اصول طراحی وبسایت برای موبایل

اين روزها درصد استفاده از انواع موبايل هوشمند به صورت چشمگيري رو به رشد است و چيزي نمانده تا استفاده از اينترنت هاي موبايل از اينترنت هاي خانگي گوي سبقت را بگيرد. بنابراين عادلانه به نظر نميرسد در دنياي رو به رشد وب و طراحي, کاربران موبايل و تبلت ها درنظر گرفته نشوند.
وب سايت ، امروز ، تنها براي استفاده در سيستم کامپيوتر خانگي محدود نميشود و طراح وب سايت سعي خواهد کرد وب سايتي قابل استفاده در ابزارهاي هوشمند قابل اتصال به اينترنت و داراي مرورگر بسازد . تلفن ها و تلويزيون هاي هوشمند و يا تبلت ها و حتي کنسول هاي بازي قابل اتصال به اينترنت ابزارهاي متفاوتي براي وب گردي هستند . تکنولوژي ها و رويکردهاي متفاوتي براي ساخت وب سايتهاي قابل استفاده در تمامي انواع دستگاه ها وجود دارد . طراحي هاي واکنشگرا يکي از مهمترين اين رويکردها هستند .

با توجه به تنوع دستگاه ها ، طراحي وب سايت هاي سازگار با تمامي دستگاهها بسيار مشکل خواهد بود ، يکي از مهمترين چالش ها عدم دسترسي به دستگاه هاي مختلف براي تست هاي واقعي است . با توجه به اين چالش بزرگ شبيه سازهاي بسيار مختلفي براي تست و بررسي وب سايت ها در دستگاه هاي مختلف ساخته شده است . خوشبختانه شبيه سازهاي موبايل انجام اين کار را براي ما آسان کرده اند. در اين نوشته سعي خواهيم داشت تعدادي از آنها را به شما معرفي نمائيم .

يک شبيه ساز موبايل به شما اجازه ميدهد تا يک وب سايت را از نظر واکنشگرا بودن و قابليت هاي متفاوت در انواع گوناگون سيستم عامل هاي موبايل مانند : iPhone, iPad, Android BlackBerry (بدون داشتن هيچ کدام از آن ها) بررسي نماييد. شبيه سازها اين امکان را فراهم مي آورند تا به مشکلات و مسائل مربوط به وب سايت با دقت بيشتري پرداخته شود و همچنين آنهااندازه گيري ها را با جذابيت بيشتري براي هر دستگاه به صورت بصري به نمايش در مي آورند.

iPad Peek
براي اينکه اطمينان حاصل نماييد وب سايت شما با تبلت هاي موجود رايج در بازار سازگاري دارد مي توانيد آن را در طراحي سايت وب سايت iPad Peek بررسي نماييد . اين وب سايت حالت هاي افقي و عمودي نمايش سايت در ipad ها را به خوبي به نمايش مي گذارد.

Responsivepx

براي بررسي سايت خود به منظور واکنشگرا بودن مي توانيد از Responsivepx استفاده نماييد. در آن ظاهر وکارکرد سايت را به صورت بصري در سايزهاي متفاوت مشاهده نماييد.

Screenfly

به خاطر در بر داشتن انواع سيستم عامل ها براي تست, Screenfly يک شبيه ساز رايج و پرکاربرد است. در سيستم عامل هاي مختلف مي توانيد نحوه نمايش وب سايت خود را بررسي نماييد.

W3C mobileOK Checker

وب سايت W3C mobileOK Checker يک ابزار اعتبارسنجي خودکار مبتني بر وب است که تنها بررسي مي کند تا چه ميزان وب سايت شما با سيستم عامل هاي موبايل هماهنگي دارد.اين آزمايش در مقابل استاندارد W3C براي تلفن هاي همراه است که توسط W3C توسعه يافته است.

MobiReady

MobiReady همانند شبيه سازهاي ديگر مي باشد و البته مواردي همانند وب سايت هاي W3C mobile complianceو dotMobi را چک مي کند و خطاهاي جزيي تري را از نظر آمادگي وب سايت براي نمايش در موبايل شرح ميدهد. بعلاوه يک ويرايشگر کد هم براي بررسي کدها نيز دارد.

Opera Mini Simulator

اپرا ميني يکي از مرورگرهاي پرکاربرد در جهان مي باشد و قريب به ??? ميليون کاربر با آن کار مي کنند. پس مطمئن شدن از ظاهر سايت در اين مرورگر يکي از دغدغه هاي يک طراح وب مي تواند باشد.اپرا ميني عمدتا در بازارهاي در حال ظهور و اغلب گوشي هاي هوشمند استفاده مي شود. اين شبيه ساز اجازه مي دهد تا شما نمايش سايت خود را در اين مرورگر تست کنيد.

Gomez

اين سرويس از گومز به شما يک گزارش از جزئيات چگونگي نمايش وب سايتتان را در چهار دستگاه مختلف: آي فون ، iPad ، BlackBerry و Nexus One به شما مي دهد. همچنين يک امتياز از ??? بر اساس تجزيه و تحليل عميق از بيش از ?? مورد اثبات شده براي سيستم عامل هاي همراه را به سايت شما خواهد داد.