نقد ( بررسی دقیق و مکتوب کار یا اثر است که شامل نظرات نویسنده آن نیز می باشد.) طرح های وب فقط برای پیشرفت و بهبود طرح پیشنهادی نیست، بلکه فرصت بزرگ آموزشی برای همه بخش های درگیر در پروژه است. در صورتی که به درستی و با پیروی از دستورالعمل ها اجرا شود می تواند به همراه خود یک تجربه همکاری عالی با دیگران و تاثیر مثبت در پیشرفت پروژه به ارمغان بیاورد.
اکثر اوقات، طراحان وب با یک تیم یا حداقل با طراحان و توسعه دهندگان دیگر، کار و همکاری می کنند. این بدین معنی است که در بعضی موارد، در شغل خود با انتقاد های زیاد ی رو به رو خواهند شد. بعضی از این انتقاد ها رسمی و بعضی دیگر هم غیر رسمی خواهد بود.
بعضی اوقات، شما هدف انتقاد هستید و در زمان دیگر، شما دیگری را هدف انتقاد قرار میدهید. پس واقعا ضروری است که بدانید چگونه این انتقاد ها را مدیریت کنید و در برابر آن عکس العمل مناسب نشان دهید ، و خودتان را در طول مدت این جلسات مشترک، به سمت درست هدایت کنید.
بررسی طرح ها به دید انتقادی خیلی خوب است و فرصت آموزشی عالی برای شماست. مهم نیست که شما کدام طرف باشید، انتقاد کننده یا انتقاد شونده . در صورتی که این نقد به درستی و از روی اصول صورت گیرد فرصت بسیار خوبی برای همکاری کردن و یادگیری از دیگر طراحان و توسعه دهندگان وب است. بعضی از شرکت ها و کمپانی ها راهنما و دستورالعمل های مشخصی برای نقد یک طرح دارند. اما واقعا چه چیزهایی به عنوان قوانین نانوشته در نقد طرح های بزرگ اهمیت دارد؟
در مورد هر کدام از این قوانین با جزئیات صحبت خواهد شد اما در ابتدا کمی مقدمه چینی می کنم:
در زیر لیستی از ۱۰ قانون نانوشته( البته تا الان) که باید برای انجام نقد برای طرح بعدی خود در ذهن بسپارید ،صحبت می کنیم. این قوانین، قوانین عمومی در حین نقد اثر است و از سمت دو طرف قضیه ( انتقاد کننده و انتقاد شونده) باید رعایت شود:
این نقد، در مورد شما نیست.
در هنگام نقد، احترام و صداقت را حفظ کنید.
در نقد، از لغات و عبارات بی معنی بپرهیزید.
در نقد، مقایسه باید در مقیاس کمی صورت گیرد.
در هنگام نقد، ویژه باشید.
درهنگام نقد، قوانین و اصول طراحی را بخاطر داشته باشید.
سعی کنید در هنگام نقد، رویکرد طرح و زمینه اصلی آن را درک کنید.
در هنگام نقد، بپرسید چرا.
در هنگام نقد، پیشنهاداتی را ارائه کنید.
در هنگام نقد، اهداف و مخاطبان را در نظر بگیرید.
اعلام سلب مسئولیت از عواقب منفی قوانین
این بخش در واقع سلب مسئولیت از عواقب ناشی از نقد طرح، مطابق ۱۰ قانون پیشنهادی است.چون علاوه بر رعایت قوانین، موفقیت آمیز بودن نقد به شخصیت افرادی که از کار آنها انتقاد می شود نیز بستگی دارد.
علاوه بر رعایت ۱۰ قانون فوق یک قانون خیلی خیلی مهم برای موفقیت آمیز بودن جلسه های انتقادی وجود دارد که از رو ی عمد در این لیست قرار داده نشده و آن قانون مثبت بودن است. این قانون جزو قوانینی است که از ذات مردم نشات می گیرد و شاید نتوان به قدر کافی روی این نکته ( مثبت بودن) تاکید کرد.حفظ نگرش مثبت و خوش بینی در حین جلسات انتقادی، باعث موفقیت آمیز بودن آن خواهد بود. اما اگر شما منفی گرایی را پیشه کنید حتی به مقدار کم در انجام این قوانین موفق نخواهید بود.
برای تمرین، تصاویر وب سایت هایی که الهام بخش هستند و توسط طراحان بزرگ انجام شده اند را به عنوان نمونه های انتخابی، می توانید نقد کنید.
نقد
۱- این نقد درباره شما نیست
خب این نقد حداقل نباید درباره شما باشد. اگر در هنگام نقد موضوع انتقاد شما باشید، نقد طرح با مشکل مواجه می شود. نقد یک طرح باید درباره خود طرح، محصول، اپلیکیشن وهر چیزی که شما برای پیاده سازی طرح، آزمایش کرده اید باشد یا می تواند در مورد چگونگی پیشرفت و بهبود طرح و تغییر طرح برای انتقال بهتر اهداف و احتیاجات پروژه باشد.
