درآمد شغل طراحی وب سایت چقدر است، و ویژگیهای این شغل چیست؟

يکي از سوالاتي که از طرف افرادي که تصميم دارند وارد حرفه طراحي وب بشوند زياد پرسيده مي شود اين است که آيا مي توان به طراحي وب به عنوان يک شغل با درآمد مناسب نگاه کرد؟ آيا ارزش دارد ماهها وقت بگذاريم و کدنويسي و برنامه نويسي و فتوشاپ و تکنيکهاي مختلف طراحي را ياد بگيريم؟ اصولا درآمد يک طراح وب در ايران چقدر است؟

طبعا يکي از راحتترين پاسخها نيز اين است که بستگي به خودتان و پشتکارتان دارد! اما اگر بخواهيم دقيقتر شويم، شغل طراحي وب ويژگيهايي دارد که آنرا از بسياري شغلهاي ديگر متمايز مي کند. اينجا به چند مورد به صورت خلاصه اشاره مي کنيم:

 

1. درآمد طراح سايت:

بستگي دارد شما براي يک شرکت به عنوان کارمند کار کنيد يا به صورت مستقل و انفرادي. در حالت اول حقوق ميانگين براي طراح وب به شکل تمام وقت (در سال 91 - تهران) معمولا بين 600 هزار تومان تا 1.5 ميليون تومان است که ميزان دقيق آن بستگي به سطح مهارتهاي شما، سختي کار خواسته شده، بزرگي شرکتي که براي آن کار مي کنيد و... دارد. اما در حالت دوم، يعني اگر به صورت مستقل کار کنيد، بستگي به اينکه چند پروژه در ماه بگيريد مي توانيد قيمتهايتان را بالا و پايين کنيد. براي اينکه حدود درآمد دستتان بيايد، بابت طراحي اختصاصي يک وبسايت دايناميک با امکانات معمول سايتهاي شرکتي، معمولا بين 400 تا 600 تومان مي توانيد دريافت کنيد. حالا اگر فرض کنيد ماهانه فقط دو پروژه بگيريد، حدود يک ميليون در ماه درآمد خواهيد داشت که گرچه بالا نيست، اما براي شروع بد هم نيست. اين البته براي طراحان وب در سطح متوسط و در ايران است و اگر شما يک طراح وب حرفه اي باشيد به نسبت بزرگي پروژه ها و قيمتها بسيار بالاتر از اين خواهد بود. ضمن آنکه تعرفه طراحي وب در کشورهاي اروپايي و امريکا جزء شغلهاي پردرآمد است و اصلا قابل مقايسه با درآمدهاي ايران نيست.
اما شغل طراحي وب ويژگيهاي منحصر به فرد ديگري نيز دارد که اينها بازدهي و سود اين حرفه را بيشتر مي کنند.


2. عدم وابستگي به موقعيت جغرافيايي:

در واقع يک طراح وب مي تواند در کلبه اي در يک روستاي دور افتاده هم مشغول به حرفه خود باشد! کافي است يک خط تلفن و برق باشد تا بتواند تقريبا از همه جاي دنيا سفارش بگيرد. در واقع يک طراح وب (چه به عنوان طراح مستقل و فريلنسر، و چه به عنوان کارمند دورکار يک شرکت) تمام کارهاي خود را در بستر وب انجام مي دهد و لزوما نيازي به حضور نيست. در خانه خود مي توانيد بنشينيد و با ده ها مشتري از شهرهاي مختلف سر و کله بزنيد. کمتر شغلي چنين ويژگي‌اي دارد.
از طرفي، يک طراح وب اصولا بايد به اين اصل ايمان داشته باشد که وبسايت يک فرد يا شرکت نقش فروشگاهي بين المللي را دارد. اگر زبانتان هم خوب باشد شايد بتوانيد روي درآمدهاي خارجي (که بسيار بسيار بسيار بالاتر از نرخهاي معمول در ايران است) هم حساب کنيد.

3. عدم نياز به سرمايه‌ي اوليه، به جز زمان:

زمان: بزرگترين سرمايه براي طراحي وبسايت
براي اينکه شغل طراحي سايت را شروع کنيد مي توانيد با يک کامپيوتر قديمي که فقط نوت‌پد دارد شروع کنيد! اگر مصرف برق و پول اينترنت را روي حساب مصارف خانگي بگذاريم، هيچ خرج ديگري نخواهيد داشت. در واقع بزرگترين سرمايه اي که بايد بگذاريد تا به شما سود برساند، زمان است. شما بايد زمان قابل توجهي بگذاريد تمام تکنيکهاي به روز مورد نياز براي طراحي وب را ياد بگيريد، و اين يادگيري بايد هميشه استمرار داشته باشد. از طرف ديگر طراحي و برنامه نويسي شما (اگر بخواهيد حرفه اي کار کنيد) وقت قابل توجهي خواهد گرفت. از طرفي اين حرفه، جزء دسته خدمات قرار مي گيرد، و بنابراين احتمالا بيشتر از نود درصد پولي که از مشتري مي گيريد سود خالص است. پس در مقايسه با شغلهايي که با فروش محصول به سود مي رسند، واقعا شغل پر سودي به حساب مي رسد!

4. بازاريابي پويا:

هر پروژه اي که شما به خوبي آن را انجام دهيد، خود يک نماينده بازاريابي شما خواهد بود. امضاي شما پاي وبسايتها تبليغ خوبي براي شماست و از طرفي، فهرست نمونه کارهاي شما را پربارتر خواهد کرد. در واقع رزومه فعاليتها و ليست نمونه کارهاي شما (که قطعا بايد در وبسايت شخصي خود بگذاريد) بزرگترين عامل درآمد شما و تعيين کننده قيمت پروژه هاي آينده شما خواهند بود. بنابراين بزرگترين بازاريابي براي شما حرفه اي انجام دادن پروژه هاست.
اينها تجربياتي بود که شخصا طي سالها سابقه طراحي وب به دست آورده ام و سعي کردم نه خيلي آرماني باشد و نه خيلي بدبينانه. اگر اين مطلب به درد شما خورد، مي توانيد با يکي از اين شيوه ها جبران کنيد: لينک دادن به اين وبلاگ، به اشتراک گذاشتن اين مطلب، و کامنت گذاشتن! مرسي.