از اشتباهات در طراحی سایت

در اين مقاله با هدف احترام به کاربر و تبيين اين مطلب که سايت طراحي شده براي کاربر بايد ساخته شود و راحتي و احترام به او در نظر گرفته شود، سعي بر آن است که به اشتباهات فاحش و کسالت بار در طراحي سايت که باعث بي علايقي کاربران و سراگرداني آنها در هنگام بازديد سايت شما، اشاره نماييم و بگوييم اين اشتباهات مي تواند وفاداري ويزيتور را نسبت به سايت شما از بين برده و ماندگاري سايت شما را در ذهن او کاهش دهد.
1- استفاده از فونت کوچک

هرگز از فونت هاي کوچک در طراحي استفاده نکنيد. يکي از خاصيت هاي سايت هاي جديد داشتن نوشته ها با فونت هاي درشت و نيز داشتن منوهاي درشت ميباشد. اصولا نسل جديد وب سايت ها به سمت درشتي و وضوح سوق يافته اند و يکي از ويژگي هاي آنها، داشتن قلم هاي درشت براي متن، منوها و تيترها مي باشد.
2- قابليت تغيير سايز قلم يا فونت

قرار دادن قابليت تغيير سايز فونت و يا تغيير نوع قلم يکي از قابليت هايي است که احترام شما را به کاربر نشان مي دهد. قابليت تغيير سايز فونت را در طراحي سايت، براي کساني که مايل به درشت شدن نوشته ها هستند قرار ميدهند. کاربران مسن، کساني که چشمان بسيار ضعيف دارند، و افرادي که مايلند متن و محتوا را با قلم درشت بخوانند مي توانند از اين قابليت به خوبي استفاده و بهره جويند.
3- استفاده از موزيک در پس زمينه

از موزيک پس زمينه هرگز استفاده نکنيد. بسياري از کاربران از اين کار راضي نيستند و بازديد سايت شما برايشان عذاب آور خواهد شد. طراحي سايت شما بايد به گونه اي باشد که نظر همه نوع سليقه اي را جلب نمايد. قرار دادن موزيک در پس زمينه يکي از مواردي است که نظر عده اي خاص را تامين مي کند و احتمالا ويزيتورهاي وب سايت شما محدود به آنها خواهد شد.
4- طراحي فلش هاي زياد

هدر سايت را تمام فلش طراحي نکنيد. زيرا گاهي در برخي سيستم ها که برنامه فلش نصب نيست هدر لود نميشود. هدرسايت، از مهمترين بخش هاي سايت است و نمايش داده نشدن آن به کاربر، ضربه بسياري به سايت وارد مي کند. علاوه براي اينکه هدر سايت خود را نبايد فلش طراحي کنيد، کل محتواي و ديزاين سايت را نيز فلش طراحي نکنيد. استفاده از سايت هاي تمام فلش ضمن اينکه سرعت سايت را پايين مي آورد، ممکن است به دليل نصب نبودن فلش در برخي سيستم توسط برخي کاربران نمايش داده نشود. تا آنجا که امکان دارد فلش را کم و محدود و در جايي که اگر لود نشود ضربه اي به محتوا وديزاين اصلي شما وارد نکند ، قرار دهيد.
5- استفاده از فايل هاي PDF

استفاده از فايل هاي PDF براي نمايش در سايت چندان رضايت بخش نيست. کاربران از ديدن فايل هاي PDF در صفحات وب چندان دل خوشي ندارند. اين فايل ها، سايز بزرگي دارند و براي ديدن تمام صفحه بايد اسکرول کرد و همچنين بدون داشتن برنامه PDF Reader ، کاربر قادر به خواندن آن نمي باشد.
6- چک نکردن در مرورگرهاي مختلف