شما باید باید باید ( تاکید زیاد) هر گونه تعصب شخصی در مورد طراحان دیگر،مهارت هایشان، دانششان یا حتی قوانین شخصی نحوه طراحی شان را از موضوع مورد انتقاد حذف کنید.
نقد طرح باید در مورد شایستگی طرح باشد و نه از روی تعصب شخصی در مورد عناصر طرح یا محتوای آن. در صورتی که یک بخش یا عنصر استفاده شده در طرح بعد از آزمایش های مختلف تشخیص داده شده می تواند باقی بماند یااصلاح شود ، منتقد نباید از روی تعصب و غرور شخصی به ایراد گرفتن از آن عنصر یا بخش در طرح بپردازد . در صورتی که ایرادات گرفته شده، بیشتر از، شخص شماست، باید بدانید که این نگرش منتقد، پیشرفت و موفقیت پروژه را نابود خواهد کرد.
نقد
۲- در هنگام نقد احترام و صداقت را حفظ کنید
احترام متقابل در زمان همکاری با دیگران رفتار مهمی است به خصوص در هنگام نقد طرح یا کار دیگران. بدون در نظر گرفتن فکر و احساس شخصی شمادر اولین نگاه، در مورد طرح یا کار باید به خاطر داشته باشید طراحان برای خلق این اثر مقدار زیادی وقت صرف بررسی و تفکر در مورد ساختار و پیاده سازی آن کردند. از بی اعتنائی و کم شمردن اهمیت آن یا به شوخی گرقتن و مسخره کردن طرح اجتناب کنید.
صداقت بهترین ابزار در هنگام انتقاد است. طراحان نیاز به شنیدن حقیقت و درک درست علت بی استفاده بودن طرح خود یا کاربردی بودن طرح های دیگر دارند.
در هنگام انتقاد و انتقال صادقانه افکار خود، به انتقاد شونده احترام بگذارید و مبادی آداب باشید . مثل زمانی که در حال انتقاد هستید و دوست دارید به شما و افکارتان احترام گذاشته شود، به مطالبی که دیگران می گویند احترام بگذارید. این را همیشه در ذهن خود نگهدارید نقد شدن خیلی راحت نیست. افرادی ممکن است در هنگام نقد با نظر شما برخورد یا مخالفت کنند. در هر صورت در هنگام همکاری با دیگران ، حفظ صداقت و احترام متقابل نکته کلیدی است.
نقد
۳- از کلمات و عبارات بی معنی اجتناب کنید
قطعا باید گفت که در هنگام نقد یک طرح از لغات و عبارات بی معنی که بیشتر اوقات برای توصیف مسئله ای طبق عادت استفاده می کنیم، بپرهیزید. بهتر است از توضیحات عمیق و با معنی به جای این عبارات مبهم و بی معنی مانند ” به قدر کافی تمیز نیست” یا” این باید جذاب تر شود” استفاده کنیم. وقتی در مورد طرح صحبت می کنیم لغاتی مثل تمیز واقعا سلیقه ای، شخصی و ذهنی هستند و طراح را برای تغییردر جهت بهتر شدن آن، راهنمایی نمی کند. از عبارات با معنی تر و توصیفی برای مشخص تر کردن موضوع مورد انتقاد استفاده کنید. مثلا ” همه عناصر خیلی بهم نزدیک هستند که باعث ایجاد حس سردرگرمی و بهم ریختگی به کاربر میدهد” یا ” رنگ های استفاده شده بهتر است پر رنگ تر و شفاف تر باشند، این ممکن است به عدم وجود سلسله مراتب در طرح کمک کند.” خیلی توضیحات بهتری از ” تمیز” و ” جذاب” است. زیاد روی توضیحات خود در مورد اینکه چرا بعضی چیزا کاربردی هستند و بعضی دیگر نیستند، پافشاری نکنید.
” هر چه اطلاعات بیشتر باشید ، بهتر است.”
نقد
۴- در نقد، مقایسه باید در مقیاس کم صورت گیرد.
این قوانین باید به دو صورت اجرا شود:
طراح باید از مقایسه کارش با طراح های مشهور ، مرسوم و مد روز اجتناب کند زیرا این شیوه اصالت را از طرح می گیرد.
انتقاد کننده هم باید از مقایسه کار طراح با طرح های مشهور، مرسوم و مد روز اجتناب کند مگر اینکه طرح در رقابت با محصولی است که شما آن را با طرح مقایسه کرده اید .
مقایسه به سه دلیل خوب نیست:
مقایسه اکثر اوقات به عنوان انتقاد تند، برداشت میشود مخصوصا اگر طرح اصلا شباهتی به آن طرحی که با آن مقایسه شده است را، نداشته باشد.
در هنگام مقایسه اطلاعات کمی برای یادگرفتن وجود دارد مگر اینکه مقایسه مشخص و مخصوص، به قدر کافی بدون منظور و معنی دار باشد.
شما در هنگام مقایسه برداشت خود را از طرح با دیگران به اشتراک می گذارید این کار باعث می شود طراح زمان و انرژی زیادی رای برای اجرای طرح صرف نکند.
از مقایسه زمانی استفاده کنید که شباهت ها ی مستقیم و معنی دار باشد.