نکاتی در مورد طراحی سایت

اين نکته را بدانيد که اصولا يک جستجوگر وب (وبگرد) براي رسيدن به جواب مورد نظر خود عجله زيادي دارد و قصد دارد که در کوتاهترين زمان به موضوع خود دسترسي پيدا کند (?? تا ?? ثانيه بر طبق آمار). صفحاتي که حجم زيادي دارند و يا با گرافيک سنگيني طراحي شده باشند، سريعا حوصله آنها را سر خواهد برد و قبل از اينکه مطالبتان را به نظرشان برسانيد، صفحه سايت شما را بسته و سراغ سايت بعدي خواهند رفت. پس حجم صفحات خود را چه از نظر گرافيک (که قبلا درباره چگونگي آن مطلبي نوشتم) و چه از نظر طول مطالب کاهش دهيد. لزومي ندارد که جملات خود را خلاصه کنيد تا مطلبتان طولاني نشود.
کافيست که آنها را دسته بندي کرده و در صفحات متعدد قرار داده و با فراپيوندها (Hyper Link) مطالب و صفحات را به هم مربوط نماييد.

از قرار دادن تصاوير متحرک در سايت خود به مقدار زياد پرهيز کنيد. درست است که استفاده از تصاوير متحرک صفحه شما را زيبا مي کند، اما استفاده از آنها بصورت متعدد مانند اين است که به غذاي خود زيادي نمک بزنيد و مسلما غذاي شور به ندرت مورد پسند قرار مي گيرد.

اين موضوع را براي تبليغات احتمالي سايت خود هم در نظر بگيريد. وجود بنرهاي تبليغاتي متعدد (که معمولا با طرح هاي افکتهاي مختلف طراحي مي شوند) نه تنها باعث خستگي چشم بازديدکنندگانتان مي شود بلکه يکدستي طراحي و هماهنگي رنگها را در سايتتان آسيب پذير خواهد نمود.

جداول (به عبارت ديگر ستون هاي) موجود در صفحه خود را بطور ثابت مقداردهي نکنيد. آنها را بصورت نسبي (درصدي) تنظيم کنيد که در مونيتورها و مودهاي نمايشي مختلف درصدي از عرض مونيتور باشند. اگر جداول شما مثلا براي مود ???? در ??? طراحي شده باشد ممکن است که در مود ??? در ??? از صفحه بيرون بزند و به اصطلاح باعث اسکرول صفحه بصورت افقي گردد. اين مساله به هيچ وجه خوشايند بازديدکنندگان نيست پس جدا از آن پرهيز نماييد.

وقتي که براي جلب مخاطب در سيستمي عضو مي شويد که با باز کردن يا بسته شدن سايت شما، سايت ديگري باز مي شود در حقيقت مزاحمت براي بازديدکننده خود ايجاد کرده ايد. در اين حالت هر چقدر هم که او از سايت شما راضي باشد، نبايد اميد چنداني به بازگشت مجدد وي داشت چرا که مزاحمت در وب هم آزاردهنده است.
بگذاريد که او با ميل خود صفحه شما را به فهرست صفحات محبوب (Favorites) اضافه کند (Bookmark)، نه اينکه با پيغامها و پنجره هاي متعدد حوصله او را سر ببريد. اين را هم به خاطر بسپاريد که استفاده از ترفندهايي که باعث پيش فرض شدن سايت شما در مرورگر بازديدکننده مي شود، ترفندي قديميست که جز مزاحمت نتيجه اي در بر نخواهد داشت.

امروزه استفاده از فريمها در طراحي وبسايت کاري اصولي نيست. اين مساله براي بازديدکنندگان مشکلات متعددي از قبيل سردرگمي در يافت و ثبت آدرس صفحات و چاپ مطالب موجود در صفحه به دنبال خواهد داشت.

در بکار بردن فونتهاي صفحه خود دقت کنيد. برخي از فونتها هستند که بطور پيش فرض در سيستم عامل تمام بازديدکنندگان موجودند (مانند فونت Tahoma). استفاده از فونتهاي فانتزي صفحه را تنها براي عده محدودي که آن فونت را نصب کرده اند قابل بازديد مي سازد. اگر صفحه خود را براي فونت خاصي آماده کنيد، بسياري از بازديدکنندگان يا نمي توانند مطالب را ببينند و يا آن را با فونتهايي ديگر خواهند ديد که ممکن است نسبتهاي موجود در صفحه شما را بهم بزند. قرار دادن فونت شما براي دانلود در گوشه اي از صفحه هم دردي را دوا نمي کند. اغلب کاربران حوصله دانلود فونت مورد نظر شما را ندارند و اين در حاليست که شما با اين کار آنها را مجبور کرده ايد که سايت را آنگونه که شما مي خواهيد ببينند نه آنگونه که خود مي خواهند.
صفحات داخلي و فرعي سايت خود را طوري طراحي کنيد که مشخص باشد مربوط به کدام سايت است. بسياري از بازديدکنندگان مستقيما وارد صفحات داخلي مي شوند بدون آنکه صفحه اول سايتتان را ديده باشند. پس لينکهاي صفحات ديگر را در صفحات داخلي تعبيه کرده و هويت سايت را در آنها هم مشخص نماييد.

آيا مي دانيد که تنها ده درصد از بازديدکنندگان قسمتهاي پاييني صفحه را مي بينند؟ پس مطالب مهم را در قسمتهاي بالايي صفحه خود قرار دهيد.

نکات فوق هر چند به تنهايي کوچکند اما در کنار هم عوامل تعيين کننده در محبوبيت يک سايت هستند و رعايت آنها براي طراحان حرفه اي وب ناگزير است.