بهینه سازی سایت شامل چه کارهایی است

بهينه سازي سايت به دو بخش عمده تقسيم مي شود.
? ? تغييرات داخل سايت يا بهينه سازي صفحات سايت
? ? بهينه سازي در خارج از سايت

بهينه سازي صفحات سايت همان ايجاد تغييرات در محتويات و کد صفحات و کلا تمام تغييراتي است که در سايت مان انجام مي دهيم. بهينه سازي خارج از سايت با ايجاد لينک هاي باارزش از سايت هاي ديگر به سايت ما و چند کار ديگر انجام مي شود که خود مبحث بسيار گسترده اي است.
حال شايد اين سوال پيش بيايد که کدام مهم تر است؟ اگر درمورد ايران صحبت کنيم، بسياري از وب سايت ها به طور حرفه اي بر بهينه سازي سايت شان کار نمي کنند و در بسياري از کليدواژه ها رقابت خيلي تنگاتنگ نيست.
اولين گام بهينه سازي، کار بر صفحات سايت است. وقتي صفحات سايت را به اندازه کافي بهبود ببخشيم معمولا تغيير قابل توجهي در رتبه سايت ما ايجاد مي شود و حتي شايد در اولين نتايج گوگل قرار بگيريم. سپس مي توانيم به بهينه سازي در خارج از سايت يا همان لينک سازي بپردازيم. البته در بهينه سازي حرفه اي حتما بايد بر دو مورد نيز کار کنيم.

انتخاب کليدواژه مناسب
اولين و مهم ترين قدم در بهينه سازي سايت براي موتورهاي جست و جو انتخاب کليدواژه هاي مناسب است. البته شايد بهتر باشد براي شروع بر يک کليدواژه تمرکز کنيم و سپس تعداد کليدواژه ها را افزايش دهيم.
بدترين اتفاق ممکن در بهينه سازي سايت آن است که سايت تان براي يک کليدواژه نامناسب بهينه شده باشد. فرض کنيد رستوران جديدي راه اندازي کرده ايد که نامش «رستوران آناناس» است. اگر سايت خود را براي کليدواژه «رستوران آناناس» بهينه کنيد اين کار احتمالا هيچ تاثيري در افزايش ترافيک سايت نخواهد داشت، زيرا در ماه شايد يک نفر هم اين کليدواژه را جست و جو نکند. البته اگر بعدها که رستوران خيلي معروف شد شايد اين کليدواژه مناسب باشد.
براي انتخاب کليدواژه مناسب مي توانيم خود را جاي کاربر اينترنتي قرار دهيم و سپس فکر کنيم که اگر دنبال محصولات و خدمات سايت مان بوديم کدام کليدواژه ها را جست و جو مي کرديم. بهتر است کليدواژه ها را دقيق تر و محدودتر کنيم. مثلا اگر کار شرکت ما طراحي سايت است و در تهران فعاليت مي کنيم شايد در ابتداي کار کليدواژه «طراحي سايت تهران» کليدواژه اي بهتر از «طراحي سايت» باشد.
پس از انتخاب و فهرست کردن کليدواژه هاي مناسب، قدم بعدي آن است که دريابيم کدام کليدواژه ها بيشتر جست و جو مي شوند. شرکت گوگل براي اين کار ابزار رايگان و قدرتمندي را در اختيارمان قرار مي دهد.
کافي است در گوگل کلمات KEYWORD TOOL را جست و جو کنيم و اولين نتيجه جست و جو را انتخاب کنيم. در اين صورت به صفحه اي از گوگل دسترسي پيدا مي کنيم که مي توان با تايپ کليدواژه موردنظر، تعداد جست و جوهاي انجام شده در ماه را مشاهده کرد. همچنين گوگل کليدواژه هاي مرتبط را پيشنهاد مي کند.
البته ابزار کليدواژه گوگل اطلاعات بسيار کاملي در اختيار شما قرار مي دهد، مثلا ميزان رقابت بر کليدواژه موردنظر، تعداد جست و جوها از منطقه دلخواه و تعداد جست و جوهاي انجام شده در ماه هاي قبل بخشي از اين اطلاعات است. با استفاده از ابن ابزار مي توانيم کليدواژه هاي متداول تر را اتخاب کنيم.
اگر واقع بين باشيم در بهترين حالت ممکن که قرار گرفتن در اولين نتيجه جست و جو است، شايد يک سوم جست و جوها به سايت ما ختم شود. مثلا اگر کليدواژه انتخابي ما در ماه ???? بار جست و جو مي شود، در حالت روياريي شايد حدود ??? بازديدکننده ايجاد شود که عدد بسيار کمي است. بنابراين احتمالا چنين کليدواژه اي ارزش بهينه سازي ندارد و بهتر است به دنبال واژه هاي ديگري باشيم که در ماه حداقل چند ده هزار بار جست و جو مي شوند.
براي يافتن بهترين کليدواژه هاي ممکن بايد از مشترياني که در بازار هدف قرار دارند شناخت کافي داشته باشيم و با علاقه مندي ها و مشکلات آنها به اندازه کافي آشنا باشيم.
همچنين بهتر است کار را با کليدواژه هايي شروع کنيم که رقابت شديدي بر آنها وجود ندارد. بهينه کردن سايت براي کليدواژه هاي مرکب که شامل چندين واژه هستند معمولا آسان تر است زيرا وارد رقابت با افراد کمتري مي شويم.
پس از انتخاب کليدوازه هاي موردنظر بايد اين کليدواژه ها را در سايت اعمال کنيم. در شماره بعد به چند روش ساده و کاربردي براي بهينه سازي صفحات سايت براي کليدواژه انتخاب شده مي پردازيم.