محیط طراحی

بعضي محيط هاي طراحي مرا عصبي مي کند. دليل اين موضوع مي تواند متفاوت باشد: از سازمان نيافتگي گرفته تا نور پردازي ضعيف يا رنگهاي متضاد. ولي مشکل اصلي من معمولا با شلوغي است. شلوغي، آن چيزي مي باشد که مکاني ندارد و متعلق به آن جايي که قرار دارد نمي باشد و هدفي را دنبال نمي کند. اين به خاطر اين نيست که من آدم رکي هستم، بلکه به خاطر آن است که من طراح هستم و وسواس زيادي روي چيزهايي دارم که خارج از جايشان هستند و يا نامربوط مي باشند. وقتي بي منظمي شيوع پيدا مي کند، اين موضوع مرا ناراحت و عصبي مي کند و حتي باعث گيج شدن مي شود. بعضي اوقات، حس بدي به من دست مي دهد که بايد هرچه سريعتر آنجا را ترک کنم.

گهگاه، همين حس، در گشت گذار در اينترنت و مشاهده وب سايت ها به من دست مي دهد. به هر کسي همين حس تا حدودي دست مي دهد و تا جايي ادامه پيدا مي کند که شبکه هاي عصبي مغزش بايد پاسخي به ماندن يا فرار کردن صادر کند (اينجا بمان و با شلوغي مبارزه کن، يا هرچه سريعتر فرار کن). هيچ جاي تعجبي نيست که بسياري از صفحات وب سايت ها در همان ثانيه هاي اول بازديد، ترک خواهند شد.

فرقي نمي کند که اين موضوع عمدي است يا نه. منزل آدمها و چيدمان اشياء، نمودي فيزيکي از شخصيت آنها مي باشد، درست همانند طراحي وب سايت و مطالب روي آن، که نمودي مجازي از يک شرکت يا فرد مي باشد.

شلوغي اکثرا از چندين منبع ناشي مي شود. با گذشت تدريجي زمان، يک خانه و يک وب سايت، شروع به جمع آوري اشياء مي کنند. در همان زمان، آنها بندرت چيزي را که ضروري نيست، دور مي ريزند. همچنين اثر "طراحي براي همه" وجود دارد. جاييکه هر سازمان يا بخشي، مي خواهد اطلاعات مورد نياز خود را در وسط صفحه ببيند. بهتر آن است که تصميم گرفته شود چه چيزي بيشترين اهمييت را دارد و دسترس آساني را به مابقي آنها فراهم آوريد. در اتاق نشيمن، اسباب بازي کودکان بايد در سبدي قرار داشته باشد که براي اين کار طراحي شده است. در يک وب سايت نيز اوضاع به همين صورت است. اطلاعات بايد در جاي خود و مرتب قرار داشته باشند. بعنوان مثال، مردم به صفحه اول يک وب سايت نمي آيند تا به دنبال کار بگردند.

در خانه افراد، راه فرار همواره دم دست نمي باشد، ولي در يک صفحه وب سايت، دگمه بازگشت، تنها فشار يک کليک مي باشد. اگر يک وب سايت را شبيه يک خانه در نظر بگيريم، و صفحات آن را اتاقهاي آن، و مردم بازديد کنندگاني براي خانه خود بخواهند، چگونه مي توان کاري کرد که بازديد کنندگان احساس راحتي کنند و آنجا بمانند و دوباره باز گردند؟ ما بعنوان طراح سايت، چگونه محيطي را مي بايست طراحي کنيم تا بازديد کنندگان را جذب کند، به آنها حس راحتي دهد و آنها را حفظ کند؟ اينها چيزهايي هستند که طراحان وب سايت و طراحان منازل، همه روزه با آنها دست و پنجه نرم مي کنند.

المانهاي بصري

در طراحي وب سايت، رنگها، نوع فونتها، آيکون ها و تمام تصاوير ديگر بايد همانطور که يک طراح منزل به سطوح، اسباب اثاثيه ها و قاب عکسها اهمييت مي دهد، مورد توجه قرار گيرند. آيا اين طرحها، مناسب بازديد کننده مي باشد؟ سايتي که آهن مي فروشد با سايتي که مداد رنگي مي فروشد از نظر فونت و رنگهاي به کار رفته متفاوت مي باشند.

رنگ

هر پيامي، رنگ خاص خودش را دارد که مناسب با کاربران همان پيام مي باشد. به محض آنکه پالت رنگ مناسب انتخاب گرديد، طراح وب سايت مي تواند از رنگها براي هدايت بيشتر کاربران به بخشهاي مربوطه استفاده کنند. با اينکار متون سايت شما نيز طبقه بندي خواهند شد و محيطي مناسب را براي وب سايت تان خواهيد ساخت. رنگهاي گوناگون، رنگهايي که ضد هم هستند، و يا استفاده از بيش از حد از رنگهاي قوي، مي تواند منجر به ايجاد حس شلوغي و بي نظمي در کاربران شود.

فونت

فونت هاي زياد در يک مکان، درست مشابه شلوغ کردن خانه با اسباب اثاثيه ها در نقاط مختلف خانه مي باشد. به يک طرح وفادار باشيد. در اينصورت کاربران راحتتر خواهند بود و بهتر مي توانند پيامي را که شما در فونت خود قرار داده ايد را درک کنند.

عکس

همه ما صفحاتي از سايت ها را ديده ايم از خانم هاي خنداني که مسئول فروش هستند و يا تصوير نزديکي از دو دست که در حال فشار دادن هم مي باشند – "بستن قرار داد" تشکيل شده است. من به اينها شلوغي مي گويم. درست همانند برگه هاي چاپي روي تابلو اعلانات در دانشگاه که با چسب مي چسباندند. تصاوير (عکسها، چهره ها، و آيکون ها) بايد مبلغ پيام و حس آن باشد. تصاوير هنگاميکه هدفي را دنبال نمي کنند، و يا از کيفيت پاييني برخوردارند و يا آنکه بسيار ضعيف نمايش داده مي شوند، تنها باعث شلوغي خوهند شد.

مطالب
اطلاعاتي که بخوبي دسته بندي شده اند و ترتيب منظمي را دنبال مي کنند، مي توانند در درک بهتر کاربران از اينکه سايت چه چيزي براي ارائه دارد، بسيار موثر باشند. چنانچه المانهاي زيادي بر سر بازديد کننده فرياد بکشند (نظير فلش، فونت هاي بولد، بزرگ، و رنگهايي که چشم آدم را مي زنند)، احتمال آنکه کاربران سايت شما را ترک کنند بالاتر خواهد رفت. سايت هايي که تمرکز واضحي بر محتواي مورد ارائه دارند، و منطقا پيامها و المانهاي غير ضروري کمتري را سازماندهي مي کنند، محيط مطلوب تري را ارائه خواهند داد. اطلاعاتي که تنها با يک صدا بيان مي شود و تنها تمرکز يک پيام مي باشد، بسيار محتمل تر خواهد بود تا کاربران را بسوي خود جذب کند و براي بازديدهاي آتي گرم نگه دارد.
منبع: نوياسيستم