هشت اشتباه مهلك در طراحي يك وب سايت

برقراري يک حضور موفق و موثر در وب و نگهداري اين موقعيت تبديل به يک مسئله بسيار پيچيده شده است و برد گوي رقابت در کسب قدرت در اينترنت بعنوان يک ابزار بازاريابي روز بروز ضروري تر به نظر مي رسد.
يک امتياز خوب اينست که تکنولوژي هاي بزرگي که تا چند سال پيش فقط در اختيار شرکتها و اشخاص بخصوص بود از قبيل صدا،تصوير،تجارت الکترونيک،نرم افزارهاي مديريت بانکهاي اطلاعات ايميل و... اکنون تقريبا در اختيار هر شخصي قرار دارد.اما مشکل بسيار بزرگ اينست که تعدد در انتخابها و فرصتها مي تواند بسيار گيج کننده باشد.
در اين مقاله به هشت مطلب مهم اشاره مي شود که به شما راهنمايي مي کند چگونه از بزرگترين اشتباهاتي که اکثر مردم هنگام طراحي سايت يا طراحي مجدد پروژه هاي وب مرتکب مي شوند جلوگيري کنيد.

1. بدون يک استراتژي بازاريابي شروع مي کنيد
وب سايتها نيزمانند بروشورها،مجلات ،کارتهاي ويزيت،کارتهاي پستي و مانند اينها حقيقتا بخشي از بازاريابي شما مي باشند نه فقط چيزي که شما درست کنيد و صرفاً بگوييد من هم يک وب سايت دارم.
قبل از اينکه شروع کنيد،نياز است سئوالات مهمي راجع به استراتژي وب سايت از خودتان بپرسيد.اول بدانيد که به چه دليل وب سايت مي خواهيد.
الف. اهداف شما چيست؟براي آموزش؟ انگيزه؟ آگاهي دادن؟ جذب تجارتهاي جديد؟ ارائه خدمات به مشتريان فعلي؟.....
ب. طرف حسابان شما چه کساني هستند؟
ج. مي خواهيد بازديدکنندگان شما از بازديد سايت شما چه چيزي را بفهمند؟
اگر شما نمي دانيد به کجا مي رويد، کسي نمي تواند بگويد که چگونه به آنجا برسيد.بنابراين قبل از انجام هر کار ديگري يک طرح بازاريابي اينترنتي براي سايتتان بنويسيد.

2. يک نشان (لوگو) اينترنتي نداريد يا اگر داريد مناسب نيست.
بعد از اينکه اهدافتان مشخص شد و طرف حسابهاي شما مشخص شدند ، سايت شما بايد اين موارد را منعکس کند.يک سايت موزيک که اکثرا مورد توجه نوجوانان است بايد متفاوت از سايتي باشد که براي بزرگترهاست يا سايت موتور سيکلت که براي جواناني است که دوست دارند هارلي برانند.به محض اينکه شما موقعيت خوبي پيدا کرديد و مارک اينترنتي شما بدرستي جا افتاد ،سايت شما مشتريان بالقوه شما را از انبوه بازديدکنندگان آنلاين جدا خواهد کرد.

3. براي پيشبرد اهداف خود تکنولوژي غلطي انتخاب مي کنيد.
وب سايتها از اين نظر به دو دسته بزرگ تقسيم مي شوند-يکي وب سايتي که مالکيت آن در اختيار شماست و بعدي وب سايتي که آن را اجاره مي کنيد.مدل اجاره اي يعني سايتي که توسط شرکتهايي که ارائه دهنده خدمات کاربردي مي باشند به شما پيشنهاد مي شود.شما معمولا مبلغي جهت راه اندازي و تنظيمات آن پرداخت مي کنيد و يک اجاره ماهانه بسته به نوع سايت و خدمات آن پرداخت مي کنيد.
ممکن است تبليغي با عنوان "وب سايت رايگان" ببينيد.شرکت خدمات دهنده ساخت وب سايت را به شما پيشنهاد مي کند و سپس شما فقط براي هر ماه مبلغي پرداخت مي کنيد.با اين مدل مالکيت وب سايت متعلق به شما نيست و شما فقط مالک محتويات سايت مي باشيد.اگر بخواهيد به هر دليلي ديگر با اين شرکت کار نکنيد نمي توانيد سايت را با خودتان ببريد.
در مدل وب سايت با مالکيت شخصي،شما مي توانيد يک طراح وب را در اختيار بگيريد (يا با يک شرکت طراح وب قرارداد ببنديد)يا اينکه خودتان سايت را طراحي کنيد و در نهايت يک هزينه ماهيانه يا ساليانه براي اجاره فضا و ثبت نام دامنه خود پرداخت نماييد.در اين صورت هم سايت و هم محتويات آن در مالکيت شماست و براحتي مي توانيد آن را به يک سرويس دهنده و هاست ديگر انتقال دهيد.
و يا مي توانيد از بسته هاي سايت ساز بهره مند شويد.يعني بدون نياز به دانش برنامه نويسي در كمترين زمان و با كيفيتي بالا سايتتان را خودتان ساخته و مديريت كنيد، و بدين ترتيب علاوه بر محرمانه نگهداشتن اطلاعات خود،در صورت نارضايتي از هر سرويس ميزباني وبي ، براحتي سايت خود را بر روي سرويس بهتري انتقال دهيد و خود تنها مالك آن باشيد.

