آموزش سئو سایت وردپرس در طراحی سایت با وردپرس

همانطور که مي دانيد براي سهولت در کار طراحي سايت در دنياي وب تعداد زيادي سيستم مديريت محتوا يا همان CMS (Content Management System) وجود دارد که در اين بين يکي از برجسته ترين آن ها ، سيستم مديريت محتواي وردپرس (Wordpress) مي باشد که امروزه ده ها ميليون وب سايت مختلف توسط اين سيستم طراحي شده و بر روي فضاي وب قرار گرفته اند و سرويس هاي مختلفي براي کاربران ارائه مي کنند .
سيستم وردپرس به نسبت ساير CMSها داراي مزاياي فراواني است که از جمله اين مزايا مي توان به قابليت بالاي بهينه سازي سايت و سئو سايت توسط اين سيستم اشاره کرد . با دارا بودن افزونه هاي فراوان براي بررسي بهينه بودن سايت ، وردپرس شما را قادر مي سازد تا از نقاط ضعف وب سايت خود آگاه شويد و با استفاده از راهکارهاي ارائه شده سايت خود را براي موتورهاي جست و جو به ويژه گوگل بهينه سازي کرده و در نتيجه با افزايش جذب مخاطب به کسب و کار آنلاين و تجارت الکترونيک خود رونق بخشيد .
در اين مقاله قصد دارم درباره سئو سايت وردپرس و طريقه بهينه سازي تنظيمات سايت وردپرسي راهکارهايي ارائه نمايم .
راهکارهاي اوليه و اساسي در سئو سايت وردپرس

آموزش سئو سايت وردپرس
در اين بخش از مقاله به بررسي روش هاي واضح و اوليه که هر طراح وبي در طراحي سايت وردپرس خود و سئوي آن بايد در نظر بگيرد اشاره خواهم کرد :
تگ هاي عنوان (title)
تگ title مدت زمان زيادي است که به عنوان معرف محتوا و موضوع اصلي صفحات وب سايت ها به موتورهاي جست و جو مورد استفاده قرار گرفته است . به طور پيش فرض در نسخه هاي قديمي تر وردپرس ، عنوان پست ها و مقالات به عنوان " نام بلاگ >> عنوان پست " نمايش داده مي شوند . چون نام و برند وب سايت شما در صفحه اصلي قرار دارد ، در نتيجه ديگر نياز نيست در عنوان ساير صفحات سايت نيز برند خود را قرار دهيد و همان يک بار براي ضميمه کردن برند در موتورهاي جست و جو کافي است . در صفحات بلاگ سايت که پست هاي شما به نمايش در مي آيند نيز اصلا نيازي به قرار دادن برند نيست و با حذف نام بلاگ و برند سايت از آن صفحات و قرار دادن عنوان همان پست در تگ title آن صفحه ، شاهد افزايش بسيار زياد رتبه کلمه کليدي آن پست خواهيد بود و مخاطبان خود را بسيار افزايش خواهيد داد .
<title>عنوان صفحه</title>
براي بهينه سازي صفحات بلاگ سايت خود و مديريت عنوان صفحات براي افزايش سئو آن ها ، به شما توصيه ميکنم از افزونه فوق العاده All in one SEO Pack استفاده کنيد و آن را بر روي وب سايت خود نصب کنيد . پس از نصب افزونه ، به صفحه مديريت وردپرس >> بخش تنظيمات رفته و صفحه تنظيمات افزونه All in one SEO Pack را باز کنيد . در آنجا موارد زير را به اين صورت تنظيم کنيد :
• عنوان صفحه اصلي : اينجا نام برند سايت خود را بنويسيد .
• عنوان پست : %post_title%
• عنوان صفحه : %page_title% | %blog_title%
اين ها موارد اصلي در تنظيمات اين افزونه بودند عنوان صفحه اصلي و صفحه پست نيز مهمترين آنها هستند . توصيه ميکنم ساير تنظيمات آن را نيز بر اساس تنظيمات دلخواه و مناسب مديريت نماييد .