سايت خود را در مرورگرهاي مختلف چک و امتحان کنيد. نيمي از ايرانيان هنوز از مرورگر اينترنت اکسپلولر ورژن 7 و 6 استفاده مي کنند و اگر صفحات طراحي شده شما در اين مرورگرها به خوبي نمايش داده نشوند، شما نيمي از ويزيتورهاي خود را از دست خواهيد داد. براي تست صفحه هاي خود در مرورگر IE با ورژن مختلف مي توانيد از IE tester استفاده نماييد.
7- تغيير ندادن رنگ لينک هايي که قبلا بازديد شده

رنگ لينک هاي بازديد شده خود را تغيير دهيد. طوري لينک هاي خود را طراحي کنيد که وقتي يکي از آنها توسط کاربري کليک مي شود، رنگ آن تغيير يابد تا کاربر مطمئن شود کدام لينک ها را ديده است و کدام ها را هنوز نديده است. اين کار، از اشتباه انداختن کاربرجلوگيري ميکند و او مجبور به صرف وقت براي اين نيست که ببيند کدام لينک (مثلا لينک کدام مقاله) را قبلا ديده است و کدام را نديده است.
8- استفاده از فونت هاي يکنواخت

از فونت هاي گوناگون براي تنوع چشم کاربر استفاده کنيد. فونت يکسان، چشم را آزار و خسته مي کند. سعي کنيد حتي اگر از يک نوع فونت استفاده مي کنيد، سايز آن را تغيير دهيد تا از خستگي چشم ويزيتور جلوگيري نمايد.
9- استفاده از رنگ مشکي و چشم آزار در پس زمينه

از پس زمينه با رنگ هاي بسيار تيره مثل مشکي اجتناب کنيد. زيرا اين رنگ در نور شب و نورکم، چشم را اذيت مي کند و کاربر مايل نخواهد بود دوباره سايت شما را ويزيت نمايد.
10- استفاده از alt و Title

براي عکس ها حتما از تگ Alt استفاده کنيد زيرا اگر عکس شما به هر دليلي لود نشد، لاقل متن داخل تگ براي ويزيتور نمايش داده شود. استفاده از تايتل هاي گوناگون نيز نشاندهنده تنوع محتواي سايت شماست و هم براي کاربران و هم براي موتورهاي جستجو داراي ارزش مي باشد. استفاده نکردن از آنها نوعي نقص در کدنويسي طراحي شما ميباشد.
11- وجود خطاي 404

کاربران از اينکه لينکي در سايت شما را کليک کنند و با خطاي 404 مواجه شوند، آزرده مي شوند. سعي کنيد تا وقتي صفحه اي را کامل طراحي نکرده ايد و آنرا آپلود نکرده ايد از لينک آن صفحه در داخل سايت خود استفاده نکنيد. کاربران ايراني بسيار حساس هستند و با ديدن چنين صفحاتي اعتماد خود را نسبت به سايت شما از دست مي دهند و از اعتبار شما نيز کاسته مي گردد.
12- استفاده نکردن از متن هاي تو در تو

بايد بدانيد کاربر اينترنتي، يک خواننده کتاب نيست . او دوست ندارد با صفحه وب سايتي که مشاهده مي نمايد، همان رفتاري شده باشد که با يک کتاب يا يک مقاله در يک نشريه ممکن است شود. او دوست دارد صفحه وب داراي جذابيت ها و خلاقيت هايي باشد که ممکن در متن هاي طولاني و پشت سرهم يک کتاب نتوان به آنها دست يافت. بنابراين بهتر ترفند گذاشتن لينک ادامه مطلب براي متن هاي طولاني، يا ترفند استفاده از زير تيترها، براي مجزا شدن موضوعات يک متن از يکديگر و چيزهايي شبيه اين در سايت خود تعبيه نماييد تا کاربر احساس کسالت از خواندن يک متن طولاني را ننمايد.

