يکي ديگر از نگراني هاي اصلي سرعت است. سايت هايي که به روش طراحي پاسخگو ساخته شده اند به تعداد زيادي جاوااسکريپت و CSS براي نمايش صحيح خود احتياج دارند که خود مسبب دانلود زياد است. اين به معناي آن است که اين سايت ها روي دستگاه هايي با پردازنده ضعيف تر يا ارتباطات کندتر، با سرعت پايين تري رندر مي شوند. معمولا تصاوير براي موبايل تغيير اندازه داده نشده اند و همين مساله زمان و پهناي باند بيشتري نيز مصرف مي کند. اين مساله همچنين روي SEO تاثيرگذار است؛ زيرا يکي از عوامل موثر در رتبه بندي گوگل، نسبت وزن صفحه به زمان بارگذاري آن است. هرچه محتواي بيشتري روي سايت معمولي خود قراردهيد، نسخه موبايل سايت تان کندتر خواهد شد.
ساخت يک سايت با طراحي پاسخگو مي تواند زمان بسيار بيشتري از ساخت يک سايت مخصوص موبايل صرف کند. اگر روي RWD مي خواهيد کار کنيد حتما بايد استفاده از تکنيک تشخيص نوع دستگاه در سمت سرور (RESS) را مدنظر داشته باشيد؛ زيرا اطلاع از نوع دستگاه مي تواند براي تصميم گيري در ارسال محتواي مناسب به دستگاه موثر باشد.
به طور خلاصه استفاده از RWD بايد براساس اهداف کسب وکار شما برنامه ريزي شده باشد: اگر وب سايت شما محتواي زيادي دارد، اگر کاربران شما انتظار ندارند محتواي نسخه موبايل متفاوت از نسخه معمولي باشد و اگر سرعت و کارايي مدنظر شما نيست، شايد طراحي پاسخگو بتواند گزينه مناسبي برايتان باشد، اما اگر مي خواهيد به کاربران اجازه دهيد تجربه کاربري خوب و منحصربه فرد داشته باشند، اگر مي خواهيد به کاربران اجازه دهيد تا بتوانند بين مشاهده وب سايت موبايل شما يا نسخه کامل وب سايت يکي را انتخاب کنند يا اگر وب سايت شما در درجه بالايي از تعامل قرار دارد و مي خواهيد به اهداف گوناگوني براي کاربران موبايل دست پيدا کنيد، RWD همواره گزينه بهتري است. البته براي ارائه اين سطح کنترل کيفي روي محتوايي که کاربر مشاهده مي کند، بايد دستگاه کاربر را نيز بشناسيد.
بنابراين درست است که براي گوگل، پيدا کردن سايت هاي پاسخگو ساده تر است؛ ولي لزوما آنها تنها گزينه و بهترين نيستند.