CSS3 نسل جدیدی از CSS

CSS3 شامل حجم تازه و شگفت انگيزي از عملکردها و خصيصه هايي مانند متن هاي سايه دار text-shadow, BOX-sizing, شفافيت يا opacity، پس زمينه هاي چند تايي يا (multiple-background)، حاشيه هاي هلالي يا (border-radius) و عکس هايي که به حاشيه تبديل مي شوند (border-image) مي باشد. عملکرد هايي که براي طراحان وب تقريبا يک رويا بود تا بتوانند بدون استفاده از JQuery و Photoshop آنها را خلق نمايند. طراحي سايت

Wikipedia اين طور CSS3 را تعريف مي نمايد:

"به جاي تعريف خصيصه ها در يک مفهوم بزرگ و انفرادي (آنچه که در Css2 وجود داشت) ، Css3 به چندين ملاک مجزا که به آنها medules گفته مي شود، تقسيم مي گردد. هر medule خود همان خصيصه هاي موجود در CSS2 است که ظرفيت هايي به آنها اضافه گريده و کار طراحان وب را در طراحي ساده تر نموده است. اما در مجموع همچنان سازگار با Css2 است و طراحان مجبور به تغيير عمده طراحي خود در استفاده از Css3 نمي باشند."

اولين پيش نويس Css3 در ژوئن 1999، منتشر گرديد که در مارچ 2011 تحت چند medule منتشر و به کار گرفته شد.

Medule هاي CSS3

Medule هاي CSS3 شامل:
Selectors - انتخاب کننده ها
Box model - مدل جعبه اي
Text effect - جلوه هاي متني
2D/3D transformation - تبديلات دو بعدي و سه بعدي
Animation - انيميشن
Multiple column lay out - قالب چند ستوني
User interface - پوسته کاربري
مي باشد. CSS3 نيز مانند ويرايش قديم آن تحت نظارت و گسترش W3C مي باشد.

به نظر مي آيد که از CSS3 انتظار مي رود يک بار ديگر به طور کامل توسط مرورگرهاي مختلف بسط و توسعه و پشتيباني گردد. در اين صورت حجم عمده اي از ترکيبات و افکت هاي دايناميک بصري را به سادگي و با انعطاف پذيري بيشتري خلق خواهد نمود.

علارغم اين حقيقت با اين حال هنوز مرورگرهاي پيشرو در ميان مخاطبان وب، ويژگيهاي جديد CSS را که همان Css3 مي باشد به طور کامل پشتيباني نمي کنند. اما برخي مرورگرها مانند Firefox, Safari, و Chrome در آخرين ويرايش خود با ويژگي هاي جديد CSS3 سازگار و منطبق شده اند و آنها را پشتيباني مي نمايند.

زمان، زمان آشنايي و تحقيق و پذيرفتن نسل جديد CSS يا CSS3 است و اين در حالي است که بايد بدانيم خصيصه هاي CSS3 به طور مستقيم و کامل در اختيار طراحان قرار ندارد و علت اصلي آن همان حمايت نشدن از جانب مرورگرهاي مطرح و فراگير در ميان کاربران مانند (Internet Explorer Browser) مي باشد. ما در اين مقاله قصد نفي IE را نداريم ، چون معتقديم هنوز مطرح ترين مرورگر در ميان کاربران خصوصا کاربران ايراني همان IE است. اما منکر اين حقيقت که IE6,7,8 CSS3, را پشتيباني نمي کنند نيز نخواهيم شد.

البته ويرايش جديدتر IE که IE9 است در موارد بيشتري CSS3 را پشتيباني مي نمايد و ماه گذشته شرکت مايکروسافت در کمال افتخار مخاطبان خود را شگفت زده کرده و اعلام نمود که ويرايش 10 IE بيشتر خصوصيات CSS3 را پشتيباني نموده و کاربران مي توانند از اين پس با خيال راحت از ويرايش هاي جديدتر IE همگام با بروز شدن برنامه نويسي استفاده نمايند!!!

مرورگر Safari 4 تنها خصيصه Geolocation API را از ميان ويژگي هاي جديد CSS پشتيباني نمي کند که اين نشان دهنده به روز بودن اين مرور گر مي باشد.

مرورگر Firefox 3.5، شش مورد از 14 مورد و Chrome تنها 2 مورد از موارد جديد CSS3 را پشتييباني نمي کنند.

اما مرورگر هاي IE 6,7,8 تنها يک ويژگي و مرورگر Opera 10 ، پنج ويژگي از کل ويژگي هاي تازه و شگفت انگيز نسل CSS3 را پشتيباني مي کنند و اين نشان از ضعف اين مرورگرها در پشتيباني از نسل جديد Css دارد.

بيشترين ويژگي هاي مورد حمايت از ميان ويژگي هاي Css3 در مرورگرهاي وب شامل ويژگي هاي زير مي باشد:
RGBA
Hsla
Opacity
Border-radius به جز Opera
Canvas
اشکال اساسي در استفاده از Css3 اين است که در کد نويسي آن ، براي هر مرورگر بايد کدهاي اختصاصي مربوط به همان مرورگر را در Css آن بنويسيد تا اگر کاربر شما از هر مرورگري استفاده نمايد ، بتواند طراحي صفحات شما را به همان شکلي که شما انتظار داريد ،ببيند.

براي مثال اگر مي خواهيد از Transform Property استفاده نماييد ، بايد پنج خط کدهاي تقريبا مشابه بنويسيد تا اگر مخاطب شما از هر يک از مرورگرهاي موجود استفاده کرد، بتواند شکل صحيح طراحي شما را ببيند:

Div { transform: rotate(30deg);
-ms-transform:rotate(30deg)
-moz- transform:rotate(30deg)
-webkit- transform:rotate(30deg)
-o- transform:rotate(30deg)
}


با اين حال به نظر مي آيد Css که براي راحتي کار طراحان در طراحي صفحات وب و به نوعي نيز براي خلاصه کردن کدهاي HTML آمده بود، حالا کمي از هدفش دور شده است و آيا اين مربوط به نقص ويرايش جديد Css است يا به عدم همکاري مرورگرها با تکنولوژي هاي جديد معرفي شده در بازار برنامه نويسي مرتبط مي باشد؟ 

منبع: نوياسيستم