تگ هاي متا (meta)
وقتي يک کلمه کليدي را در گوگل جست وجو مي کنيد ، بخش کوچکي از توضيحات محتواي آن صفحات در زير هر لينک را مشاهده مي کنيد . گوگل اين توضيحات مختصر را از طريق تگ توضيحات متاي لينک صفحات مي خواند و بر روي بروزر کاربر نمايش مي دهد .
<meta name="description" content="توضيحات متاي صفحه" />
همچنين مي توانيد کلمات کليدي صفحه را نيز در اين تگ قرار دهيد :
<meta name="keywords" content="کلمات کليدي صفحه" />
البته لازم به ذکر است که گوگل چند ماه پيش اعلام کرده است که ديگر تگ متاي کلمات کليدي را کرال (Crawl) نمي کند . در سال هاي قبل تگ متاي کلمات کليدي بسيار براي موتورهاي جست و جو حائز اهميت بودند چرا که کرالر موتور جست و جو راه هاي زيادي براي فهميدن موضوع و محتواي صفحات وب نداشت . اما حالا با پيشرفت تکنولوژي موتورهاي جست و جو ، آن ها راه هاي بهتري براي فهميدن موضوع و محتواي صفحات و بررسي ارتباط و تناسب آن لينک ها با کلمه کليدي جست و جو شده توسط کاربر را دارند . اما با اين حال باز بهتر است که اين تگ را در صفحات خود قرار دهيد و بر روي سايت وردپرسي خود با فعال کردن گزينه کلمات کليدي دايناميک در تنظيمات افزونه All in one SEO Pack مي توانيد اينکار را بکنيد .
لينک هاي يکتا (PermaLinks)
پرمالينک در واقع همان URL صفحه است . به طور پيش فرض ، URL صفحات به اين صورت نمايش داده مي شوند : example.com/?p=38 . اما اگر به فرمت URL صفحات اغلب سايت ها دقت کرده باشيد ، مي بينيد که به اين صورت هستند : www.example.com/post-title/ . اين فرمت از URL قطعا براي سئو سايت وردپرس مناسب تر است ، چرا که اينگونه کاربر با خواندن لينک صفحه بلاگ شما مي تواند موضوع صفحه را بفهمد و همچنين مورد مهمتر اينکه موتور جست و جو نيز عنوان پست که در URL موجود است را در صورت همسان بودن با کلمه کليدي جست و جو شده highlight مي کند .
براي تنظيم پرمالينک هاي صفحات سايت ، کافيست به تنظيمات >> لينک هاي يکتا رفته و فرمت آن را تغيير دهيد :
آموزش سئو سايت وردپرس
برخي تمايل دارند که لينک پست ها با نمايش دسته بندي آن ها در URL صفحه قرار دهند ، اما بهتر است تا حد امکان URL صفحات کوتاه باشد .
تمرکز بر کلمه کليدي
براي جذب ترافيک از طريق جست و جوي کاربران در موتوهاي جست و جو ، مي بايست براي وب سايت خود به تناسب برند و موضوع و محتواي آن يک يا چند کلمه کليدي مرتبط انتخاب کرد و محتواي سايت را بر اساس آن ها بهينه سازي کرد تا کاربران با جست و جوي آن کلمات در بروزر خود ، لينک صفحات سايت شما را نيز ببينند .
زماني که کلمه کليدي وب سايت خود را انتخاب کرديد ، مي توانيد آن را در عناصر زير از سايت خود استفاده کنيد :
• تگ title صفحه اصلي
• هدينگ هاي سايت (h1, h2, …)
• لوگوي سايت (به عنوان alternative name آن)
• به عنوان متن لينک هاي سايت
در ليست بالا ، اولين و آخرين مورد آن جزء مهمترين موارد براي کسب رتبه و امتياز بيشتر در موتورهاي جست و جو براي صفحات وب سايت مي باشد .
