تاریخچه ای از بروزرسانی الگوریتم گوگل پاندا

اگر شما يک وبلاگ نويس يا مدير سايت هستيد بايد با بروز رساني هاي الگوريتم گوگل آشنا باشيد. گوگل بطور منظم بروز رساني الگوريتم خود را براي جستجوي بهتر و محتواي با کيفيت تر انجام مي دهد. در اوايل سال 2011 گوگل با بروز رساني الگوريتم پاندا ضربه سنگيني به سئو و رتبه بندي خيلي از وب سايت ها رساند. پس آگاهي از تاريخچه بروزرساني هاي الگوريتم گوگل براي براي وبلاگ نوبسان ، فعالان در صنعت تجارت الکترونيک، طراحي سايت و بازاريابي اينترنتي بسيار مهم است.
در اين مقاله با تاريخچه مختصري از الگوريتم گوگل پاندا آشنا مي شويم و براي شروع در ابتدا به تعريفي از اين الگوريتم و کاربرد آن براي گوگل مي پردازيم.

الگوريتم گوگل پاندا چيست؟
پانداي گوگل در اصل يک فيلتر است که تغييرات زيادي در نتايج جستجو و رتبه بندي وب سايت ها ايجاد کرده است و براي اولين بار در فوريه سال 2011 منتشر شد. و از آن زمان تابحال بصورت منظم آپديت مي شود.
دليل اصلي انتشار اين الگوريتم، نمايش وب سايت هاي با کيفيت در بالاي نتايج جستجوهاي گوگل است. گوگل همچنان بهترين موتور جستجوس جهان است لذا هميشه سعي در ارتقاي کيفيت تجربه کاربران در جستجوها دارد. بعضي از افراد با استفاده از تکنيکهاي مختلف سعي در بهبود کيفيت سئو سايت کم کيفيت خود مي کردند و در جستجوهاي گوگل رتبه بالايي مي آوردند که باعث افزايش تجربه کاربري بدي براي کاربران گوگل مي شد. پس گوگل براي مبارزه با اين موضوع الگوريتم پاندا را معرفي نمود و تاثير زيادي در نحوه بهينه سازي سايت ها گذاشت.

تاريخچه گوگل پاندا
گوگل تابحال 4 نسخه از الگوريتم پاندا را ارابه کرده است که در زير به تاريخچه و تغييرات آنان مي پردازيم:

1- گوگل پانداي 1.0

اولين بروز رساني پاندا در 24فوريه 2011 جهت مبارزه با وب سايتهاي توليد محتواي خودکار که به اصطلاح (مزرعه محتوا) ناميده مي شدند انجام گرفت. از اين جهت به آن بروز رساني کشاورز نيز مي گفتند که بر روي 11.8 درصد نتايج گوگل و سئوي سايتها تاثير گذاشت.

2- گوگل پانداي 2.0
در واقع اولين آپديت از الگوريتم پاندا بود که در آوريل سال 2011 منتشر شد و بيشتر بر روي نتايج جستجو به زبان انگليسي تمرکز داشت. که حدود 2 درصد نتايج گوگل را تحت تاثير قرار داد.

3- گوگل پانداي 2.1و 2.2
آپديت 2.1 پانداي گوگل در 10 مي 2011 و آپديت 2.2 در 16 ژوئن 2011 انجام شد که هر دوي آنان بر روي مقدار کمي از نتايج جستجو تاثير داشتند. پانداي 2.2 عمدتا براي مبارزه با وب سايتهاي داراي مطالب کپي منتشر شد.

4- گوگل پانداي 2.3
اين بروز رساني در تاريخ 26 جولاي 2011 انجام شد که تاثير زيادي در نتايج گوگل داشت. هدف اصلي اين آپديت الگوريتم پاندا، حذف وب سايت هاي داراي کيفيت پايين از نتايج بالا و جايگزيني آنان با وب سايت هاي داراي محتواي با کيفيت بود.

5- گوگل پانداي 2.4
نسخه 2.4 از ابن الگوريتم در 16 آگوست 2011 منتشر شد و در حدود 6.9 درصد نتايج انگليسي و غير انگليسي به جزء چيني، ژاپني و کره اي را تحت تاثير قرار داد. هدف اصلي اين بروز رساني پاندا، بهبود رتبه بندي وب سايتها به زبانهاي مختلف بود.

6- گوگل پانداي 2.5
پس از گذشت يکماه در 28 سپتامبر گوگل نسخه 2.5 خود را آپديت کرد.اين نسخه به وب سايتهاي با کيفيت در بازگرداندن رتبه خود کمک نمود.

7- گوگل پانداي 3.1
در 18 نوامبر گوگل نسخه 3.1 پاندا را ارائه کرد که تغيير بسيار کمي در نتايج ابجاد نمود. اين تغييرات حدود 1% نتايج را تحت تاثير خود قرار داد.

8- گوگل پانداي 3.2
اين نسخه در 18 ژانويه 2012 منتشر شد و باعث شد تا مديران سايتها ترافيک از دست رفته خود را بازيابند و باعث تغييراتي در رتبه و ايندکس سايتها شد.

9- گوگل پانداي 3.3 و 3.4
گوگل اين دو نسخه را ظرف مدت 1 ماه ارائه نمود. نسخه 3.3 در 27 فوريه منتشر شد که به گفته گوگل بيشتر بر روي تازه سازي و طراوت اين الگوريتم تمرکز داشت. و نسخه 3.4 پاندا که در 23 مارس آپديت شد، بر روي 1.6 درصد از نتايج تاثير گذاشت.

10- گوگل پانداي 3.5

اين نسخه در 19 آوريل 2012 منتشر شد. ترکيبي از تغييرات آن در سئوي بعضي وب سايت ها مشکل ايجاد کرد ولي در کل تاثير زيادي در نتايج جستجوها نداشت.

11- گوگل پانداي 3.6

پس از گذشت يک هفته از آخرين بروز رساني، گوگل نسخه 3.6 پاندا را ارائه کرد که هدف از اين بروز رساني مشخص نيست و تاثيري در نتايج جستجوها نگذاشت.

12- گوگل پانداي 3.7

در تاريخ 8 ژوئن 2012 منتشر شد و در حدود 1% نتايج را تحت تاثير قرار داد. تاثير اين نسخه از گوگل پاندا از 2 نسخه قبل بيشتر بود.

13- گوگل پانداي 3.8

اين نسخه در 25 ژوئن منتشر شد و تغييري در الگوريتم نداشت و فقط در داده ها تغييرات اعمال شده بود. اين نسخه تاثير زيادي بر روي نتايج گوگل نگذاشت.

14- گوگل پانداي 3.9
اين نسخه را در 24 جولاي 2014 منتشر کردند که تاثير 1 درصدي در نتايج گزارش شد. در 5-6 روز اول رتبه ها در نوسان بود.

15- گوگل پانداي 4.0
در تاريخ 19 مي 2014 آپديت تازه اي از گوگل منتشر شد که شامل تغييرات زيادي در الگوريتم و تازه سازي اطلاعات داشت. اين بروز رساني تاثيري در حدود 7.5% بر روي نتايج گذاشت.
خوب تا اينجا بروز رساني هاي الگوريتم پاندا را که تا بحال گوگل ارائه داده مطالعه کرديم، اميدوارم اين مقاله به شما در هماهنگي بيشتر با اين بروز رساني ها و در نتيجه سئوي بهتر سايت خود کمک نمايد.
التج