جلب اعتماد مشتری در طراحی سایت

نکاتي در ارتباط با ماندگاري مشتريان و بيان چند روش ساده براي جذب رضايت و جلب اعتماد مشتريان در کار طراحي سايت: اگر شما يک طراح وب سايت هستيد ، از مهمترين مسائل در کار شما ، جلب اعتماد مشتريان و ماندگاري آنها در انجام پروژه هاي وب با شماست . برقراري ارتباطي قوي ، موثر و رضايت بخش براي مشتري در اولويت کار يک طراح وب سايت است . در کنار يک سري مسائل واضح و روشن که جهت برقراري ارتباط کاري مفيد و موثر با مشتريان خود ( مانند صداقت در کار ، انجام و تحويل به موقع پروژه ، ارائه کار به بهترين شکل ، ... ) مي بايست رعايت کنيد ، در اين مقاله نيز نکات و روش هايي ساده براي هر چه بهتر برقرار شدن ارتباط بين طراح وب سايت و مشتري ارائه خواهيم کرد .

اعتماد مشتري در طراحي سايت

در نظر داشتن دغدغه ها و نگراني هاي مشتري درباره وب سايت و توان ارائه کردن طرحي متناسب با نيازهاي مشتري در طراحي سايت

در اولين جلسه ملاقات بين طراح وب سايت و مشتري پيش از شروع پروژه ، سوالي که براي کارفرما مطرح مي شود اين است که " آيا شما (طراح) مي توانيد براي اهداف وب سايت من طرحي مناسب و موثر در کسب و کار من ارائه کنيد ؟ " پاسخ به اين سوال همانطور که از ظاهر آن پيداست بسيار در جلب رضايت و اعتماد مشتري مهم است و اين از دغدغه هاي اصلي کارفرما به شمار مي رود . همچنين اينکه شما چطور طرح و راه کار خود را ارئه مي کنيد بسيار مهم است ! شما به عنوان يک طراح مي بايست در ارائه طرح خود خيال کارفرما را از بابت تامين نيازها و نگراني هايش راحت کنيد . زماني که مشتري از طرح و راه کار شما احساس رضايت مي کند و مي بيند که سراغ فرد درستي براي انجام پروژه وب سايتش آمده است ، اين به اين معناست که شما در قدم اول جذب و ماندگاري مشتري عمل کردي مناسب داشتيد و با ارائه طرح خود تاثير مطلوب براي تامين نياز کارفرما را گذاشته ايد . پس از آن فورا اين موارد به ذهن مشتري شما خطور مي کند :
1. " اين وب سايت حتما از پس دغدغه هاي من برمياد و مشکلاتم رو حل ميکنه ! "
2. " اين طراح وب سايت خيلي خوب به حرفاي من گوش کرد و نيازهاي من رو به درستي کرده ! "
اين ها نکات مثبت خيلي خوبي هستند که نشان دهنده احساس مثبت و اعتماد آميز مشتري نسبت به شماست و اينکه او شما را به عنوان فردي مناسب براي انجام پروژه خود يافته است . و البته چون اين جلب اعتماد از قدم اول ، يعني ابتداي شروع کار و بازه زماني پردازش پروژه بين شما و مشتريتان صورت گرفته است ، اين اعتماد و ارتباط مثبت در طول انجام کار بيشتر و بيشتر نيز خواهد شد که در ماندگاري مشتري بسيار مفيد است .
سعي کنيد در کار طراحي سايت ، هميشه فراتر از انتظارات کارفرما چه در انجام پروژه و چه در ارتباط کاري خود با او عمل کنيد
در اکثر اوقات ، زماني که علت قطع ارتباط کاري مشتري با طراح وب سايت قبلي و رفتن سراغ يک طراح جديد را جويا مي شويم ، بيشترين گلايه و اعتراضي که از آنها مي شنويم اين است که طراح قبلي که با او کار مي کردند يا به سختي و به نادرستي نياز کارفرما را درک کرده بوده و يا اينکه به راحتي از کنار تعهد و مسئولييت کاريش مي گذشته و به هر ترتيب خواسته کارفرما را برآورده نمي کرده است . بايد همواره در کار خود سعي کنيد به طرز متفاوت و شگفت انگيزي از ساير طراحان وب سايت کار کنيد ؛ يعني از اول کار تمام و کمال نياز مشتري را درک کنيد و مسئوليت پذير باشد و به تعهدات خود عمل کنيد تا هم نياز کارفرما برطرف شود و هم از کار با شما احساس آزردگي و خستگي نکند ! البته اينگونه برآورده کردن نيازها و انتظارات مشتريان در ارتباطات کاري به نظر بسيار سخت و دشوار مي آيد . اغلب کارفرمايان توقع دارند که فردي که دارند با او کار مي کنند همواره به آساني از طريق تماس تلفني ، ارسال پيام و يا ايميل ، در دسترس باشد و همچنين به سرعت تماس يا پيامشان را پاسخ دهد . همانطور که گفتم ، متفاوت بودن بسيار دشوار و چالش برانگيز است ، اما زماني که اينگونه عمل کنيد و اين توقعات بلند را برطرف کنيد مي بينيد که چطور مثبت و قوي بر روابط کاري خود با مشتريان تاثير گذار خواهيد بود !
به عنوان مثال وقتي من از مشتري پيامي دريافت مي کنم ، اگر زمان کافي براي دادن پاسخ کامل به پيامش را نداشته باشم ، يک پيامک يا ايميل کوتاه براي او مي فرستم تا متوجه شود که پيامش را دريافت کردم و خواندم و در اسرع وقت به سوال يا درخواستش پاسخ کامل با جزييات خواهم داد . همين عادت من در روابط کاريم با مشتريانم بسيار تاثير مثبت داشته و زبان زد است !
به مشتريان خود نشان دهيد که در کار طراحي وب سايت زمانشان را هدر نمي دهيد

همانطور که مي بينيم در شلوغي و ترافيک کاري عصر حاضر ، باز طراحي وب سايت کاري بسياري زمان بر است . همين دليل باعث مي شود که بسياري از شرکت ها حتي از بازنگري هاي ضروري بر روي يک پروژه صرف نظر مي کنند ، مگر اينکه زمان کافي و اضافي براي اينکار داشته باشند . از طرفي مشتريان نيز بر زمان تکميل و اتمام پروژه حساسيت بسياري دارند . اگر با رعايت نکات ظريف کار طراحي سايت و دقت داشتن در کار از هدر رفتن زمان کار بر پروژه جلوگيري کنيد ، بسيار بر جلب رضايت مشتريان خود تاثير گذاشته ايد .
يکي از کارهايي که براي استفاده بهينه از زمان کار بر پروژه مي توان انجام داد ، اين است که طرح و نقشه سايت و مدت زماني که براي طراحي وب سايت کارفرما در نظر داريد را در قالب فايلهايي براي ارسال کنيد و تاييد او را براي اجراي همان طرح بگيريد تا ديگر پس از اتمام کار نيازي به بازنگري بر وب سايت نباشد . 

وب نوش