کدام یک از اجزاء و بخش های یک وب سایت را باید بهینه سازی کرد ؟

هر وب سايتي منحصر به فرد است ، پس براي بهينه سازي آن بايد بخش هاي ضروري آن را به تناسب کاربري آن وب سايت بهينه سازي کرد :
1. انتظارات بازديد کنندگان وب سايت شما چه چيزهاييست ؟ به عبارت ديگر ، مي خواهند چه کارهايي را از طريق سايت شما انجام دهند ؟ وقتي پاسخ اين سوالات را بدانيد ، بهتر و دقيق تر مي توانيد امکانات مطلوب کاربران سايتتان را برايشان فراهم کنيد . مثلا اگر سايت شما يک سايت کاريابي است ، بايد کاربران از طريق سايت شما به راحتي بتوانند به کاري که در پي آن هستند دست يابند و امکان جستجوي قدرتمندي در سايتتان داشته باشيد . و يا اگر سايت معرفي محصول داريد ، بايد به گونه اي سايت را طراحي کنيد که هر بازديد کننده اي به راحتي بتواند توضيحات مربوط به محصول مد نظرش را پيدا کند .
2. شاخص هاي عملکرد کليدي (KPI : Key Performance Indicator) تجارت شما چه هستند ؟ اهداف تجاري شما وابسته به اهداف بازديد کنندگان سايت شماست . با اولويت بندي اهداف تجاري خود ، مي تواند به شما کمک کند تا بهتر تشخيص دهيد براي بهينه سازي کدام بخش از بخش هاي وب سايتتان سرمايه گذاري کنيد .
حال که اهداف تجاري خود را مشخص کرده ايد واهداف بازديدکنندگان سايتتان را نيز فهميده ايد ، مي توانيد تعيين کنيد که چه اجزائي از سايت شما بايد بهينه سازي شود . در ادامه به چند مورد از بخش هاي رايج که اکثرا براي بهينه سازي سايت ابتدا روي آن ها متمرکز مي شوند را نام مي برم :
صفحات فرود (Landing Pages) – صفحات فرود به صفحه اي از وب سايت گفته مي شود که در بدو ورود بازديدکننده به سايت با آن صفحه مواجه مي شود . فرقي نمي کند که بازديدکننده از طريق گوگل يا فيسبوک يا لينک ديگري به يکي از صفحات سايت شما وارد شود ، صفحه فرود کاربر به سايت شما براي کاربري که اولين بار است وارد سايت شما مي شود بسيار چشمگير است و با ديدن آن صفحه کاربر تصميم مي گيرد که در سايت شما بماند يا خير .
بهينه سازي سايت – WebSite Optimization
بهينه سازي صفحات فرود وب سايت باعث مي شود که ميزان کانورژن سايت شما به شدت افزايش يابد چرا که بازديد کننده با ديدن آن مطمئن مي شود که به جاي درستي آمده است و از طريق اين سايت مي تواند نيازهايش را برطرف کند . البته لازم به ذکر است که نبايد صفحات فرود سايت را با صفحه اول سايت اشتباه بگيريم . با مراجعه به آمار آناليتيکس سايت خود مي توانيد بفهميد که کاربران بيشترين فرود را در کدام صفحات سايت شما داشته اند تا ابتدا آن صفحات را بهينه سازي کنيد .
نکات مهم درباره کانورژن – اگر شما در صفحه اي پر کردن فرم و يا هرگونه عمل ديگري که هر کدام يک کانورژن محسوب مي شود را قرار داده ايد ، پس انتظار داريد کاربران در حين بازديد از آن صفحه آن کار را انجام دهند . سوالي که مطرح است اين است که چند نفر از آن صفحه بازديد مي کنند و چند نفر از اين بازديدکنندگان عمليات مد نظر شما را در آن صفحه انجام مي دهند ؟ آيا مي توانيد با تست و بهبود عناصر آن صفحه ، ميزان کانورژن آن را بهينه کنيد ؟ صفحاتي اينچنيني مانند صفحه اي که براي پر کردن يک فرم طراحي شده است معمولا فرصت هاي خوبي براي بهينه سازي سايت و همچنين بهينه سازي ميزان کانورژن و در نتيجه جذب حداکثري کاربران مي باشد .
فرآيند پرداخت – اگر سايت شما فروشگاهي است ، فرآيند پرداخت الکترونيک در سايتتان مي تواند يک فرصت بسيار بزرگ براي جذب کاربر باشد و برعکس . مطالعه درباره رفتار کاربران و انتظاراتشان در خريد از يک سايت تجاري با استفاده از درگاه پرداخت الکترونيک مي تواند به شما کمک بزرگي در بهينه سازي اين فرآيند بکند .
صفحه نخست – اين صفحه در واقع يک صفحه فرود ويژه محسوب مي شود . اگر چه تمام بازديدکنندگان سايت شما از اين صفحه وارد سايت نمي شوند ، اما قطعا بيشترين حجم ترافيک بازديد از سايت شما از ورود به همين صفحه خواهد بود . بهينه سازي سايت در مرحله اول نيازمند وقت گذاشتن براي بهينه سازي همين صفحه نخست مي باشد .
اين چند موردي که به آن ها اشاره کردم تنها چند نمونه از بخش هاي ارزشمند و مهم يک وب سايت تجارت الکترونيک براي بهينه سازي کردن هستند . اما به هر حال شما بايد به تناسب اهداف تجاري خود سايتتان بررسي کرده و بخش هاي مهم آن را بهينه سازي کنيد .
وب نوش