۱۰ اشتباه رایج وب سایت های کسب و کار

پس از ۱۵ سال کار در زمینه طراحی و ارتقای وب سایت ها، هنوز هم مدیران عامل و صاحبان کسب و کارهایی را می بینم که هر کاری می کنند تا تعداد بیشتری سفارش و تبلیغ از وب سایت خود دریافت کنند.

در زیر به ۱۰ اشتباه رایجی اشاره خواهم کرد که صاحبان کسب و کار در مورد وب سایت های خود به کار می برند. همچنین، راهکار هایی ارائه خواهد شد که به شما اطمینان می دهد وب سایت شما مثل یک فروشنده ۲۴ ساعته در خدمت شما است.

۱. آیا شما می دانید ماه گذشته چه تعداد سفارش و تبلیغ از وب سایت شما دریافت شده؟

تنها شما هستید که می توانید موفقیت وب سایت خود را تضمین کنید. حتی اگر از فناوری هم چیزی نمی دانید، باید بدانید عملکرد وب سایت شما چگونه است. آیا تا به حال شده است که تیم یا فرد بازاریاب، گزارش های ماهانه در مورد شاخص های عملکرد کلیدی وب سایت را در اختیار شما قرار بدهد؟ برای شروع، می توان از تعداد سفارشات، مراجعان به وب سایت و ۱۰ واژه کلیدی که بیشترین فراوانی را در وب سایت دارد شروع کرد.

۲.آیا مسوولان وب سایت شما مهندسان «آی تی» هستند؟

تیم مسوول فناوری اطلاعاتی که در اختیار شما است، قطعا باید دارای مکان ثابتی باشد، اما وب سایت شما یک ابزار بازاریابی است که باید فکری برای آن کنید. اگر قرار است تصمیمات را بخش بازاریابی بگیرد، هدف وب سایت شما باید سخن گفتن با مشتری، جذب تبلیغ و کارهایی از قبیل بهینه سازی موتورهای جست وجو، هزینه تبلیغ و گرفتن سهمی بیشتر از بازار جست و جو باشد.

۳.آیا شما در فروش از جایگاه بالایی برخوردار هستید؟

شما باید برای به دست آوردن جایگاهی بالا در گوگل تلاش کنید؛ مطمئن باشید که به خاطر همین چیزها است که مشتری هنگام خرید یک محصول یا سرویس به وب سایت شما سرمی زنند. در تجارت، به اصلاح به این روش ها

«buy terms»، « about terms» و «brand terms» گفته می شود.

«Buy terms» یعنی اینکه مشتری خیلی واضح خواهان دریافت خدماتی است که من ارائه می کنم.»، «about terms»؛ یعنی اینکه مشتری صرفا برای دریافت اطلاعات بیشتر به محصول و کالا دقت می کند. «brand terms» نیز به معنی اسم و نشان تجاری کالا است. اما بزرگترین اشتباهی که می کنیم این فکر است که جایگاه بالای اسم محصول شما در گوگل کافی است. چنین جایگاه بالایی تنها برای کسانی سودمند است که شما را از قبل می شناختند. مشتریان جدید تنها وقتی شما را خواهند شناخت که جایگاه بالای شما مربوط به کالا و خدمات شما باشد. بنابراین بهتر است تا یک صفحه وب سایت خود را به کالا و خدمات اختصاص دهید.

۴.آیا وب سایت شما ویژگی های محصولات را نشان می دهد، ولی مزیت هایش را نه؟

ویژگی کالا یعنی کاری که محصول تولیدی شما انجام می دهد. مزیت کالا همان چیزی است که زندگی افراد را بهتر می کند. هنگام جست و جو، مردم دنبال راه حل مشکلات خود هستند. این جست و جو در مورد شما نیست، بلکه در مورد ویژگی منحصر کالاهای شما است. وب سایت شما باید دارای صفحه ای با این عنوان باشد: مشکل شما را ما می توانیم حل کنیم.

۵.آیا وب سایت شما دارای شماره تلفنی است که به صورتی برجسته در هر صفحه قرارداده شده باشد؟

برای برقراری ارتباط، مشتریان و کاربران وب سایت خود را به زحمت نیندازید. شماره تماس خود را در هر صفحه قرار دهید. بهتر است شماره تلفن در قسمت بالا و گوشه سمت راست صفحه باشد.

۶.آیا وب سایت شما برای تماس، دلیلی را در اختیار کاربر گذاشته است؟

در حالی که شماره تماس را در هر صفحه قرار می دهید، برای تماس نیز دلیلی به کاربر ارائه دهید. «دلیل تماس» باید ساده، آشکار و جذاب باشد. برای مثال، شماره ۵۵۵ ۱۲۱۲ برای مشاوره رایگان است. چنین امکانی هیچ هزینه ای برای شما نخواهد داشت؛ اما باعث خواهد شد تا خواننده شماره را ثبت کند، فرم را دانلود کند یا به شما ایمیلی بزند.

۷.اگر کارخانه شما محلی است، آیا شما مکان آن را بر روی نقشه مشخص کرده اید؟

مطمئن شوید که در وب سایت اطلاعات شما لیست شده است و لیست شما کامل است و دقیقا از همان اطلاعات استفاده می کنید که در صفحه «تماس با ما» مشخص شده است. این روزها مشتریان برای پیدا کردن ارائه دهندگان خدمات از اطلاعات همین سرویس استفاده می کنند.

۸. آیا هدف شما از ردیابی و جست وجو فروش کالا است؟

بازاریابی وب سایتی نوعی منحصر به فرد از بازاریابی است و افراد در وب سایت ها به دنبال هر چیزی هستند؛ اما اکثر کارخانه هایی که ما مشاهده می کنیم از این امکان برای ردیابی اهداف خود استفاده نمی کنند. در این حالت، شما قادر نخواهید بود که تیم و پول خود را کجا قرار دهید.

۹. می دانید چه چیزی بیشترین میزان سود سرمایه گذاری شما را رقم خواهد زد؟

آمار وب سایت شما در برگیرنده ثروتی در باره اطلاعات مشتری می باشد. این ثروت زمانی آغاز می شود که مردم چند کلمه را در مرورگرها تایپ می کنند و دنبال کالا و خدمات شما هستند. هنگامی که می دانید چه منابعی، کلیدواژه ها و صفحات وب سایتی برای کسب بیشترین سفارش های مناسب هستند، خواهید توانست به یک استراتژی مناسب برای استفاده از این فرصت ها دست یابید.

۱۰. آیا شما هر ماه در حال پیشرفت هستید؟

هر ماه تعداد مراجعه کنندگان واجد شرایط و درصد مراجعه کنندگانی را که با شما تماس می گیرند، افزایش دهید. اگر شما هر ماه به این کار ادامه دهید، خواهید توانست رقبای خود را شکست دهید. تمام این راهکارها درس هایی برای تغییر وب سایت به ماشینی است که بتواند برای شما سود و منفعت تولید کند؛ اما این مکانیزم از بالا شروع می شود.

اگر تا کنون شخصا تعهدی نسبت به موفقیت وب سایت خود نداشته اید، الان وقت آن است. این روزها بازاریابی در وب سایت به یک رقابت سنگین تبدیل شده است. به رقابت ادامه دهید. رقبای شما قصد دارند تا از جیب شما به منافع خود برسند. تخمین زده می شود که گوگل روزانه بیش از ۲۰۰ میلیون مراجعه کننده دارد. مردم نیز برای خرید به گوگل مراجعه می کنند. پس به وب سایت خود متعهد باشید و از این مزیت بیشترین سود را کسب کنید.