اصطلاحات اولیه در طراحی سایت

1- Ranker يا رنکر:
در واقع پس از طراحي سايت Rank همان جايگاه يک سايت در نتايج جستجو است و اين موضوع به الگوريتم هايي که موتور جستجو براي رنک بندي استفاده مي کند باز مي گردد. Ranker هم بخشي است که وظيفه استفاده از الگوريتم و چيدمان نتايج را بر عهده دارد.

2- Page Rank يا پيج رنک:
يک سيستم انحصاري مربوط به شرکت گوگل است که پس از طراحي سايت براي تعيين کردن اهميت صفحات يک وب سايت به کار مي رود و در واقع فاکتوري از چندين فاکتور Ranking است.

3- Keywords يا کيوردس:
در طراحي سايت در واقع واژه ها و عباراتي هستند که يک صفحه وب را معرفي مي کنند. هنگامي که يک کاربر واژه خاصي را در موتور هاي جستجو ، جستجو مي کند ، موتور هاي جستجو تلاش مي کنند تا صفحه هايي را که بيشترين تطابق را دارد نمايش دهد.

4- Page title يا پيج تايتل:
در واقع همان عنوان صفحه اي است که در بالاي پنجره مرورگر به نمايش در مي آيد و در بين تگ هاي Title قرار مي گيرد. دقت داشته باشيد که در طراحي سايت اين يک سر صفحه و يا هيچ متن بزرگي که ممکن است در صفحه نمايش داده شود نيست.

5- On-Page Factors يا آن پيج فکتورز:
فاکتور هايي از سئو مي باشند که در طراحي سايت بر روي رنک شما تاثير گذارند و اين فاکتور ها محتويات وب سايت شما يعني لينک ها ، متون ، تگ ها و غيره بستگي دارند.

6- Off-Page factor يا آف پيج فکتور:
فاکتور هايي از سئو مي باشند که در طراحي سايت بروي رنک شما تاثير گذار هستند و اين فاکتور به عناصر ديگر وب سايت ها بستگي دارند لينک هاي اصلي که به سايت شما بازگشت داده مي شوند.

7- Spider, Crawler, Robot:
نرم افزاري است که کار جمع آوري اطلاعات از صفحات سايتهاي مختلف را بر عهده دارد.

8- Directory يا دايرکتوري:
فهرست: نوعي از موتورهاي جستجوگر که پايگاه داده آن توسط ويراستاران تکميل مي گردد. در آنها سايتها در گروههايي موضوعي دسته بندي مي شوند.

9- Keyword کيورد:
بــه واژه ها ي مهم (کليدي) هر صفحه گفته مي شود. اما غالبا منظور کلماتي است که دوست داريم با آنها رتبه هاي مناسبي کسب کنيم.

10- Keyword Density:
چگالي کلمه، منظور تعداد دفعات تکرار واژه هاي کليدي در مقايسه با ساير کلمات متن است.

11- Keyword Staffing:
تکرار يک کلمه به دفعات و پشت سر هم به منظور بالا بردن چگالي کلمه، اين کار تقلب محسوب مي شود.

12- Tinny Text:
نوشتن متن با اندازه هاي بسيار کوچک و ريز به گونه اي که کلمات بسياري بدين ترتيب در يک خط قرار داده مي شود و به سختي نيز در صفحه قابل رويت هستند. نوشتن مطالب به اين صورت، تقلب محسوب است.

13- Invisible Text:
متن نامرئي:منظور استفاده از متن هاي همرنگ با پس زمينه صفحه است. متن هايي که از ديد کاربران مخفي مي ماند. به عنوان مثال اگر پس زمينه يک صفحه سياه است، متن صفحه نيز با رنگ سياه نوشته مي شود تا ديده نشود . اين نوع متن ها از مصاديق تقلب مي باشند.

14- Spam:
تقلب: به تمام تلاش هايي گفته مي شود که به کمک آن سعي مي شود از راه هاي غير معمول، رتبه هاي بالايي کسب شود. يا در اختيار گذاردن اطلاعاتي که موتورهاي جستجوگر آنرا دوست ندارند. مانند تکرار يک کلمه به دفعات و پشت سر هم، استفاده از متن هاي هم رنگ زمينه و ... مي باشد.

15- ALT tag:
محتواي اين شناسه، متني است که يک عکس را توضيح مي دهد.

16- Deep Crawl:
به معناي اين است که موتور جستجوگر، مي تواند صفحات زيادي از يک سايت را در پايگاه داده اش قرار دهد. موتور جستجوگر هرچه پايگاه داده اش بزرگتر باشد، صفحات بيشتري از يک سايت را مي تواند در پايگاه داده اش قرار دهد. همه موتورهاي جستجوگر داراي اين ويژگي نمي باشند.

17- Robots.txt:
با اين فايل متني و ساده، ميزان دسترسي موتور جستجوگر به محتواي يک سايت را مي توان کنترل کرد.