4. يک طرح بازاريابي اينترنتي تدارک نديده ايد.
عباراتي مثل"ما خواهيم ساخت و آنها خواهند آمد"براي برنامه ريزي درازمدت جواب نمي دهد. توسعه وب سايت و پيشبرد اهداف تجارت الکترونيک نيازمند صرف هزينه و سرمايه گذاري است و گرنه منتظر نتيجه نباشيد.يک طرح خوب بازاريابي اينترنتي به نظر نمي رسد که زياد براي شما گران دربيايد.
يک نکته بسيار مهم اينست که راههاي بسيار زيادي وجود دارد که وب سايتهاي موفق از همين راهها موفق شده اند.
هرچه زودتر شروع کنيد به ساختن بانک ايميل.گزارشات رايگان در سايتتان قرار دهيد.پشت کارت ويزيت خود پيشنهاداتي را درج کنيد.
اگر بيشتر مي خواهيد در اين زمينه کار کنيد با يک متخصص بهينه ساز موتور جستجو (SEO ) مشورت کنيد.کسي که مي تواند سايت شما را براي موتورهاي جستجوي قوي مثل Google وYahoo و ساير موتور جستجوهاي بزرگ جذاب کند که براحتي را بپذيرند.در سطح پيشرفته تر مي توانيد تبليغات "پرداخت –براي هر- کليک" براي کسب موقعيتهاي بالا در ليستهاي موتورهاي جستجو را انجام دهيد.

5. راهي براي اندازه گيري تاثيرات سايتتان نداريد.
ضرب المثل قديمي "سري که درد نمي کند دستمال نمي بندند" را شنيده ايد؟ خوب شما بايد بدانيد که سايت شما کار مي کند يا نه. اطمينان حاصل کنيد که شرکت سرويس دهنده هاست شما امکان آمارگيري سايت را در اختيار شما قرار مي دهد،با اين ويژگي شما مي توانيد بفهميد چه کساني و از کجا و چگونه وب سايت شما را بازديد کرده اند و آيا ترافيک شما رو به رشد است يا خير.
يک فرم ثبت ايميل براي ساخت بانک ايميلي که قبلا گفتيم تدارک ببينيد،پيشرفت سايت را مرتبا زير نظر داشته باشيد.مرتب کنترل کنيد چه چيزي کار مي کند و چه چيزي کار نمي کند(کدام موثر است و کدام بي تاثير)،و بر اساس بازخوردهايي (feedback)که تدارک ديده ايد مرتبا تغييرات مورد نياز را اعمال کنيد.

6. تکنولوژي مورد استفاده شما با سيستم بازديدکنندگان سايت شما تطابق ندارد.
همه ما تجربه زيادي در بارشدن صفحات وب داريم ،گاهي وقتها فقط يک پيام براي ما ظاهر مي شود که plug-in مناسب براي اين صفجه نداريم.خيلي از مواقع طراح سايت چيزهايي در صفحه قرار داده است که براي ديدن آنها مجبوريم يک نرم افزار ديگر دانلود کنيم.انتظار نداشته باشيد مشتريان بالقوه شما با ديدن اين موارد تيديل به مشتري واقعي شوند.در مورد بينندگان و مراجعين سايتتان تحقيق کنيد و از تکنولوزي استفاده کنيد که سطح تکنولوزي آنان را نيز پشتيباني کند.اگر مي دانيد مراجعين وب سايت شما مثلا ارتباط اينترنت با سرعت بالا ندارند از عکسهاي با حجم زياد که براي بارگذاري آنها زمان زيادي نيازاست استفاده نکنيد.

7. كاربران و مراجعين خود را گمراه مي کنيد.
سيستمهاي هدايت گر (navigation) شما در وب سايتتان بايد کاملا شفاف و قابل درک باشد.لينکها در تمامي صفحات بايد در يک موقعيت باشد.در تمام صفحات بايد هميشه کليد "home" موجود باشد.موارد گيج کننده مشتريان شما را از وب سايتتتان دور خواهد کرد.

8. ارتباط با شما توسط سايت بسيار سخت است.
راهي بسيار ساده و روان براي ارتباط مراجعين وب سايت با شما در نظر بگيريد.اطلاعات تماس خودتان را با دسترسي ساده در تمامي صفحات قرار دهيد.به مراجعين خود بفهمانيد که چه چيزي از آنها مي خواهيد مثل:"با من تماس بگيريد!" يا "در نشريه الکترونيکي من عضو شويد"