پينگ بک ها (Pingback) را فعال کنيد
يکي از راه هاي موجود براي افزايش لينک هاي خارجي که به صفحات سايت شما منتهي مي شوند اين است که شما نيز از صفحات خود به صفحات آن ها لينک بدهيد . اگر شما به يک سايت مشابه سايت خود لينک بدهيد ، قاعدتا آن سايت در پاسخ اين کار مثبت شما به سايت شما لينک دهي خواهد کرد . توصيه مي شود که گزينه ارسال نوتيفيکيشن در تنظيمات وردپرس خود را فعال کنيد تا اگر به بلاگ ديگري لينک دهي کرديد ، مدير آن بلاگ مطلع شود . براي اينکار ، به صفحه تنظيمات >> بحث ها (Discussion) رفته و گزينه هاي زير را فعال کنيد :
آموزش سئو سايت وردپرس
از ويژگي alt استفاده کنيد
گوگل براي اين ويژگي ، نه تنها براي خود آن تصوير ، بلکه براي مطلبي که حاوي آن تصوير است نيز امتياز بالايي در نظر مي گيرد و بسيار به آن اهميت مي دهد . ويژگي alt در تگ img نه تنها از نظر مفهومي براي موتور جست و جو مهم است ، چرا که مشخص مي کند محتواي تصوير حول چه موضوعي است ، بلکه در رتبه گرفتن خود تصوير و صفحه آن در سايتتان بسيار موثر واقع مي شود و مي بينيد که چقدر در جذب ترافيک تاثير مثبت دارد . در وردپرس ، اگر اين ويژگي را براي تصاوير تعيين نکنيد ، خودش به طور پيش فرض نام فايل عکس را براي پر کردن آن در نظر ميگيرد . ويژگي alt در سئو سايت وردپرس يکي از موارد خيلي مهم است .
لينک دهي داخلي (InterLink)
لينک دهي داخلي به اين معناست که از يک مطلب به مطلب مرتبط ديگري درون سايت خود لينک دهي کنيد . اينکار در سئو سايت وردپرس بسيار مهم است چرا که کاربران براي دريافت اطلاعات و مطالعه بيشتر حول يک موضوع مشخص از لينک هاي درون مطلب استفاده کرده و به ساير صفحات و مطالب وب سايت شما نيز مراجعه مي کنند و در نتيجه از افزايش بازديد صفحات سايتتان برخوردار مي شويد .
لينک هاي با www و بدون www
براي دسترسي به URL اکثر وب سايت ها دو راه وجود دارد :
1. http://test.com
2. http://www.test.com
وردپرس به طور پيش فرض اين تغيير مسير (Redirection) را براي شما هندل مي کند ، اما از تغيير مسير 302 استفاده مي کند . همانطور که در مقاله کد وضعيت هاي پروتوکل HTTP گفته شد ، کد وضعيت 302 به موتور جست و جو مي گويد که اين يک تغيير مسير موقت است ، در صورتي که اين تغيير مسير دائمي است و شما بايد خودتان تغيير مسير 301 را پياده سازي کنيد . اين به خود شما بستگي دارد که بخواهيد URL سايت شما با www لينک شود يا بدون آن .
براي پياده سازي تغيير مسير 301 ، بايد قادر باشيد که فايل .htaccess سايت را ويرايش کنيد که بر روي فولدري يکسان در محل نصب وردپرس بر روي سرور موجود است . کد ويرايش شده در فايل مشابه تکه کد زير است (براي تبديل به URL داراي www) :
# Begin 301
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.example\.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.com/$1 [L,R=301]
# BEGIN WordPress
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]
</IfModule>
# END WordPress
البته در فايل htaccess کدهاي ديگري نيز موجود است (براي ساير تغيير مسيرها) ، اما تنها همين کد کافيست براي تبديل URL سايت خود از نسخه با www به نسخه بدون آن و بالعکس .
اگر خواستيد URL سايتتان داراي www نباشد ، اين تکه کد را جاي خطوط 3 و 4 کد بالا قرار دهيد :
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^example\.com [NC]
RewriteRule (.*) http://example.com/$1 [R=301,L]
وب نوش