اصول و مراحل طراحی سایت حرفه ای

مراحل و روش هاي متعددي در طراحي و ساخت سايت وجود دارد. از جمع آوري اطلاعات اوليه گرفته تا طراحي و راه اندازي آن و در نهايت تعمير، نگهداري و آپديت سايت.
روند دقيق و حفظ اصول طراحي سايت در بين طراحان مختلف کمي متفاوت است ولي در کل يکسان است.
حال به بررسي شش مرحله اصلي طراحي سايت مي پردازيم:

جمع آوري اطلاعات
برنامه ريزي
طراحي
برنامه نويسي و توسعه
تست و تحويل
نگهداري و بروز رساني
مرحله اول: جمع آوري اطلاعات
اولين گام در طراحي يک سايت حرفه اي موفق، جمع آوري اطلاعات است. براي نشان دادن هدف سايت و جلب نظر بازديد کننده شما نياز به جمع آمري اطلاعات درستي از کسب و کار خود داريد و يکي از مهم ترين مراحل طراحي سايت است که به کاربران درک درستي از وب سايت شما و خدماتتان ارئه مي دهد.
پس ضروريست که طراح وب سايت شما از کسب و کار شما اطلاعات و درک کافي را داشته باشد.
مهمترين اين اطلاعات عبارتند از:

اهداف:
اهداف وب سايت شما چيست؟ ارائه اطلاعات و انتشار مقاله، ترويج محصولات يا خدمات و يا فروش محصول و ...؟

مخاطبان:

آيا گروه خاصي از مردم هستند که براي رسيدن به اهداف خود به جلب آنان نياز داريد؟ بسيار مهم است که مخاطبان هدف خود را بر اساس جنسيت، سن، محل زندگي، سليقه و هر خصوصيت ديگري به دقت مشخص نماييد. اين اطلاعات مي تواند به طراح سايت جهت طراحي، رنگ بندي و ... کمک نمايد.

محتوا:

مخاطبان شما به دنبال چه اطلاعاتي هستند؟ دنبال اطلاعات خاصي در مورد يک محصول، يک خدمت و يا سفارش آنلاين؟ با تهيه محتواي درست و متناسب با نياز کاربران خود، مي توانيد به ميزان تبديل بازديد کنندگان سايت به مشتريان خود بيفزاييد.

مرحله دوم: برنامه ريزي
با استفاده از اطلاعات جمع آوري شده در فاز 1، حال زمان برنامه ريزي سايت مي باشد که توسط طراح سايت شما انجام مي گردد و نقشه سايت را ترسيم مي نمايد.
نقشه سايت فهرستي از مطالب اصلي و فرعي سايت است که به عنوان يک راهنما براي طبقه بندي مطالب سايت شما بکار گرفته مي شود. سادگي اين طبقه بندي و ارائه يک نقشه راهبري کاربر به سمت هدف، مي تواند به ميزان قابل توجهي تعداد مشتريان شما را ارتقا دهد.
در طول مرحله برنامه ريزي، طراح سايت شما تصميم مي گيرد که استفاده از چه پلتفرم و فن آوري مناسب سايت شما است.

مرحله سوم: طراحي
حال زمان طراحي سايت شما متناسب با نوع و عملکرد وب سايت شما است. مسلماً مخاطبان هدف نقش بسزايي در طراحي وب سايت شما دارند. وب سايتي که داراي مخاطب نوجوان است مسلماً با يک وب سايت شرکت مالي بسيار متفاوت خواهد بود.

همچنين استفاده از لوگوي شرکت و رنگ سازماني شرکت در طراحي سايت نيز به تقويت هويت برند شما کمک خواهد نمود. طراح وب سايت شما يک يا چند طرح اوليه از وب سايت شما ارائه مي دهد که معمولا بصورت يک عکس مي باشد . بعضي از طراحان نيز با ايجاد يک آدرس اينترنتي آزمايشي نسخه اي از سايت را براي شما به نمايش مي گذارند.

در هر صورت طراح بايد شما را در جريان مراحل طراحي بگذارد تا آنچه طراحي مي شود با سلايق شما نيز مطابقت داشته باشد. و ارتباط مناسب بين طراح و شما مي تواند به موفقيت پروژه کمک بسياري نمايد.

مرحله چهارم: برنامه نويسي و توسعه
حالا نوبت برنامه نويسي و توسعه وب سايت شماست. در اين زمان طراح وب سايت براي تبديل طرحهاي اوليه وب سايت به يک وب سايت واقعي دست بکار مي شود. که در ابتدا طراحي صفحه اصلي سايت و سپس تهيه يک پوسته براي صفحات فرعي اجرا مي شود. عواملي مانند منوها، اسلايدشوها، گالري محصولات، سبد خريد و ... همگي در اين مرحله ايجاد مي شوند. شما مي توانيد با ارتباط با طراح سايت خود از روند تکميل پروژه آگاهي يابيد.

مرحله پنجم: تست و تحويل سايت
در اين مرحله طراح سايت، نسخه آزمايشي سايت را در آدرسي منتشر مي کند. شما با تست سايت و امکانات درخواستي مي توانيد تمامي قسمتها را مورد آزمايش قرار دهيد. پس از تاييد نهايي، طراح سايت شما براي آپلود فايلها در مسير اصلي سايت اقدام مي نمايد. اگر شما قبلا هاستينگ خريداري نمده ايد، بايد اطلاعات هاستينگ خود را براي دسترسي به مديريت فايلها و ديتابيس در اختيار طراح بگذاريد.بعضي از فعالان طراحي سايت، خدمات ثبت هاستينگ و دامين نيز ارائه مي دهند.

ساير جزئيات نهايي شامل مي تواند شامل آموزش پنل مديريت هاستينگ و مديريت وب سايت باشد و همچنين بکارگيري خدمات سئو جهت اخذ رتبه در موتورهاي جستجو متناسب با کلمات کليدي شما.

مرحله ششم: نگهداري و بروز رساني
طراحي و راه اندازي اصولي سايت شما صرفا براي موفقيت سايت شما کافي نيست. شما به آپديت مداوم مطالب و محصولات خود نياز داريد. شما با طراحي يک وب سايت دايناميک که داراي پنل مديريت است، مي توانيد وب سايت خود را مديريت نماييد. با انتخاب يک سيستم مديريت محتواي مناسب توسط طراح سايت، شما مي توانيد با دانش فني پايين نيز به مديريت وب سايت خود بپردازيد.

پايان
ما در اين مقاله سعي کرديم تا مراحل و اصول طراحي سايت را که در موفقيت يک پروژه نقش ايفا مي کنند بررسي نماييم. گروه تجارت الکترونيک التج با بهره گيري از همين اصول، آماده همکاري با شما و ارائه خدمات در زمينه طراحي سايت مي باشد.