پنج مورد از دلائلی که وب سایت شما در در موتورهای جست و جو به خوبی دیده نمی شود

يکي از مهمترين مهارت ها در طراحي وب سايت ، راهکارهايي سئو سايت است . به طور خلاصه ، سئو (SEO : Search Engine Optimization) يا بهينه سازي وب سايت براي موتور جست و جو ، مجموعه اي نکات و راهکارهايي است که با رعايت کردن و انجام دادن آنها در طراحي سايت ، رتبه صفحات وب سايت شما بالاتر رفته و در نتايج جست و جوي موتورهاي جست و جو (مانند گوگل) بسيار بهتر ديده مي شوند و در نتيجه ترافيک بازديد کاربران وب از سايت شما بيشتر مي شود که اين مسئله در ايجاد کسب وکار اينترنتي و تجارت الکترونيک از اهميت ويژه اي برخوردار است . از آنجايي که کاربران وب در فضاي مجازي به دنبال دريافت خدمات و محصولات مختلف از جست و جو در صفحات وب هستند ، يک طراح سايت مي بايست از مهارت سئو نيز برخوردار باشد . در اين مقاله به بررسي نکاتي در اين باره و اينکه چرا برخي وب سايت ها در موتور جست و جو به خوبي به نمايش در نمي آيند خواهيم پرداخت .

1. ضعيف بودن محتواي صفحات وب چه از لحاظ کيفي و چه از لحاظ کمي ، مهمترين عامل بر سئو سايت
محتواي صفحات وب بايد منحصر به فرد باشد ، يعني از تکرار و کپي برداري مطالب بايد پرهيز کرد . همچنين توليد محتوا براي وب سايت مي بايست از نظر زماني منظم باشد و مطالبي که منتشر مي کنيد مرتبط و مناسب باشند . به اين ترتيب کاربران براي ديدن و دريافت محتواي تازه صفحات سايت شما به طور مداوم از صفحات بازديد مي کنند و اگر محتوا قوي و کاربردي باشد آنها را از طريق لينک دهي با آشنايان خود و در شبکه هاي اجتماعي نيز به اشتراک مي گذارند . اين اشتراک گذاري محتوا از طرف بازديد کنندگان نه تنها به افزايش رتبه وب سايت شما کمک فراواني مي کند ، بلکه باعث مي شود ساير کاربران وب نيز به آساني و راحتي هر چه بيشتر به صفحات وب سايت دسترسي پيدا کنند .
اگر محتواي صفحات وب سايت شما به روز رساني نشود ، يا کپي و تکراري باشد ، و يا جذابيتي براي کاربران نداشته باشد ، در نتيجه سئو سايت شما ضعيف بوده و در موتور جست وجو به خوبي به نمايش در نخواهد آمد . در نهايت ، موتور جست وجو براي وب سايتي امتياز بيشتري قائل است که محتواي تازه و به روز و منظم از لحاظ زماني منتشر کند و همواره از بعد محتوا و همچنين از بعد زيرساختي در حال پيشرفت باشد .

2. پشتيباني کردن طراحي وب سايت شما براي تلفن هاي همراه و ساير دستگاه هاي قابل اتصال به فضاي وب ، طراحي سايت ريسپانسيو
موتورهاي جست و جو و به ويژه گوگل ، طراحي سايت ريسپانسيو (طراحي سايت واکنش گرا به سايز و ابعاد صفحه نمايش دستگاهي که از طريق آن به صفحات وب دسترسي داريد) و اصطلاحا Mobile Friendly بودن صفحات وب سايت را در بررسي و رتبه دهي به وب سايت ها يک امتياز ويژه به شمار مي آورند . اگر در طراحي سايت ، صفحات وب را ريسپانسيو طراحي نکنيد و کاربران وب در مشاهده وب سايت شما در صفحه نمايش هاي کوچکتر از Desktop مانند تلفن هاي همراه و ... با مشکل مواجه شوند ، صفحات وب شما از ايده آل هاي لازم طراحي سايت برخوردار نبوده و اين از امتياز و رتبه شما در فضاي وب بسيار کم مي کند . در عصر حاضر که تنوع صفحه نمايش ها بسيار افزايش يافته ، يک طراح سايت بايد تلاش کند که طراحي صفحات وب سايتش حداکثر ابعاد را در نظر بگيريد و هم در نمايشگر هاي کوچک (موبايل ها) و نمايشگرهاي بزرگ ، سايت شما به راحتي براي کاربر قابل مشاهده باشد . در واقع بايد از مهارت طراحي کاربرپسند (UX – User Experienced Design) برخوردار باشيد .

