الگوهای طراحی UI و فریم ورک ها

راهبرد mobile-first و طراحي سايت ريسپانسيو به همراه رشد محبوبيت سيستم هاي مديريت محتوا از جمله وردپرس و استفاده از قالب هاي آماده و از پيش طراحي شده ، تاثير به سزايي بر نوع نمايش وب سايت ها در ابعاد نمايشگرهاي بزرگتر از جمله رايانه ها داشته است .
امروزه در فضاي وب با توجه به مطلب فوق ، شاهد اين هستيم که اکثر وب سايت ها هم از نظر ظاهري و هم از نظري کاربري روز به روز به يکديگر شبيه تر مي شوند و براي رقابت با هم ، با نگاه به سايت هاي برتر از نظر رتبه و بهينگي سعي بر بهبود تجربه کاربري (UX) سايت خود دارند . البته قصد ندارم وارد بحث اينکه چرا اين اتفاق در حال رخ دادن است و سايت ها بهم شبيه و شبيه ترمي شوند بشوم و در اين بخش از اين مقاله مي خواهم کمي الگوهاي طراحي UI را مورد بررسي قرار دهم .
با توجه به رقابت بالا بين برندهاي مختلف در فضاي وب ، نمي شود در طراحي سايت ريسک کرد و الگوهاي طراحي UI تست شده و رايج را ناديده گرفت ؛ اما اين بستگي به مهارت طراح سايت دارد که بتواند در بخش هاي مختلف وب سايت از الگوي مناسب استفاده کند . منابعي زيادي براي مشاهده الگوهاي طراحي UI وجود دارد که از جمله اين منابع مي توان به وب سايت UI-Patterns اشاره کرد .
در سال 2014 ، گوگل با انتشار الگوي طراحي متريال (Material Design) يک سري قواعد تازه براي طراحي UI ارائه کرد که توسط آن ها مي توان تجربه کاربري بسيار بهتري را براي وب سايت ها توسعه داد .
گوگل در اپليکيشن هاي خودش بسياري از اين قواعد را پياده سازي کرده است و برندهاي ديگري نيز با الگو برداري از گوگل در حال پيشرفت دادن و توسعه تجربه کاربري وب سايت ها و اپليکيشن هاي خود هستند .
پيش بيني مي شود در سال هاي آينده نيز اين الگوها تکامل بيشتري يابند و همچنان مورد استفاده طراحان قرار گيرند . در بازار رقابت برندها ، راضي نگه داشتن کاربران با بهبود تجربه کاربري در اولويت قرار گرفته است .
وب نوش