ترفندهاي استفاده از متن هاي تو در تو:
استفاده از عنوان هاي فرعي يا همان subhead ها براي متن خود
استفاده از ليست ارجاعات
استفاده از کليدواژه هاي هاي لايت شده
استفاده از پاراگراف هاي کوچک
استفاده از هرم معکوس در تنظيم مطالب
استفاده از نوشتار و نگارش ساده در متون
13- استفاده از آگهي ها

استفاده از هر چيزي که شبيه تبليغات در صفحه وب مي ماند کاربران را آزار ميدهد. کاربران و ويزيتورها مثل بيننده هاي تلويزيون از آگهي هاي تلويزيوني بيزارند. آنها از هر تصوير متحرک يا همان فلش و يا هر چيزي که معني آگهي تبليغاتي را دهد، بيزارند و اجتناب ميکنند. کاربران متاسفانه همچنين از هر متن و المان بجايي که شبيه يک آگهي طراحي شده است، بدون خواندن و يا ديدن يا اطمينان حاصل کردن از اينکه اين المان فرمهاي رايج آگهي است يا يک مطلب مفيد، اجتناب مي نمايند. بنابراين اگر متن يا الماني که شما طراحي کرده ايد اما شبيه آگهي است، هر چقدر هم مفيد باشد کاربر از جزئيات آن مطلع نميگردند و زحمات شما به هدر خواهد رفت. بنابراين بهترآنست از طراحي هاي مشابه يک آگهي اجتناب نمود.

از جمله طراحي هاي که بنظر آگهي رايج تبليغاتي ميرسد و براي کاربر جذابيتي ندارد ميتوان به موارد زير اشاره نمود:
استفاده از بنرهاي چشمک زن: به اين مفهوم که کاربر چشمان خود را فيکس يک بنر چشمک زن نميکند زيرا تجربه به او ثابت کرده اين يک آگهي است.
استفاده از انيميشن هايي که شلوغ و پلوغ است زيرا اين نيز به تجربه به کاربر اثبات گشته با يک اگهي روبروست.
استفاده pop-up يا منوهاي جهنده و حساس زيرا قبل از آنکه اين منوها کامل لود شوند توسط کاربر بسته ميگردند.
14- باز شدن هر صفحه در پنجره جديد

بهتراست لينک هايتان در پنجره جديد باز نگردد. لازم نيست اسکرين يا صفحه نمايش کاربر سايت خود را پر از پنجره هاي باز شده بگردانيد و کاربر هنگام استفاده نداند کدام پنجره را او را به عقب ميبرد و در حال ويزيت کدام پنجره بود! عده اي از طراحان سايتها بدليل اينکه تصور ميکند اگر لينک را در پنجره جديد باز کنند به اين ترتيب پنجره سايت خودشان از دست نرود و در صفحه باقي خواهد ماند، ترجيح ميدهند از اين حالت در طراحي خود استفاده نمايند. اما از آنجاييکه يک طراح خوب در طراحي سايت خود، راحتي کاربر را مدنظر قرار ميدهد پس بهتر است لينک در همان پنجره باز گردند تا موجبات سرگرداني ويزيتور را فراهم نگرداند.
15- سادگي بيش از انتظار

گاهي اوقات وقتي همه چيز ساده و يکنواخت و راحت است حوصله آدم سرميرود. مواظب باشيد احترام به کاربر تا آنجا در طراحي يک سايت پيش نرود که کاربر ديگر لازم نباشد حتي مغز خود را براي بازکردن يک لينک نيز، کاربيندازد! کاربران اينترنتي از تکراري بودن بيش از حد صفحات، يا تکرار بيش از حد يک انيميشن در سايت و يا... چيزهايي از دست نيز، کسل ميگردند. خلاقيت و تازگي هميشه بايد در طراحي هاي شما حرف اول را بزند. مثلا کاربر هنگام سر زدن به يک صفحه نبايد بداند چه چيزي در آن صفحه، در انتظار اوست و در اين صفحه چه آيتمي وجود دارد که او را متحير خواهد کرد.
منبع: نوياسيستم 

خدمات و محصولات صنعتی

 الکتروپمپ