي فروش اينترنتي گوناگوني را مد نظر داشته باشد. در اين مقاله تلاش ما بر آن است تا نگاهي اجمالي به برخي از جنبه هاي مهمي که در طراحي يک فروشگاه اينترنتي مد نظر گرفته مي شوند بياندازيم.
بسياري از شماها احتمالا قبلا اين سوال در ذهنتان بوجود آمده است که چرا طراحي وب سايت ي که يک فروشگاه اينترنتي مي باشد با طراحي وب سايت هاي ديگر متفاوت مي باشد. چنين وب سايت هايي مي بايست جذاب، سازمان يافته و منسجم باشند و از رنگ هاي درستي که مناسب روحيه وب سايت هستند استفاده شود. نگاهي دقيقتر به فروشگاه هاي اينترنتي موفق، مفهوم تفاوت هاي ميان فروشگاه هاي اينترنتي موفق را نشان مي کند.
يک فروشگاه اينترنتي مي بايست از مباني فروش خاصي پيروي کند:
1. دادن روحيه نشاط به کاربران حين خريد اينترنتي
2. اطمينان حاصل کنيد که وب سايت تان اطلاعات کافي در خصوص اينکه صاحبان اين سايت چه کساني مي باشند و چرا اين وب سايت و صاحبان آن افراد اميني هستند ارائه مي دهد.
3. استفاده از سايت بايد براي همگان راحت باشد. اگر نيست، خريداران به سمت رقبايتان خواهند رفت.
اين اصول، اصول جديدي نمي باشند. همه ما با اين اصول از طريق تجربيات روزمره خود در فروشگاه ها، مغازه ها و مراکز خريدي که منتظر باز شدن درب توسط مشتريان هستند، آشنايي داريم. معضل اساسي براي يک طراح وب سايت آنست که چطور اين روشهاي فروش مرسوم را در يک وب سايت، فروشگاه اينترنتي، و يک دنياي مجازي به نام اينترنت پياده سازي کند.
من مطمئنم که همه شما متوجه شده ايد که قسمت پخت اکثر شيريني فروشها، در دورترين بخش شيرني فروشيها قرار دارند ولي همچنان بوي شيريني تازه، از درب ورود به مشام ميرسد (حتي برخي اوقات، آنها از هواکشهايي براي پخش کردن بوي شيريني به بيرون استفاده مي کنند). آنها اينکار را به عمد انجام مي دهند. فروشنده ها از حس بويايي براي جذب مردم و کشاندن آنها به فروشگاه هايشان استفاده مي کنند جاييکه انواع و اقسام کالاها و اجناس اغوا کننده وجود دارد - همانند همان مثال شيريني فروشي.
مسير فرضي در وب سايت شما
اين مسير فرضي چيست و چطور مي توان چنين مسيري را در وب سايت تان رسم کرد؟ مسير، راهي مي باشد که بازديد کننده را به سمت عملياتي که شما دوست داريد بازديد کنندگان انجام دهند، هدايت خواهد کرد... يعني خريد آنلاين و اينترنتي. برخلاف مثال شيريني فروشي، وب سايت ما بو ندارد. در وب سايت ها، فاصله ميان هر نقطه تا هر نقطه ديگر، همواره يکسان ميباشد، و در نتيجه بر خلاف مثال شيريني فروشي، خروجي همواره و هميشه دم دست ميباشد.
در يک وب سايت، مي توان کالاها را در هر زماني که فکر ميکنيد مناسب هست به مشتريان خود نشان دهيد، ولي اينکار را مي توان مرحله به مرحله و با آرامش بيشتري انجام داد تا مشتري را بيشتر به هيجان آوريد (درست مثل بوي شيريني در يک شيريني فروشي).
همانطور که ديده مي شود، گذاشتن کالاها در يک فروشگاه اينترنتي، بسيار ساده تر از اجاره کردن جا، بازکردن سوپر مارکت، و قرار دادن کالاها مي باشد. ولي با وجود اين، فروش اينترنتي بسيار سخت تر از فروش در دنياي واقعي مي باشد.
يک فروشگاه اينترنتي که بخوبي طراحي شده است، مشتريان را نهايتا با يک يا دو کليک به صفحه مناسب هدايت مي کند. برخي از طراحان وب سايت از روشهايي استفاده مي کنند که در طراحي سايت هاي غير فروشگاهي هيچگاه بکار نخواهند رفت.