تأثیر طراحی سایت واکنشگرای موبایل (responsive) در بهینه سازی سایت

با افزايش سطح ترافيک کاربران موبايل در اينترنت در طول چند سال گذشته، اهميت داشتن وب سايتي سازگار با موبايل و هماهنگ با رزولوشن هاي دستگاههاي مختلف افزايش يافته است. طراحان وب سايت در گذشته نسخه اي جدا براي موبايل طراحي مي نمودند و براي کاربراني که با موبايل به سايت مي آمدند بطور خودگار نسخه موبايل نمايش داده مي شد. ولي امروزه يک تکنيک طراحي جديد به نام طراحي واکنشگرا يا (responsive design) متداول شده که طراحان وبسايت با استفاده از اين تکنيک مي توانند با يک نسخه طراحي آن را هم براي کاربران موبايل و هم کاربران دستگاههاي مختلف نمايش دهند.

 

حال اين سؤال پيش مي آيد که آيا اين نوع طراحي در چشمان گوگل و از نظر بهينه سازي سايت (سئو) تأثير منفي دارد يا خير؟ خوشبختانه مهندس ارشد گوگل "مت کاتز" در مورد اين موضوع اخيرا صحبت کرده که در ادامه بر اساس صحبتهاي ايشان، چگونگي تأثير اين نوع طراحي را بر سئو بيان مي کنيم.
تفاوت طراحي واکنشگرا با موبايل سايت:
در طراحي واکنشگرا وبسايت شما بدون تغيير آدرس همان موارد سايت اصلي را فقط با کوچک نمودن عناصر مربوطه نشان مي دهد در صورتي که در موبايل سايت شما مجبوريد کاربران سايت خود را به ورژن موبايل ريدايرکت نماييد. از طرف ديگر در موبايل سايت شما مي توانيد مطالب و عناصر کمتر و کم حجم تري به مخاطبان نمايش دهيد.
از آنجا که در وب سايتهاي داراي طراحي واکنشگرا تغيير آدرسي براي کاربر انجام نمي گيرد و وبسايت نمايش داده شده براي کاربران موبايل با وب سايت نمايش داده شد? ديگر کاربران تفاوت ندارد، پس طراحي واکنشگرا انتخاب هوشمندانه تري براي سئو است.
در نتيجه بايد گفت که اين نوع طراحي نه تنها براي بهينه سازي سايت ضرر ندارد بلکه بنا به دلايل گفته شده مفيد نيز است.
التج