3. پايين بودن و کندي سرعت بارگذاري صفحات وب و دانلود فايل ها از نکات حائز اهميت در سئو سايت
يکي ديگر از مواردي که براي موتور جست و جو در رتبه دادن به سايت ها اهميت دارد ، بررسي سرعت بارگذاري صفحات وب سايت شماست . بايد دقت داشته باشيد که در محتواي سايتتان از مطالب و تصاوير و ويدئوهاي حجيم و سنگين استفاده نکنيد که در حال حال حاضر ميانگين سرعت بارگذاري صفحات وب 2 مگابايت در ثانيه است . همچنين سايت هايي که براي دانلود فايل طراحي مي شوند نيز بايد دقت لازم در بررسي قدرت سرور سايتشان را داشته باشند تا از فايل هاي حجيم که سرعت دانلود و بارگذاري سايتشان را پايين مي آورد استفاده نکنند .

4. به روز رساني با تاخير و نامنظم صفحات وب ، يک امتياز منفي در رتبه بندي و سئو سايت
موتور جست و جو به طور مداوم تغييرات و به روز رساني هاي وب سايت ها را بررسي مي کند و به سايت هايي که مستمر و منظم به روز مي شوند امتياز بيشتري در رتبه بندي مي دهد . يک طراح سايت حرفه اي و هوشمند ، پيش از شروع پروژه ، براي محتواي وب سايت برنامه اي مشخص مي ريزد و آينده نگري لازم براي صفحات وب را دارد تا پس از پايان کار طراحي سايت با مشکل محتوا مواجه نشود !
5. استفاده از اسکريپت هاي کهنه و قديمي در توسعه صفحات وب سايت ، يک نمره منفي ديگر در سئو سايت !

استانداردهاي وب به مرور زمان تغيير مي کنند ، در نتيجه زبان هاي برنامه نويسي و اسکريپت هاي وب نويسي نيز به تناسب تغييرات آن استانداردها بايد به روز رساني شوند و بهبود يابند . اگر در طراحي سايت از اسکريپت هاي به روز استفاده نکنيد ، سايت شما از استانداردهاي لازم برخوردار نيست که اين خود بزرگترين تاثير منفي بر سئو سايت شما را خواهد داشت ! حتي اگر سايتي را مدتها قبل طراحي کرده ايد ، تنها راه براي بالا بردن رتبه صفحات آن بازسازي سايت با استانداردهاي روز وب است .

چکيده اي از نکات مذکور در باب سئو سايت
در چند جمله به طور خلاصه مي توان گفت که : اگر وب سايت شما به طور منظم و در بازه هاي زماني کوتاه مدت (مثلا روزانه) با محتواي با کيفيت ، تازه و متناسب با نياز کاربران به روز رساني شود ؛ اگر در نمايشگرهاي مختلف با ابعاد متناسب به نمايش در بيايد (طراحي سايت ريسپانسيو) ؛ اگر سرعت بارگذاري صفحاتش بالا باشد و کاربران احساس خستگي از بازديد آن نکنند ؛ و اگر با استانداردهاي روز وب طراحي شده باشد ؛ مطمئن باشيد که وب سايت شما از سئو ورتبه خوبي برخوردار بوده و در نمايش نتايج جست و جو توسط موتور جست و جو به خوبي توسط کاربران قابل مشاهده و دسترسي خواهد بود .