تعریف چند اصطلاح تخصصی طراحی و برنامه نویسی وب به زبان ساده

احتمالا در مشاوره اي که از شرکتهاي طراحي وبسايت مي گيريد يا مقالاتي که در اين باره مي خوانيد با اصطلاحات عجيب و غريبي مواجه شويد که در کل نمي دانيد چيست. در اين مطلب سعي کرده ام اين اصطلاحات رايج در طراحي و برنامه نويسي وب را به زبان آدميزاد و خيلي خيلي خيلي خلاصه توضيح دهم!

Ms SQL Server چيست؟ يک نرم‌افزار سيستم مديريت پايگاه هاي داده است که توسط شرکت مايکروسافت توسعه داده مي‌شود

MySQL چيست؟ يک سيستم مديريت پايگاه داده متن باز است که توسط شرکت اوراکل توسعه، توزيع، و پشتيباني مي‌شود.

Oracle چيست؟ اين نرم افزار هم که توسط شرکت اوراکل توسعه، توزيع، و پشتيباني مي‌شود، يک سيستم مديريت پايگاه داده متن باز است که در مقايسه با MySQL داراي امکانات و قدرت بيشتري مي باشد و غالبا در پايگاه هاي داده اي با حجم رکورد بسيار زياد از آن استفاده مي شود.

سکوي ميزباني يعني چه؟ کامپيوتر سروري است که فايل هاي وبسايت در آن قرار داده مي شود و بنا به پنل مديريتي که در اختيار کاربر قرار داده مي شود امکانات مديريتي وبسايت را فراهم مي کند.

هاست لينوکس چيست؟ منظور هاستي است که روي سرور آن سيستم عامل لينوکس نصب شده باشد. هاست لينوکس بيشتر براي استفاده از زبان PHP و همچنين بانک اطلاعتي MySql مي باشد.

هاست ويندوز چيست؟ منظور هاستي است که روي سرور آن سيستم عامل ويندوز نصب شده باشد. هاست ويندوز بيشتر براي استفاده از زبان ASP.net و ASP و همچنين بانک اطلاعتي MySql مي باشد.

هاست اختصاصي و اشتراکي يعني چه؟ معمولاً شرکت‌هاي ارائه دهنده خدمات ميزباني يک سرور تهيه مي‌کنند و توسط کنترل‌پنل‌ها امکانات و فضاي آن را بين مشتريان خود تقسيم بندي مي‌کنند، که به اين خدمات ميزباني اشتراکي مي گويند. در مقابل خدمات ميزباني اختصاصي تنها براي يک وبسايت در نظر گرفته مي شود.

طراحي استاتيک يعني چه؟ منظور اجراي طرح گرافيک وب و رابط کاربري وبسايت با استفاده از کدنويسي HTML و CSS و کدهاي سمت کاربر (Client Side) مي باشد.

سي ام اس يا CMS مخفف چيست و يعني چه؟ مخفف Content Management System است. سيستم مديريت محتوا يک پنل کاربري با امکانات مديريتي همچون درج و ويرايش محتواي وبسايت است که براي بروزرساني وبسايت از آن استفاده مي شود.

سيستم هاي مديريت محتواي آماده چه فرقي با CMS اختصاصي دارند؟ منظور سيستمهاي مديريت محتوايي است که ممکن است به صورت Open Source يا غير آن به صورت عمومي منتشر شده باشند و تنها با نصب آنها مي توان از قابليتهاي آماده آن استفاده نمود.

سيستم هاي مديريت محتواي اختصاصي چيست؟ پنل مديريتي است که توسط طراح و برنامه نويس وبسايت مورد نظر بطور اختصاصي طراحي مي شود. بنابراين قابليت توسعه بيشتري نسبت به نمونه هاي آماده دارد.

HTML يعني چه؟ زبان نشانه گذاري است که براي توليد ساختار صفحات وب در کنار CSS استفاده مي شود و تدوين قالب و طراحي صفحه‌هاي وب به کار مي‌برند.

CSS يعني چه؟ سي‌اس‌اس روشي براي نمايش چيدمان و جلوه‌هاي تصويري (مانند نوع قلم، رنگ و اندازه‌ها) بر صفحه‌هاي وب است که در کنار اچ‌تي‌ام‌ال براي ساخت صفحات وب استفاده مي شود.

PHP چيست؟ يک زبان برنامه نويسي براي توسعه وبسايتهاي دايناميک و نرم افزارهاي تحت وب مي باشد که بيشتر بر بستر لينوکس استفاده مي گردد.

ASP چيست؟ يک زبان برنامه نويسي براي توسعه وبسايتهاي دايناميک و نرم افزارهاي تحت وب مي باشد که توسط مايکروسافت ارائه شده و بيشتر بر بستر ويندوز استفاده مي گردد

.NET يا دات نت يعني چه؟ يک فناوري نرم‌افزاري است که بر روي تمامي ويرايش‌هاي سيستم‌عامل ويندوز مايکروسافت قابل اجراست و در سيستم‌عامل‌هاي ديگر از جمله لينوکس و مکينتاش نيز وارد شده است. اين فريم‌ورک شامل مجموعه‌اي از زبانهاي برنامه نويسي است که سي شارپ و ويژوال بيسيک مهمترين آنها مي‌باشند.

تکنيک Ajax يعني چه؟ مجموعه‌اي از استانداردها و فناوري‌هاي وب است که به کمک آنها مي‌توان برنامه‌هايي مبتني بر وب توليد کرد که به آساني با کاربران تعامل داشته باشند. با استفاده از اين فناوريها و با کمک
انتقال تکه‌هاي کوچک داده و اطلاعات از رايانه سرور صفحات وب از حالت منفعل خارج مي‌شوند و واکنشهايي مناسب با رويدادها انجام مي‌دهند.

JQuery چيست؟ جي‌کوئري يک کتابخانه رايج جاوااسکريپت مي‌باشد که براي ساده کردن نوشتن اسکريپ‌هاي سمت کاربر طراحي شده است و معمولا براي تعاملي تر کردن آنها به کار مي رود.

زبا برنامه نويسي C# / C++ چيست؟ يک زبان متداول برنامه نويسي شيء گرا از نوع زبان هاي سطح بالا و هم سطح پايين است که يکي از متداول ترين زبان هاي برنامه نويسي تجاري نيز مي باشد.