طراحی وب سایت فقط کدنویسی نیست!

خيلي ها به اشتباه فکر مي کنند طراحي سايت فقط کدنويسي و برنامه نويسي است! اما يک طراح سايت کارهاي مهم ديگري نيز دارد که بايد از عهده آنها بر بيايد. اينجا چند مورد مهم را يادآوري مي کنيم:
اول: نيازسنجي (مهمترين قسمت پروژه)

به اين معني که شما بايد ببينيد براي چه نوع شرکتي، سازماني و يا تجارتي قصد طراحي وب سايت داريد. مسلما وب سايت يک ارگان دولتي با وب سايت نمايندگي شرکت X در ايران تفاوت هاي بسياري خواهد داشت.در صورتيکه قرار است وب سايت فوق بصورت روزانه آپديت شود مسلما بايد برنامه نويسي ديناميک و ديتا بيس پشت سر آن باشد. اما اگر قرار است وب سايت فوق سالي ? بار آپديت شود بهتر است طراحي بصورت استاتيک انجام گيرد.

نکته خيلي مهم: بايد اين نکته را بدانيد که چيزي که باعث تداوم کسب و کار و رونق در آن ميشود رضايت مشتري است. مطمئن باشيد که بهترين مشتريان شما کساني هستند که توسط مشتريان راضي شما به شما معرفي شده اند. از نقطه نظر بازاريابي بهترين نوع تبليغ، تبليغ دهان به دهان ميباشد. پس سعي کنيد که نياز واقعي مشتري را پيدا نماييد و دقيقا چيزي که احتياج دارد را براي او طراحي و آماده نماييد. به صرف اينکه تخصص شما برنامه نويسي asp.net ميباشد نبايد به تمام مشتريانتان پيشنهاد براي داشتن وب سايت ديناميک بدهيد.

 

 

دوم: ابزار سنجي

بايد بدانيد براي طراحي وب سايت فوق از چه نرم افزارها و يا برنامه ها و چه نوع زبان برنامه نويسي استفاده نماييد. براي شرکتي که کار آن توليد محصولات غدايي مخصوص کودکان است لازم است وب سايتي طراحي نماييد که در آن فلش بکار رفته باشد. شايد شما در طول اين مرحله متوجه بشويد که براي ساخت وب سايت مورد نظر نياز به برنامه نويسي ميباشد که شما به آن آگاهي نداريد، اما کار خوب و تر تميز را فداي نا آگاهي خود ننماييد. مطمئن باشي حتي اگر آن کار را انجام ندهيد بهتر از اين است که کار را خراب يا کاري که باب ميل مشتري نباشد تحويل دهيد. اما زماني ميرسد که شما دست رد به سينه هيچ کاري نخواهيد زد. اشتباه نکنيد، آن زماني نيست که شما به تمام زبانهاي برنامه نويسي آگاهي پيدا کرده ايد، آن زماني است که دور شما پر است از برنامه نويسان و طراحان مجرب و با دانشي در تمام زمينه ها. مزيت اين کار اين است که اگر شما کارها را به خود محدود نماييد خيلي زود حجم زماني کاري شما پر ميشود اما ميتوان کارها بصورت گروهي انجام داد. مطمئن باشي اين روش بسيار بهتري است.

سوم: تهيه Porposal

بعد از ? مرحله فوق نوبت به تهيه Proposal مي رسد. بزرگترين مشکل مشتريان اين است که دقيقا نمي دانند به چه نوع وب سايتي و با چه نوع شکل و شمايلي نياز دارند. شما پس از بررسي کسب و کار و خواسته هاي مشتري با دادن يک Prposal به ايشان، او را در راه انتخاب خواسته اش کمک و ياري نموده ايد.سعي کنيد سايتهاي مشابه کار او در سطح ايران و بين المللي براي او پيدا کنيد و اجازه بدهيد با ديدن وب سايتهاي فوق ديد و نگرش بازتري نسبت به قضيه پيدا کند. سعي کنيد از قبل Proposal هايي براي کارهاي مختلف از قبل آماده داشته باشيد و براي هر پروژه فقط آنرا با توجه به خصوصيات آن پروژه خصوصي سازي نماييد .

چهارم: پياده سازي و اجراي طراحي

بعد از عقد قرارداد نوبت به پياده سازي کار ميرسد که بيشتر صحبت ما در اين قسمت و در باره نحوه ساخت اصولي قالب يا Template سايت ميباشد. روشي که امروز براي شما قصد بازگو کردن دارم براي وب سايت شرکتهاي تجاري( اعم از استاتيم و ديناميک) کاربرد دارد.